سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد در نامه‌اي به مطبوعات و خبرگزاري‌ها تاكيد كرد:

ضرورت اهتمام رسانه‌ها براي شورآفريني در انتخابات

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي نامه‌اي به مديران مسئول مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، بر ضرورت اهتمام رسانه‌ها در جلب مشارکت عمومي و شورآفريني در انتخابات تاكيد كرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نامه خود خطاب به اصحاب و صاحبان رسانه از آنان خواسته تا نسبت به صيانت از انتخابات به‌عنوان بارزترين نهاد مردم سالاري ديني و نفي توطئه‌هاي احتمالي دشمنان ملت در خدشه بر اين دستاورد عظيم انقلاب اسلامي هوشيار باشند.

متن کامل نامه معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين شرح است:

"مديران مسوول محترم مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني؛

با اهداي سلام و آرزوي توفيق، آنچه انگيزه نگارش اين نامه است، انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي و اهميت فرآيندي است که با جلب مشارکت عمومي، فصلي تازه از نشاط سياسي و اجتماعي و آزموني دشوار و در عين حال تاريخي را براي رسانه‌هاي کشور رقم مي‌زند. انتخابات پيش رو عياري است که خواسته يا ناخواسته، اهتمام رسانه‌ها به مصالح جامعه و وفاق و وحدت ملي بدان سنجيده خواهد شد و اهميت اين سنجش، مقارن با افزايش جنگ رسانه‌يي نظام سلطه عليه کشورمان فزوني خواهد داشت.

خوشبختانه در يک سال گذشته، با تلاش اصحاب رسانه از سيطره سياست‌زدگي و رخنه اغراض جناحي به مطبوعات و خبرگزاري‌ها تا حد زيادي کاسته شده و دست کم مي‌توان گفت که رسانه‌ها نه فقط آغازگر منازعات و بگو مگوهاي بي حاصل و ناسودمند سياسي نبوده‌اند؛ بلکه در انعکاس اين منازعات نيز اغلب با تدبير و تعمقي بيش از اطراف اصلي منازعه يعني سياست‌ورزان رفتار کرده‌اند. با اين حال از باب «فذکّّر فان ذکري تنفع المؤمنين» و نخست با تأکيد بر نياز صاحب اين قلم و سپس مخاطبان آن به تذکر در همه آنات و لحظات، ذکر نکاتي چند پيرامون نسبت رسانه‌هاي گروهي با انتخابات پيش رو خالي از فايده نخواهد بود.

1. ترديدي نيست که منزلت مطبوعات از بابت نقشي که در ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي، پيشرفت مادي و کمال معنوي جامعه ايفا مي‌کنند، يگانه و بي‌بديل است؛ اما هر چه دايره اين منزلت منحصر به فرد وسعت يابد، مسووليتي عظيم‌تر و افزون‌تر را در پي مي‌آورد؛ چراکه تکيه بر کرسي هدايت و مديريت افکار عمومي با مسووليت‌پذيري و التزام به آثار ناشي از آن، ملازمه دارد و به تعبير گوياتر هم‌چون حق با تکليف، همراه و توأم است.

بديهي است که دشواري اين مسووليت در مقاطعي همچون انتخابات افزايش مي‌يابد؛ زيرا آحاد ملت در چنين مقاطعي نسبت به جامعه و سرنوشت اجتماعي خويش حساس‌تر شده و نياز بيشتري به کسب آگاهي‌هاي سياسي و تحليل‌هاي ژرف از شرايط حال و آينده احساس مي‌کنند.

رسانه‌ها مي‌توانند با نگاه فرصت محور به چنين انگيزشي، نقش روشنگري خود را به شايسته‌ترين وجه ايفا کرده، به تبيين مسائل و نيازهاي واقعي جامعه بپردازند و حرکت ملت براي دستيابي به اهداف متعالي را عمق و شتاب بخشند.

2. همچنان که رهبر عزيز انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز جمعه چهاردهم بهمن ماه اشاره فرمودند: «هر قدر حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي بالاتر باشد، اعتبار و ارزش ملت بالاتر مي‌رود و امنيت و مصونيت کشور بيش‌تر و آينده ايران عزيز تأمين و تضمين مي‌شود».

