سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اندازه گيري آلودگي صدا براي نخستين بار در كشور

يوسف رشيدي ، مدير عامل شركت كيفيت هواي تهران گفت: هر قدر در خصوص اطلاع رساني در زمينه كاهش آلودگي هوا هزينه شود اين ها نه تنها هزينه نيست بلكه در واقع نوعي سرمايه گذاري سوي سلامت شهروندان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، دكتر رشيدي با بيان اين مطلب افزود: سنجش آلاينده هاي خاص و مدرن علاوه بر آلاينده هاي كلاسيك براي اولين بار در كشور از سوي شركت كنترل كيفيت هوا انجام مي شد چرا كه رفته رفته آلاينده هاي خاص و مدرن مانند آزبست و هيدروكربن هاي سرطان زا جاي خود را به آلاينده هاي كلاسيك مانند هيدرواكسيد كربن ، هيدرواكسيد نيتروژن و دي اكسيد گوگرد داده اند.

* استاندارد سازي سوخت بايد 6 سال پيش انجام مي شد

وي حساس شدن جامعه در مورد آزبست و بنزين را از جمله نتايج اطلاع رساني در زمينه آلاينده هاي خاص و مدرن دانست و اظهار كرد: علاوه بر اين اندازه گيري  آلودگي صدا نيز براي نخستين بار در كشور از نظر اين شركت انجام مي شود.

رشيدي با اشاره به اين كه 10-15 سال پيش مركز شهر از همه جاي تهران آلوده تر بود اما در حال حاضر در برخي از روزهاي هفته آلودگي هواي شمال شهر بيشتر از جنوب شهر است تصريح كرد: در حال حاضر آلودگي هواي بالاي شهر و پايين شهر تفاوت چنداني با هم ندارند.

وي برخي اقدامات در زمينه بهبود كيفيت سوخت را خوب ارزيابي كرد ، اما گفت: حقيقت اين است كه حركتمان بسيار كند است و بايد خيلي اقدامات را زودتر از اين ها انجام مي داديم مثلا استاندارد سازي سوخت بايد 6 سال پيش انجام مي شد.

رشيدي با تاكيد بر اهميت عزم ملي در موضوع آلودگي هوا و ضرورت خروج اين موضوع از جرگه مسائل سياسي اضافه كرد : نتايج اندازه گيري هاي شركت كنترل كيفيت هوا از آلاينده هاي هوا براي دولت يك فرصت است تا بروز زواياي پنهان اين موضوع كه ممكن است از آنها غافل بوده كار كند مسئولان دولتي بايد اين فرصت را غنيمت بشمارند.

* از سال 76 خودروهايمان 4 برابر شده است

وي مهمترين دغدغه تهران در 5 سال آينده در زمينه آلودگي هوا را وجود ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون و آلاينده هاي خاص و مدرن دانست و اعلام كرد: علاوه بر اين كه زير گروه هاي غربي شهرهاي ما را مورد تهاجم قرار داده اند كه بايد اقداماتي نظير ايجاد كمربند سبز و بيابان زدايي را انجام دهيم.

رشيدي براي كاهش توليد آلاينده هاي ، خروج خودروهاي فرسوده و تعويض كاتاليست ها را لازم دانست و افزود: هم چنين گردو غبار يك تهديد جدي است ضمن اينكه آزبست و هيدروكربن هاي حلقوي هم جاي خود را دارند كه اگر كنترل نشوند منجربه شيوع سرطان در تهران تا 5 سال آينده مي شوند.

وي هدفمند كردن و هدايت افكار عمومي در زمينه كاهش آلودگي هوا از طريق اطلاع رساني را مورد تاكيد قرار داد و اظهار كرد: براي نخستين بار يكي از روزهاي سال 76 تهران به دليل آلودگي هواي ناشي از مونو اكسيد كربن تعطيل شد در صورتي كه در حال حاضر مشكل اصلي ما ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون است .

رشيدي با اشاره به اين كه از سال 76 تا كنون تعداد خودروهايمان 4 برابر شده تصريح كرد: در يكي دو سال اخير روزهايي كه هواي ناسالم داشته ايم به دليل بالا بودن شاخص ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 ميكرون بيشتر شد البته اين آلاينده پيش تر اندازه گيري نمي شد اما حالا اندازه گيري مي شود.

* شاه كليد كاهش آلودگي هوا توسعه حمل ونقل عمومي

وي با تاكيد بر اين كه بايد آلودگي هوا تبديل به اولويت اصلي مجلس و دولت شود به اين منظور نيازمند يك عزم ملي به شكل برنامه در هستيم گفت: اگر حمل و نقل عمومي گسترده داشته باشيم و بتوانيم با شرايط مناسب شهروندان را جابه جا كنيم ديگر كسي از خودروهاي شخصي استفاده نمي كند.

رشيدي شاه كليد كاهش آلودگي هوا را توسعه حمل و نقل عمومي دانست و اضافه كرد : علاوه بر اين سوخت استاندارد ، خودروهاي استاندارد ، و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اهرم هاي مناسبي در جهت كاهش آلودگي هوا محسوب مي شوند اما اصلي ترين اقدام همان توسعه حمل و نقل عمومي است .

وي با بيان اينكه سازمان بهداشت جهاني به دو دليل استفاده از حمل و نقل عمومي را توصيه مي كند تاكيد كرد: اول به دليل الگوي زندگي مردمي كه كم تحرك هستند تا محل ايستگاه و برعكس فعاليت مختصري دارند و دوم به علت كاهش آلودگي هواست كه بهداشت فردي و سلامت جمعي جامعه را در بر مي گيرد .

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در پايان موضوع آلودگي هوا را يك اولويت اصلي دانست و خاطرنشان كرد: در اين ميان تصويب قوانين در طرف ديگر و گرنه اين همه قانون اجرا نشده نداشتيم./ل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.