سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سي سالگي آئين نمايشي فجر ايران؛

محبوبه بيات:جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران است

محبوبه بیات از هنرمندان تئاتر خواست برای شرکت در مراسم پایانی جشنواره تئاتر فجر،لباس رسمی بپوشند تا شان و اعتبار این جشنواره بین المللی حفظ شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛محبوبه بیات هنرمند باسابقه تئاتر کشور،در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، توجه به پوشش مناسب را در برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره بسیار مهم دانست و گفت: «جشنواره تئاتر فجر، یک جشنواره بین المللی و ویترین تئاتر ایران است. مراسم اختتامیه آن نیز از این نظر بسیار مهم است و رعایت برخی مسائل اهمیت دارد.»
وی افزود: «برای شرکت در چنین شبی، نیاز به پوشش کاملا رسمی است. هنرمندان تئاتر، به خصوص آقایان، بعضی وقت ها برای دریافت جوایزشان با لباس هایی روی سن می روند که مرتب و رسمی نیست. این موضوع از اعتبار و پرستیژ تئاتر کشور می کاهد زیرا عکس و فیلم این مراسم به عنوان بخش مهمی از تاریخ تئاتر ما ثبت و دیده می شود.»
او پوشیدن لباس رسمی را احترام به شان جشنواره دانست و گفت: «انتخاب نکردن لباس های رسمی، در واقع توهین به جشنواره تئاتر فجر و برگزار کنندگان آن است.»
محبوبه بیات، در ادامه، گفت: «از سوی دیگر مسئولان برگزاری مراسم نیز گاهی به نحوه چینش دعوت شدگان بی توجه هستند و برای ترتیب نشستن هنرمندان برگزیده، تمهیدی نمی اندیشند. بعضی وقت ها آن ها ناچار هستند از ته سالن و با تاخیر زیاد روی سن حاضر شود و این بی نظمی ها همیشه خیلی به چشم می آید.»
این هنرمند پیشکسوت تئاتر در ادامه، تفکیک هنرمندان پیشکسوت از جوان ها، در بخش رقابتی جشنواره را باعث رقابت منصفانه دانست و گفت: «این صحیح نیست که همه هنرمندان در یک سطح داوری می شوند. کسی مخالف رقابت و کار جوان ها نیست ولی بهتر است هر کس در صف خود بایستد.»
او ادامه داد: «یک برنامه ریزی درست و منسجم باعث می شود، هر کس در جایگاه خودش قرار گیرد و در نهایت جوان ها و پیشکسوتان از هم چیز یاد بگیرند و به رشد هم کمک کنند.»
بیات درباره لزوم این تفکیک توضیح داد: « وقتی یک جوان در جشنواره تئاتر فجر و پس از مدت کوتاهی کار برگزیده می شود، تصور می کند به قله های تئاتر دست یافته است. در سال های گذشته تعداد زیادی از گروه ها و هنرمندان وجود داشته اند که در جشنواره برگزیده شده اند، اما روند رشد آن ها پس از آن متوقف شده و نامشان از خاطره ها رفته است. این در حالی است که اگر جشنواره به آن ها بیش از حد بال و پر نمی داد، برگزیده شدن را یک فرصت برای آغاز آموزش تئاتر از پیشکسوتان می دانستند.»
محبوبه بیات در پایان مدیریت تئاتر و جشنواره را نیازمند توانایی اداری و هنری همزمان دانست و گفت:« در بعضی از دوره ها یک فرد کاملا اداری و به دور از هنر برای برگزاری جشنواره و سایر پست های مدیریت تئاتر برگزیده می شود. یک چنین فردی نمی تواند اقتضای تئاتر کشور را درک کند. در مقابل بعضی وقت ها هم یکی از هنرمندان که توانایی مدیریت ندارد، عهده دار مسئولیت می شود. به نظر من تئاتر کشور در همه زمینه های، برنامه ریزی و اجرایی نیاز به مدیری صریح و با سواد دارد.»
یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار حافظ، تماشاخانه مهر حوزه هنری و خانه نمایش تا 22 بهمن ماه ادامه دارد.
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.