سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذوالقدر در اولين نشست صيانت از خانواده؛

براي پيشگيري از جرم بايد از نهاد خانواده شروع كرد

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه ،خواستار كار زيربنايي براي تقويت بنيان خانواده شد و گفت:‌براي پيشگيري از وقوع جرم بايد از نهاد خانواده شروع كرد.


به گزارش خبرنگار حوزه قضايي و حقوقي باشگاه خبرنگاران ، محمد باقر ذوالقدر در اولين نشست مديران بنياد صيانت از نهاد خانواده اظهار داشت: خانواده امري فرعي نيست. نهاد خانواده همزاد بشر است و زن و مرد با هم و در قالب نهاد خانواده خلق شده‌اند.
وي با اظهار اينكه خانواده چيزي نيست كه بتوان آنرا ناديده گرفت و انكار كرد گفت:‌انكار خانواده، انكار نياز طبيعي و سرشت بشر است. انسان موجودي اجتماعي است و اولين نهاد اجتماعي كه انسان در آن قرار مي‌گيرد خانواده است و تداوم حيات و زندگي انسان، در تداوم خانواده است.
معاون اجتماعي و پيشگيري از جرم قوه قضاييه با اشاره به نگرش اسلام به خانواده گفت: اسلام نگاه ويژه‌اي به خانواده دارد و حفظ دين و ايمان افراد و سكونت، آرامش، رحمت و مودت بين دو جنس انسان يعني زن و مرد را در پرتو خانواده دانسته است.
وي افزود: شخصيت انسان در خانواده پايه‌ريزي مي‌شود و قرآن پيوند زناشويي را ميثاق غليظ مي‌داندو زن و مرد را براي هم لباس مي‌داند كه يكديگررا محافظت مي‌كنند و براي يكديگر زينت‌اند.
وي با اشاره به سخنان امام(ره) ومقام معظم رهبري در خصوص خانواده گفت:‌ امام (ره) برنقش بي‌بديل زن د ر خانواده و تربيت نسل صالح سخن گفته‌اند و مقام معظم رهبري ركن اساسي جامعه را اصلاح نهاد و نظام خانواده مي دانند.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه با بيان نقش خانواده در پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و بزهكاري و جرم اظهار داشت: رفع آسيب‌هاي اجتماعي و اصلاح جامعه از مسير اصلاح خانواده مي‌گذرد.
ذوالقدر در تبيين علل وعوامل آسيب‌هاي اجتماعي گفت: يكي از مهمترين علل افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و جرم در جامعه را تضعيف نهاد خانواده در جامعه است.
وي افزايش نرخ طلاق، بالارفتن سن ازدواج و كاهش درخواست براي ازدواج را نشانه آن دانست كه نهاد خانواده نتوانسته است به درستي احساس رضايتمندي در اعضاي خود به وجود آورد.
وي از اختلاف و دگرگوني نقش‌ها در خانواده به عنوان عامل ديگر تضعيف نهاد خانواده ياد كرد وگفت: متاسفانه در خانواده امروز، پدر نقش پدري، مادر نقش مادري، و فرزند نقش فرزندي را به خوبي ايفا نمي‌كنند و تربيت فرزندان كه وظيفه اصلي خانواده است به نهادهاي ديگر مثل مهد‌كودك، كودكستان، مدرسه و نهادها و كانون‌هاي رسمي كه توان و صلاحيت اين كار را ندارند،‌سپرده شده است.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه نتيجه طبيعي دگرگوني نقش‌ها در خانواده را پديده گسست بين نسلي دانست و اظهار داشت: هر چند كه اين يك معضل جهاني است اما بيم آن وجود دارد كه با تضعيف نهاد خانواده، دامان جامعه ما را هم فراگيرد.
