سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قديري ابيانه:

تحريم‌ها نشان از موضع انفعالي سياست‌خارجه نيست/ هرجا از حقومان دفاع كرديم به پيشرفت رسيديم

قديري ابيانه گفت: آقاي‌حضرتي تحريم‌ها نشان از ضعف سياست‌خارجه و موضع انفعالي ما نيست! غربي‌ها به مواضع ما واكنش نشان مي‌دهند و ما هر كجا از حقوقمان دفاع كرديم به پيشرفت‌هايي نايل شديم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ قديري ابيانه کارشناس عالي وزارت امور خارجه بعد ازظهر امروز در مناظره‌ با الياس حضرتي كه با موضوع «وزارت خارجه ايران: انزوا يا اقتدار» ازسوي جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي صورت گرفت، ‌درمورد بحث سياست خارجي، سياست خارجه را فراتر از ديپلماسي دانسته و اظهار داشت: ديپلماسي يک ساز و کار بسيار آرام است كه در آن ما به دنبال همنوايي هستيم نه هم صدايي.

قديري ابيانه در ادامه با بيان اينكه در سياست خارجه عبارات معني خاص خود را دارند، گفت: زماني كه در استراليا به عنوان سفير فعاليت مي‌كردم، به دليل حمله به سفارت ايران، با مقامات استراليايي نشست هاي مختلفي داشتم، اما آنها هيچ گاه از دولت ايران به دليل اين اقدام زشت، عذرخواهي نكرده و فقط به ابراز تاسف اكتفا كردند.


وي با بيان اينكه آقاي حضرتي، ابراز تاسف آقاي صالحي وزير امور خارجه را درباره اتفاقات رخ داده در سفارت انگلستان را به معناي عذرخواهي از مسئولان انگليسي مي‌داند، اظهارداشت: در سياست خارجه عبارات، معني خاص خود را دارند و نبايد آنها را با يكديگر اشتباه گرفت؛ البته اين امر نشان‌ از نبود نگاه ديپلماتيك و عدم تسلط بر مسائل بين‌المللي است.


قديري ابيانه در ادامه اشاره به نقش پررنگ دپلماسي عمومي در سياست خارجي اذعان داشت: ديپلماسي عمومي بخش مهمي از سياست خارجي است. جنبش هاي دانشجويي هم عليرغم همه اعتراضات، کمک شاياني به ديپلماسي عمومي در سياست خارجي ما بوده و مي تواند نقش موثري ايفا کنند.

کارشناس عالي وزارت امور خارجه با اشاره به نظرات آقاي حضرتي درمورد دخالت مسائل جناحي در سياست خارجي افزود: در حال حاضر هر فردي با توجه به دسترسي به امکانات اينترنتي، خواهد توانست به يک پايگاه جهاني تبديل شود و در اين خصوص همه افراد با پذيرش قواعد بازي داراي صلاحيت هستند و بايد وارد گود شوند و با پذيرش يک سناريوي مشخص، براساس آن عمل کرده و هماهنگي ايجاد کند.

وي در ادامه با اشاره به دوران حاکميت اصلاحات يادآورشد: بنده از جمله افرادي هستم که در آن زمان منزوي شده و اين امر خود از پوئنهاي منفي براي اين دولت محسوب مي شود.

قديري ابيانه با اشاره به منزوي شدن افراد زيادي در دوره اصلاحات خاطرنشان كرد: در دوره اصلاحات حتي ديدار هيئت هاي خارجي با رييس مجمع تشخيص مصلحت نيز محدود شده و آنها به اين ديدارها معتقد نبودند.

وي در ادامه با اشاره به نياز کشور براي برقراري رابطه با ساير کشورها براساس حکمت و مصلحت تصريح كرد: سياست خارجي ما هرگز براساس تنش زايي نبوده و ما همواره به دنبال تنش زدايي بوده و هستيم؛ اما اين امر به منزله تسليم شدن در مقابل ساير کشورها نيست.


قديري ابيانه با اشاره به افراط و تفريط‌‌هاي دولت اصلاحات در زمينه مسائل خارجي تاكيد كرد: اين افراط و تفريط‌ها باعث شد موضع ديپلماتيكي ما در آن زمان مطلوب نباشد و در راستاي منافع ما حركت نكند.


وي با اشاره به نشست سعدآباد در ايران و موضع انفعالي دستگاه خارجه در آن زمان گفت: هميشه و در همه جا رسم بر اين است كه مجلس نسبت به دولت در خصوص مسائل بين‌المللي موضع تندتري اتخاذ كند، تا دولت و تيم گفت‌وگو كننده از موضع آنها و اصرار افكار عمومي و مجلس كشور خود، در زمينه منافع ملي با آنها گفت‌وگو نمايند، اما در اين نشست شاهد بوديم مجلس نسبت به دولت تمايل بيشتري براي تصويب درخواست غرب داشت و اين گونه عنوان كرد كه اگر دولت آن را تصويب نكند، مجلس دوفوريت آن را تصويب خواهد كرد.


