سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس /

اغاز اجرای طرح‌های سلول درمانی در شیراز

طرح‌های سلول درمانی بر روی بیماران در مرکز سلول‌های بنیادی و ژن درمان بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ رئیس مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیک گفت: بیماران دارای ساییدگی مفاصل زانو و اشکالات غضروفی، در مرکز سلول‌های بنیادی و ژن درمانی بیمارستان مادر و کودک مورد درمان قرار گیرند.

داوود مهربانی افزود: در هر یک از این دو بیماری ۱۰ بیمار به صورت کارآزمایی بالینی، پس از اخذ مجوز از کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه و با همکاری پژوهشگاه رویان مورد سلول درمانی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه انتخاب بیمار در این طرح‌ها بر اساس تایید متخصصان گروه ارتوپدی دانشگاه انجام می‌شود، گفت : کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه میزان تاثیرگذاری سلول درمانی بر روی بیمار را مشخص می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیک گفت: این شیوه درمان در کشورهای متخلف مانند آمریکا و اروپا انجام می‌شود و پژوهشگاه رویان نیز تاکنون بیش از ۵۰ بیمار را مورد سلول درمانی قرار داده است.

مهربانی با بیان اینکه این طرح‌ها در گروه ارتوپدی این دانشگاه مطرح و از نظر اجرا مورد تایید قرار گرفته است، گفت : مرکز سلول درمانی بیمارستان مادر و کودک غدیر با همکاری گروه ارتوپدی از امروز بیمارانی را که با شرایط بالینی خاص مورد تایید گروه ارتوپدی هستند، مورد سلول درمانی قرار دهد.

وی گفت: بیماران زن و مرد دچار ساییدگی‌های مفاصل زانو که به درمان‌های دارویی و جراحی پاسخ نداده‌اند و همچنین بیماران مبتلا به اشکالات غضروفی، از قبیل از دست دادن بافت غضروفی در حوادثی مانند تصادف که در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال هستند، می‌توانند از امروز برای درمان در این طرح‌ها اعلام آمادگی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیک گفت : متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به مرکز سلول‌های بنیادی و ژن درمانی واقع در بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز مراجعه کنند.

مهربانی گفت : بیماران پس از تکمیل فرم ثبت نام، برای مراجعه به گروه ارتوپدی و معاینه، نوبت داده می‌شود که فقط پس از مورد معاینه قرار گرفتن و تایید گروه ارتوپدی، در مرکز مورد سلول درمانی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه هزینه راه‌اندازی این مرکز تاکنون به بیش از یک‌میلیارد تومان رسیده است، گفت : برای توسعه و فعالیت مستقل هنوز به بودجه‌ای افزون بر 2 میلیارد تومان نیاز است تا با گسترش امکانات بتوانیم در زمینه بیماری‌هایی مانند ام‌اس، پوستی، فلج مغزی و غیره نیز فعالیت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی و فناوری ترانس ژنتیک افزود: اطلاعات بیشتر در زمینه این طرح‌ها در سایت مرکز به نشانی www.Sctrc@sums.ac.ir  قابل مشاهده بوده و همچنین تلفن ۲۲۷۹۷۱۱ نیز در ساعات اداری پاسخگوی متقاضیان است.

مهربانی گفت : اجرای این طرح‌ها پس از تصویب کمیته اخلاق پزشکی این دانشگاه و معرفی بیماران توسط گروه ارتوپدی پس از معاینه، اجرایی دانست./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.