سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزيت ليزر، تشخيص پوسيدگي دندان در مراحل اوليه است

نايب رئيس انجمن علمي پزشکي ليزري ايران گفت: يکي از مهمترين مزيت هاي ليزر تشخيص پوسيدگي دندان در مراحل اوليه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رضا فکر آزاد، رئيس انجمن علمي پزشکي ليزري ايران گفت: به طور كلي كاربردهاي ليزر در دندانپزشكي به سه گروه كلي تقسيم مي شوند، اول وادي تشخيص است كه در اين مرحله ليزر به عنوان ابزار تشخيص به كمك دندانپزشك مي آيد. دوم مرحله درمان و روش هاي درماني و سوم آثار شبه دارويي ليزرهاي كم توان يا كم شدت است.
وي افزود: در مرحله تشخيص، مهمترين مزيت ليزر در تشخيص ساده پوسيدگي هاي دنداني در مراحل اوليه پوسيدگي است. در اين مرحله ليزر به ما كمك مي كند تا با پديده «فلورسنت» كه حاصل از تقابل يك ليزر «ديودي» و بافت دنداني است، نه تنها بودن يا نبودن پوسيدگي را تشخيص دهيم، بلكه روند فعال آن را نيز رد يابي کنيم. در حال حاضر ابزاري براي كشف اين موضوع وجود ندارد.
وي ادامه داد: اين شيوه از ساير شيوه ها مانند تشخيص چشمي يا روش راديوگرافي و «اولتراسوند» سريع تر جواب مي دهد. البته اين روش با حساسيت بالا و اختصاصيت قابل قبول به درمانگر در امر تشخيص کمک مي کند.
اين جراح و متخصص بيماريهاي لثه در خصوص ديگر مزيت هاي ليزر در دندانپزشکي عنوان کرد: مزيت ديگر اين است كه قبل از آن كه مقدار زيادي از بافت هاي دنداني از بين برود، مي توان با روش هاي پيشگيري آن را كنترل كرد. در حقيقت مي توان بيماران را با ريسك بالاي پوسيدگي جدا كرده و مورد توجه خاصي قرار داد. همچنين دوره هاي مراجعه براي درمان هاي دندانپزشكي را در زمان هاي كوتاه تري تعيين كرد. حسن بزرگ اين روش كاربري ساده آن است كه حتي مربي بهداشت نيز مي تواند به سادگي با آن كار كرده و سريعا كودكان با ريسك بالا را به دندانپزشكان ارجاع دهد. شايان ذكر است، اين ابزار نسبتا ارزان بوده و با باتري كار مي كند.
فکر آزاد در ادامه تصريح کرد: روش تشخيص ديگر ليزر «داپلرفلومتري» است كه با سنجش ميزان جريان خون در دندان ها، زنده بودن يا نبودن آن را مي توان رديابي كرد. در گذشته كودكي كه دندانش ضربه مي خورد و به دندانپزشك مراجعه مي كرد، دندانپزشك به غير از واگذار كردن وضعيت موجود به گذر زمان حدود شش ماه تا علائم راديوگرافي آن بارز شود هيچ راه تشخيص ديگري نداشت. چه بسا اين گذر زمان به بهاي تحليل هاي داخلي و ايجاد ضايعات پيشرفته تر در انتهاي ريشه دندان كه مشكلات عديده اي را در پي دارد، تمام شود. امروز ليزر «داپلرفلومتري» اين مشكل را مرتفع كرده است. از اين پديده در پيش بيني موفقيت پيوندهاي لثه اي نيز مي شود سود جست.
نائب رئيس انجمن پزشکي ليزري ايران در ادامه افزود: در حال حاضر ليزرها در تمامي تخصص هاي ده گانه دندانپزشكي در بسياري از امور حرفي براي گفتن دارند كه از حوصله اين مجال خارج است. براي مثال در درمان ريشه دندان ضد عفوني كردن كانال دنداني به يك معضل اساسي براي متخصصان درمان ريشه دندان تبديل شده است كه باز با بهره گيري از فناوري ليزر اين مشكل نيز تا حدودي حل شده است. همچنين در دندانپزشكي كودكان كه نيازمند كنترل رفتاري خاص است، در بسياري از مراحل درماني مي توان از ليزر سود جست.
فکر آزاد عنوان کرد: براي نمونه در جراحي كودكاني كه زبان چسبيده به دهان دارند و در صورت تداوم در آينده دچار مشكلات فكي و گفتاري خواهند شد، نيز اين امكان ميسر شده تا با حداقل ايجاد درد و با بي حسي موضعي، بدون نياز به بيهوشي عمومي و در سنين حتي كمتر از دو سال عمل جراحي را سهل انجام داده و زبان را آزاد كرد. در آن روي سكه در مقابل ليزرهاي پرشدت كه عاملي براي كندن و بريدن است، دنياي زيباي ليزرهاي كم شدت مطرح است. وي اضافه کرد: اين نوع ليزرها با خواص ضدالتهابي، كاهش درد ايمونولوژيكي و آثار متابوليكي به فرآيند بهبود روند درماني يا كاهش عوارض درماني به يك درمانگر آگاه كمك مي كند تا بيمار خود را به سهولت درمان كند.
وي گفت: در اين روش مي توان به مواردي چون کاهش درد ؛ تسريع بهبودي زخم هاي ناشي از جراحي ها و همچنين كاهش درد هاي ناشي از درمان هاي معمول دندانپزشكي و بهبود ترميم ضايعات استخواني در درمان هاي پيوندي، بازسازي استخوان، ترميم اعصاب آسيب ديده و درمان بعضي از بيماري هاي داخل حفره دهان اشاره كرد.
گفتني است ششمين همايش سالانه انجمن پزشکي ليزري ايران در تاريخ 8 و 9 ديماه برگزار مي شود. علاقمندان براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 22594997 تماس گرفته و يا به آدرس اينترنتي Www.Iran-laser.com مراجعه کنند./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.