کارشناس عالي وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به ساختن فيلم "ادوارد دانيّلي" و شهادت آن در دوره اصلاحات اذعان داشت:‌ وزارت امور خارجه در نامه اي به صدا و سيما، در خواست عدم پخش اين فيلم را کرده و پخش آن را غيرمنطبق با منافع ملي و اقدام در جهت اخلال در امنيت ملي دانسته و اين اقدامات در حالي بود که حتي خود دولت ايتاليا هيچ واکنشي به آن نشان نداد.


قديري ابيانه با اشاره به وجود تحريم‌ها عليه ايران گفت:برخي اين تحريم ها را نشان دهنده ضعف سياست خارجه ما قلمداد كرده اند و اين در حالي است كه اگر ما را تحريم مي‌كنند به منزله اين نيست كه آنها راست مي‌گويند يا ما در موضع انفعال قرار داريم، بلكه آنها حتي نمي‌خواهند اجازه دهند ما از منافع خودمان دفاع كنيم.


وي با تاكيد بر اينكه هر جا از حقوق خودمان دفاع كرديم به پيشرفت‌هايي نايل شديم، گفت: ‌آنها حتي حق داشتن دانشكده‌هاي فيزيك هسته‌اي را نيز از ما سلب مي‌كنند

مشاور عالي وزارت خارجه ادامه داد: نيازي نيست براي دفاع از حقوقمان، صدايمان را بلند كنيم؛ آنها به تن صداي ما كاري ندارند، بلكه آنها مواضع ما را در نظر گرفته و بر اساس آن واكنش نشان مي دهند.


وي با اشاره به اينكه همه مي‌دانند موج بيداري اسلامي در منطقه به تأسي از الگوي انقلاب اسلامي ايران است، خاطر نشان كرد: آنها از اينكه بگويند بيداري اسلامي از ايران است خجالت نمي‌كشند؛ بلكه ترس و نگراني آنها عنوان كردن موضع خود به دليل هراس از غرب و واكنش‌ آنها است؛ اما واقعيت امر چيز ديگري است به صورتي كه ما امروز در مصر مي‌بينيم كه كانديداها از برقراري رابطه با ايران به عنوان يك امر تبليغاتي و در جهت كسب افكار عمومي استفاده مي‌كنند و با تعريف واقعي از اسلام، مردم به آن گرايش پيدا خواهند كرد.


قديري ابيانه در ادامه خاطر نشان كرد: آقاي حضرتي از عدم حضور نيروهاي دلسوز و بعضاً اصولگرا در كابينه احمدي‌نژاد انتقاد كرد، اما بايد بگوييم چرا آقاي خاتمي آن زمان آقاي رضايي، آقاي قاليباف و غيره را به همكاري دعوت نكرد.


مشاور عالي وزارت امور خارجه با اشاره به سفرهاي خاتمي در زمان رياست جمهوريش به سازمان ملل گفت: خاتمي در سفرهاي خود به سازمان ملل شعار گفت‌وگوي تمدن‌ها و همچنين ادعاي شهيد بودن پي رو تن ها را مطرح كرد، اما باز هم همين كشورها ايران را محور شرارت دانستند و عليه ايران قطعنامه صادر كردند.


وي در ادامه با اشاره به اينكه عقب نشيني در سياست خارجي پيام خوبي ما را نمي‌رساند افزود:‌عقب نشيني پيام فشار پذيري ما را رسانده و استراتژي آنها ممانعت از پيشرفت ما و مبارزه با آگاهي و درك حقايق ما است.

 

وي با اشاره به اينكه با شهيد خواندن پي رو تن ها و يا صدور پيام تبريك به دشمنان نظام، سياست خارجه و امور خارجه ما فعال نمي‌شود، گفت: آقاي احمدي‌نژاد پيامي تبريكي براي اوباما فرستاد كه تمام سياست‌هاي اوباما را زير سوال برد و به اين ترتيب موضع ايران را عليه سياست‌هاي آنها اعلام كرد.


مشاور عالي وزارت امور خارجه افزود: همان‌طور كه ابراز تاسف يك شخصيت ديپلماتيك را با عذرخواهي آن يكي مي دانيد، مي‌توانيد پيام تبريك را نيز در همين حوزه تعريف كنيد.

قديري ابيانه در ادامه با اشاره به دعوت احمدي‌نژاد از اوباما براي گفت‌وگو نيز گفت‌: وقتي آقاي احمدي‌نژاد اين مسئله را مطرح كرد، قصد داشت افرادي را كه داخل ايران خواستار برقراري ارتباط ايران با آمريكا بودند و آن را در راستاي منافع ايران مي‌دانستند، خلع سلاح كند.

کارشناس عالي وزارت امور خارجه در پايان افزود: ما بايد در ملاحظات ديپلماتيك، تمام جنبه‌ها را در نظر بگيريم؛ اما در اين خصوص اختلاف نظر‌هاي زيادي وجود دارد، اما نظام ما با يك جمع بندي كلي خواهد توانست به اهداف عالي خود برسد./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.