سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غريب آبادي در مصاحبه با هفته نامه هلندي؛

رسانه ها واقعیات ايران را بازتاب نمی دهند

سفیر ايران در هلند گفت: ما ملتی صلح دوست هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده ایم. ولي متاسفانه رسانه ها واقعیات را از ایران بازتاب نمی‌دهند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از سايت سفارت ايران در لاهه ، کاظم غریب آبادی سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هفته‌نامه فرهنگی و اجتماعی واسنار هلند گفت‌وگویی داشت که متن منتشر شده این ‌گفت‌وگو به شرح زیر می‌باشد.

سفیر ایران در هلند می‌گوید که چهل هزار ایرانی در هلند زندگی می‌کنند که عمدتا در شهرهایی مانند لاهه، آمستردام، لیدن، دلفت، اوترخت و روتردام ساکن هستند.

سفیر ایران به گونه‌ای قابل درک به این واقعیت که ایرانیان جایگاه خوبی در میان دیگر مهاجران در میهن جدید خود دارند، مفتخر است. این امر همچنین بازخوردی است که وی از شهرداران متعدد شهرهای بزرگی که وی با آنها در خصوص همگرایی (مهاجران) بحث کرده، دریافت کرده است. دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای هلند درس می‌‌خوانند. افزون بر این، اساتید ایرانی متعددی در دانشگاههای هلند تدریس می کنند. وقتی که از دلایل امر پرسیده شد، وی پاسخ می‌دهد: این امر موضوعی فرهنگی است. تمدن ما پیشینه‌ای هفت هزار ساله دارد. ما فرهنگی بسیار غنی داریم. همچنین سطح میانگین آموزش ایرانیان در اینجا بالاست.


بدیهی است نقش سفیر شامل دامنه وسیعی از فعالیتها می‌شود و سفیر به وضوح توازن قابل تحسینی بین شوق خود به مسائل فرهنگی و خرد مشتاق خود به بهبود روابط اقتصادی و دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها به طور عام و پادشاهی هلند به طور خاص ایجاد کرده است.

سفیر به شکلی استثنایی به خوبی مطلع است و واقعیت‌های جالب توجه متعددی را همراه با برخی ارقام چشمگیر ارائه می‌دهد. ایران با مساحت کل ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع کشوری بسیار بزرگ است، حتی بیش از آنکه با هلند (با مساحت کل ۴۱۰۰۰ کیلومتر مربع) مقایسه شود. هر زمان که به ایران سفر کنید با شرایط چهار فصل مواجه می‌شوید و در زمستان‌ها نیز حتی می‌توانید به اسکی بروید. با این حال، به دلیل اندازه ایران، دمای هوا در سراسر کشور متفاوت است و اساسا در هر زمان از سال، ارزش دیدن را دارد. با وجود این، بهار بهترین زمان است، چرا که در این زمان دمای هوا به نحو مطبوعی معتدل است.

سفیر به این نکته اشاره کردند که ایران کشوری بسیار امن و مطمئن برای گردشگران است. سالانه بیش از ۵۰۰۰ گردشگر هلندی از ایران دیدن می‌کنند، رقمی که سفیر با دقت زیاد بدان اشاره می‌کند، زیرا وی دقیقا می‌داند که سالانه چه تعداد روادید توسط بخش کنسولی سفارت صادر شده است. افزون بر بزرگی اندازه (تقریبا ۴۰ برابر مساحت هلند)، ایران همچنین کشوری زیبا با نقاط جالب فراوانی برای یک بازدید کننده است، به گونه‌ای که هر گردشگر به زمان کافی نیاز دارد تا بتواند به درستی غنای فرهنگی ایران را تجربه نماید.

هم چنين سفیر به ما می‌گوید هر کسی که قصد سفر به اصفهان که مسلما خیره کننده‌ترین شهر ایران است داشته باشد، به حداقل سه روز نیاز دارد تا بتواند از زیبایی‌های آن بهره ببرد. علاوه بر این، شهر شیراز به خاطر فرهنگ و تاریخ غنی خود مشهور است و احتمالا برای آن دسته از کسانی که هرگز به آنجا نرفته‌اند، تهران ( با ۷ میلیون سکنه) شهری بزرگ و مدرن با جامعه‌ای از نظر کسب و کار شلوغ و شرکتهای خصوصی فراوان است.

هلند پنجمین شریک اروپایی ایران است، روابط ایران و هلند بیش از چهار قرن قدمت دارد. بنابراین باعث تأسف سفیر است که رسانه‌ها از ایران واقعیات را بازتاب نمی‌دهد./خ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.