ذوالقدر از مدرنيته و مدرنيزمبه عنوان عامل اصلي در انهدام و فروپاشي نظام خانواده در غرب ياد كرد و گفت: آنچه در غرب تحت عنوان مدرنيته از حدود 300 سال پيش آغاز شده، نظام خانواده را مورد تهديد قرار داده است.
وي افزود: غريبان با تغيير روش انديشه، تكيه بر عقل ابزاري، فن‌سالاري،‌صنعتي شدن، تغيير در نظام توليد و اصالت دادن به سرمايه،‌ پروتستانيزم و نهضت باصطلاح اصلاح دين، كه موجب حذف دين از زندگي بشر شدو همچنين انسان محوري و حذف خدا از زندگي انسان، معضلات بسياري را بر جامعه نهاد كه روز بروز بر ابعاد مخرب آن افزوده مي‌شود.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه گفت:‌ساير جوامع نيز هر چه به مدرنيته و مدرنيزم نزديك مي‌شوند و از آن الها م پذيرند از ارزش‌هاي اصيل، سنتي و بومي خود فاصله گرفته و گرفتار بحران‌هاي امروز غرب مي‌شوند كه انهدام و فروپاشي نهاد خانواده يكي از آنهاست.
وي افزود: رسانه‌هاي جمعي در تضعيف نهاد خانواده بسيار موثر بوده‌اند و در اين مسير دشمن با تهاجم فرهنگي و بهره‌گيري از ماهواره وفن‌آوري‌هاي ارتباطي نظير اينترنت به فرآيند تضعيف فرهنگ بومي در خانواده‌ها دامن زد.
ذوالقدر، همچنين نظام موجود را در تضعيف نهاد خانواده موثر دانست و گفت:‌عدم تحول در بنياد‌هاي علوم انساني و تكيه بر اومانيزم در نظام آموزش‌ ما از مدرسه تا دانشگاه به عاملي در تضعيف بنيان خانواده و مباني، آموزه‌ها و سنت‌هاي ديني و ملي تبديل شده است.
وي اظهار داشت: براي نجات نهاد خانواده و حفاظت و صيانت از آن در مقابل امواج سهمگيني كه انهدام آنرا هدف گرفته است، بايد يك جهاد ملي، مردمي و سراسري پديد آيد و در اين راستا از همه ظرفيت‌هاي كشور به ويژه ظرفيت‌هاي مردمي بهره گرفت.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه اظهار داشت: اميد مي‌رود با شناخت درست مسئله، با تكيه بر پژوهش و تحقيقات صورت گرفته راهبردها و راهكارهاي تقويت نهاد خانواده، گام عملي در اين زمينه برداشته شود.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه گفت:‌ اين بيناد بايد برنامه‌هاي خود را به طور همه جانبه براي قبل از ازدواج و تشكيل خانواده، هنگام ازدواج و بعد از آن تنظيم نمايد. به جوانان قبل از ازدواج براي تشكيل زندگي و خانواده كمك كنند و هنگام ازدواج نيز با مشورت ومشاوره آنها را راهنمايي نمايند و بعد از ازدواج نيز بر حفظ كيان خانواده‌ها مراقبت نمايند.
اولين نشست مديران بنياد صيانت از خانواده، صبح امروز با حضور معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، همچنين معاونين پيشگيري از وقوع جرم دادگستري‌هاي استان‌هاي سراسر كشور و با سخنراني آيت‌الله تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور، حضرت‌الت‌الله خزعلي عضو شوراي سياست‌گذاري بنياد صيانت از نهاد خانواده، سردار افشار قائم مقام وزير كشور در امور اجتماعي، دكتر هاشمي رئيس سازمان بهزيستي كشور، انواي رئيس كميته امداد امام خميني (ره)، محسن رفيق دوست و حجت‌الاسلام سيد محمود طباطبايي( دبير كل بنياد صيانت از نهاد خانواده) كار خود را آغاز و تا بعد از ظهر در محل مجموعه فرهنگي دشت بهشت ادامه خواهد داشت./خ
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.