سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الشهرستانی:

تولید نفت عراق رکورد زد

معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی گفت: تولید نفت خام عراق به بالاترین مقدار خود در حداقل 20 سال گذشته رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ حسین الشهرستانی اعلام کرد: تولید نفت خام عراق با رسیدن به بالاترین سطح خود در 20 سال گذشته به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی افزود: دولت عراق که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا کنترل کامل این کشور را به دست گرفته است، به منظور حفاظت از خطوط لوله و تاسیسات نفتی که اغلب هدف حمله خرابکاران قرار می گیرد، در نظر دارد از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.

الشهرستانی تصریح کرد: تولید روزانه نفت خام عراق تا پایان سال 2012 به سه میلیون و 400 هزار بشکه و صادرات نفت این کشور به دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز می رسد که صادرات روزانه 175 هزار بشکه از میدان های نفتی کرکوک در شمال شامل صادرات این کشور خواهد بود.

به گفته این مقام عراقی، عراق هم اکنون به طور میانگین روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی می کند.

معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی افزود: نخستین پایانه شناور صادرات نفت عراق برای بارگیری نفتکش ها در ژانویه سال آینده میلادی به بهره برداری می رسد، دومین پایانه شناور 6 ماه پس از آن، سومین پایانه تا پایان سال آینده و چهارمین پایانه شناور در سال 2013 به بهره برداری خواهند رسید.

هر یک از چهار پایانه جدید شناور صادرات نفت عراق روزانه 900 هزار بشکه نفت خام به ظرفیت صادرات نفت این کشور می افزاید.

الشهرستانی درباره پرداخت هزینه های شرکت های نفتی فعال در منطقه کردستان عراق گفت: دولت مرکزی بغداد بدون دریافت فهرست شرکت ها هزینه ای پرداخت نمی کند، عراق درقبال پرداخت هزینه های شرکت هایی که با دولت بغداد قرارداد امضا نکرده اند، تعهدی ندارد.

وی همچنین در باره شرایط شرکت آمریکایی اکسون موبیل در عراق گفت: پس از این که اکسون موبیل به دلیل امضای قراردادهای نفتی با اقیلم کردستان عراق، قوانین دولت مرکزی بغداد را نقض کرد، دولت بغداد در حال بررسی چگونگی برخورد با این شرکت آمریکایی است، اما ما قبل از هر گونه تصمیم گیری منتظر پاسخ مقام های رسمی این شرکت هستیم.

شرکت اکسون موبیل برای آغاز حفاری در 6 میدان نفتی با منطقه کردستان عراق یک توافقنامه اکتشاف نفت امضا کرده است، همچنین این شرکت به همراه شرکت شل در پروژه توسعه میدان نفتی قرنه غربی-1 حضور دارد.

الشهرستانی عنوان کرد: اکسون موبیل با امضای قرارداد میدان قرنه غربی-1 باید نسبت به قوانین دولت مرکزی بغداد متعهد باشد، هر گونه امضای قرارداد توسعه یا اکتشاف بدون نظر دولت مرکزی تخلف به شمار می آید.

عراق، یکی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بخش عمده درآمدهای خود را از محل فروش نفت خام تامین می کند.

دولت عراق تلاش می کند پس از سال ها جنگ و تحریم، صادرات نفت خام خود را افزایش دهد، همچنین به منظور افزایش تولید نفت خام خود به دنبال جذب سرمایه های خارجی است.

در پی نبود سرمایه گذاری های کافی و حملات خرابکارانه گروهک های تروریستی به تاسیسات نفتی در سال های اخیر صنعت نفت عراق با مشکل رو به رو شده است.

عراق تاکنون دو دور مناقصه نفتی و یک دور مناقصه گازی برگزار و در این مناقصه ها حق امتیاز توسعه و برداشت از 12 میدان نفتی و سه میدان گازی را به شرکت های بین المللی نفتی واگذار کرده است.

همچنین چهارمین دور مناقصه های نفتی عراق برای 12 بلوک اکتشافی جدید قرار است سال آینده میلادی برگزار شود و انتظار می رود با امضا و اجرای این قراردادها 29 تریلیون فوت مکعب گاز و 10 میلیارد بشکه نفت به ذخایر نفتی عراق افزوده شود./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.