سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار وحیدی خبر داد:

تكميل پایگاه پرتاب ماهواره‌های یک تنی در مدار هزار کیلومتری تا سال آينده

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تقریبا سه چهارم کار ساخت پایگاه جدید پرتاب ماهواره‌هایی به وزن یک تن در مدار هزار کیلومتری انجام شده است و امیدواریم در سال آینده کامل شود.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل تبلیغات وزارت دفاع، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی با بیان اینکه پایگاه پرتاب جدید ماهواره قادر است ماهواره‌هایی به وزن یک تن در مدار هزار کیلومتری قرار دهد، اظهار داشت: تقریبا سه چهارم کار ساخت این پایگاه انجام شده است و امیدواریم در سال آینده کامل شود که قطعا پاسخگوی بسیاری از نیازهای فضایی کشور خواهد بود همچنین در آینده نزدیک پایگاه آزمایش موتورهای فضایی که به همت دانشمندان فضایی کشور ساخته شده است راه اندازی خواهد شد.

وحیدی به طراحی و ساخت ماهواره فجر اشاره كرد و گفت: این ماهواره در سازمان صنایع الکترونیک ساخته شده است که امیدواریم در چند ماه آینده به فضا پرتاب شود، ماهواره فجر مجهز به تراستر ماهواره‌ای است که این امکان را می‌دهد تا ماهواره در فضای خلأ تغییر موقعیت مداری بدهد و کسب این فناوری این امکان را به ایران می‌دهد که با استقرار ماهواره‌های خود در مدار پارک، از طریق آن ماهواره‌هایی به مدار 36 هزار کیلومتر برساند.

وی در ادامه با اشاره به ماهواره طلوع گفت: ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره طلوع را به فضا پرتاب خواهد کرد و امیدواریم سال آینده با تکمیل ماهواره‌بر سیمرغ، بتوان ماهواره طلوع را به فضا پرتاب کرد. ماهواره طلوع بین 90 تا 100 کیلوگرم وزن دارد که به مدار 500 کیلومتری پرتاب خواهد شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه مدار 600 کیلومتری یکی از بهترین مدارها برای استقرار ماهواره‌ها است، تصریح کرد: اختلالات تششعی در این موقعیت مداری بسیار کم است. کسب دانش فنی استفاده از سلول‌های خورشیدی در ماهواره‌ها بومی‌سازی برخی مواد اولیه پرکاربرد در ماهواره‌ها است و طراحی و ساخت تراستر ماهواره از جمله موفقیت‌های دانشمندان کشور در حوزه فناوری‌های فضایی است.

وی افزود: مرحله اول سامانه رصد ماهواره‌ای در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود، این سامانه قابلیت کشف و شناسایی ماهواره‌ها، تأیید مداری ماهواره‌ها، تأیید صحت عملکرد مکانیزم‌ها، تثبیت مداری ماهواره‌ها، تغییر در سناریوی عملیاتی ماهواره‌ها، کشف ماهواره‌های مستقر در مدار و پیش‌بینی زمان عبور ماهواره فراز کشور را دارد. سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع موفق به ساخت سامانه رصد ماهواره‌ای شده است.

وزیر دفاع ادامه داد: ماهواره‌بر سفیر 1B ماهواره‌بر جدید دانشمندان کشور است که در نخستین پرتاب خود توانست ماهواره نوید علم و صنعت را که به دست متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، در مدار قرار دهد، این ماهواره‌بر می‌تواند ماهواره‌ مصباح را که سال‌هاست ایتالیا برای پرتاب آن مشکل درست کرده است به فضا پرتاب کند، ماهواره مصباح 65 کیلوگرم وزن دارد که ماهواره‌بر سفیر 1B به‌راحتی می‌تواند آن را در مدار قرار دهد، البته این موضوع به این معنی است که ایران در فاصله کمتر از دو تا سه سال توانسته است ماهواره‌بری بسازد که ماهواره‌ مصباح را که سال‌هاست بین کشورهای زورگو پاس داده می‌شود به فضا پرتاب کند.

وحیدی تصریح کرد: ایران در پرتاب ماهواره‌ به مدار لئو مشکلی ندارد و با اقداماتی که در سال آینده در حوزه فضایی انجام خواهد شد ایران به همه فناوری‌های لازم برای پرتاب ماهواره به مدار لئو دست خواهد یافت، حدود 75 درصد ماهواره‌های جهان در مدار لئو قرار دارند و تنها 25 درصد ماهواره‌ها در مدار نئو و جئو قرار دارند بنابراین دستیابی به تمام فناوری‌های مورد نیاز برای استقرار ماهواره در مدار لئو به معنی طی کردن 75 درصد راه برای رسیدن به مدار 36 هزارکیلومتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:برخی کشورهای سلطه‌گر از این بخش برای مقاصد نظامی خود استفاده می‌کنند، در حالیکه استفاده نظامی از عرضه فضایی مخالف با کنوانسیونی است که بر استفاده صلح‌آمیز از فضا تاکید دارد. برداشت و تعبیر کشورهای سلطه‌گر از استفاده صلح‌آمیز از فضا، عدم تجاوز است و آنها با این توجیه، یک مسابقه تسلیحاتی را در این عرصه آغاز کرده‌اند. آمریکا در جنگ افغانستان و عراق ماهواره‌های زیادی را برای موقعیت‌یابی و ناوبری به منظور راهبری جنگ، مورد استفاده قرار داد.

وزیر دفاع خاطرنشان كرد: مساله کلیدی در سیاست‌های امنیتی آمریکا تسلط بر هوا و فضا است، بسیاری از ماهواره‌های پرتاب شده به فضا از سوی کشورهای سلطه‌گر، اهداف نظامی دارند به طوری که در زمان حاضر نزدیک به 30 هزار ماهواره در بخش نظامی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.