بديهي است در تأسي به اين سخن ارزشمند، در انتخابات پيش رو سعي مجموعه نيروهاي وفادار به آرمان‌هاي ملت، مشارکت حداکثري و در مقابل، تلاش دشمنان ملت که جلوه‌هاي خشم و خصومت آنان از جمله تحريم‌هاي يک جانبه قابل مشاهده است، مشارکت حداقلي و وقوع انتخاباتي سرد و بي رونق است.

از اين رو از رسانه‌هاي کشور انتظار مي‌رود بنابر رسالتي که به موجب قانون و فراتر از آن، اخلاق و وجدان رسانه‌يي به عهده دارند، طلايه‌دار شورآفريني و نشاط سياسي بوده و در عين حال، اين انگيزش و شور عمومي را با شعور و ژرف انديشي درآميزند.

3. در عرصه رسانه، هيچ چيز مهم‌تر از حفظ و تقويت اعتماد مخاطبان نيست. اگر اخبار رسانه فاقد باور پذيري باشد يا نتواند اعتماد عمومي را جلب کند، کارايي و اثرگذاري نخواهد داشت. به همين دليل، صيانت از هويت اعتمادساز رسانه در مقابل شايعات و اخبار خلاف واقع و به ويژه حفظ حقوق منابع خبري که با ذکر نام آن‌ها صورت مي‌پذيرد، در مقطع انتخابات بيش از پيش اهميت مي‌يابد. به ويژه آن که در چنين مقاطعي، راهبرد رسانه‌يي نظام سلطه در قبال ملت ايران و ساير ملت‌هاي بيدار و آزاده جهان، افزايش تهاجم رسانه‌يي با هدف حاشيه‌سازي‌هاي احتمالي و تحت‌الشعاع قرار دادن اصل انتخابات است. به همين دليل انتظار از رسانه‌هاي داخلي آن است که در مواجهه با عمليات رواني رسانه‌هاي نظام سلطه، در موضع فعال قرار داشته و با روشنگري‌هاي بهنگام به دفاع از حريم منافع ملي و امنيت رواني جامعه برخيزند.

4. رسانه در ذات خود داراي هويت فرهنگي، دانايي محور و روشنگر است. از اين رو براي حفظ جايگاه و استقلال حرفه‌يي آن، شايسته است از ايفاي نقش‌هاي غير ذاتي و مأموريت‌هاي تحميلي به ويژه از سوي احزاب و گروه‌هاي سياسي اجتناب گرديده و اعتماد مخاطب که ارزشمندترين سرمايه رسانه است، بر هر نقطه اتکاي ديگر ترجيح يابد. مطلوب‌ترين راه براي نيل به اين هدف آن است که تضادها و چالش‌هاي سياسي در عرصه رسانه به اختلاف ديدگاه و برنامه تبديل شود تا مردم به جاي اشتغال به حاشيه‌هاي سياست که داراي خصيصه موج آفريني و ناپايداري‌اند، به طور شفاف و روشمند با اختلاف نظرات و برنامه‌هاي هر يک از افراد و گروه‌هاي سياسي در جهت بهبود شرايط کشور آشنا گردند.

5. مطبوعات به جايگاهي مستقل از رقباي انتخاباتي و عرصه‌اي فراخ‌تر از رقابت براي دستيابي به کرسي هاي مجلس شوراي اسلامي تعلق دارند. از اين رو شايسته نيست جانبداري از هيچ يک از اطراف اين رقابت به هويت مستقل و فرهنگي رسانه آسيب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع‌رساني را به شائبه تهمت، توهين، افترا و تخريب رقبا عليه يکديگر، بيالايد.

براي نيل به اين مقصود، تمسک به آموزه‌هاي ديني از جمله آيه شريفه «يا ايها الذين آمنوا اجتنبوا کثيرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا...» به عنوان يکي از بنيادهاي روزنامه‌نگاري اسلامي راهگشا و هدايت‌زا خواهد بود. باشد که پرهيز از تجسس در احوال شخصي و حفظ حريم خصوصي اشخاص به ميثاقي همگاني و خدشه ناپذير در بين فعالان رسانه‌يي و شاخصي عمده براي ارزيابي عملکرد رسانه‌ها به ويژه در انتخابات پيش رو تبديل شود و ما را به تحقق الگوي بومي روزنامه‌نگاري اسلامي در کشور دلالت كند"./س2



 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.