سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بیانیه تحلیلی شماره یک قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی مطرح شد؛

دور زدن تحریم‌ها از ساختارهای تنبل و محافظه کار بر نمی‌آید

قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی طي بیانیه ای اعلام كرد: دور زدن تحریم‌ها و اتخاذ سیاست تهاجمی نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی هستیم و این کاری است که از ساختارهای تنبل و محافظه کار بر نمی‌آید.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی در واکنش به اعلام تحریم تدریجی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا بيانيه اي صادر كرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

مقام معظم رهبری مدظله العالی:«این روسیاه‌های بدمحاسبه‌گر خیال می‌کنند ما امروز در شرایط شعب ابیطالبیم. اینجور نیست؛ ما امروز در شرایط شعب ابیطالب نیستیم؛ ما امروز در شرایط بدر و خیبریم»

پس از تصویب قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا در سوم بهمن ماه (23 ژانویه) سال جاری مبنی بر«تحریم نفت و تمامی فرآورده های نفتی، تحریم بانک مرکزی ایران و نیز تحریم صادرات تجهیزات مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی» و واکنش ضعیف وزارت نفت در این خصوص، موجی از اعتراضات دانشجویی در سراسر کشور بوجود آمد.
بیانیه پایانی نشست مسوولین بسیج دانشجویی سراسر کشور، بیانیه نامه سرگشاده بسیج دانشجویی شریف به وزیر محترم نفت، بیانیه شورای تبیین مواضع دانشجویی و بیانیه پایانی تجمع دانشجویی روز دوشنبه به تاریخ 17 بهمن، در حمایت از قطع صادرات نفت به اروپا و اعتراض به ادامه صادرات، نمونه‌هایی از اعتراضاتی بود که در روزهای گذشته به وقوع پیوست.
در این میان، برخی ممکن است منشأ این مطالبات را صرفا بروز احساسات پاک دانشجویی و جوانی دانسته و اجرای اقدامات عملیاتی را غیرواقعی، دور از انتظار یا به ضرر کشور بدانند. لذا، به جهت روشن‌تر شدن ابعاد اقتصادی ضرورت قطع فوری صادرات نفت به اروپا قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی تحلیل اقتصادی این اقدام را تبیین می‌کند که اعمال تحریم نفتی اروپا قطعی است:


1. روند واردات نفت توسط اروپا از ایران طی سالیان گذشته در حال کاهش بوده است.

چند سالی هست روند صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی رو به کاهش است. بنابر اطلاعات رسمی در سال 1385 ایران 30% نفت خود را به اروپا صادر می‌کرده است اما امسال این رقم به 18% رسیده است و برابر اطلاعات موجود در حال حاضر حتی کمتر و در حدود 16% می‌باشد.

2. طراحی هوشمندانه اروپا نشان از قطعی بودن تحریمها دارد.

طراحی اروپا برای تحریم‌ها از دو جهت هوشمندانه است.

 

2-1. زمان بستن واردات از ایران مصادف با افزایش تولید کشورهایی مانند لیبی و عراق است. با توجه به روند تولید نفت لیبی، این کشور می‌تواند در مدت کوتاهی (3 تا 4 ماه آینده) به تولید نفت خود را به میزان قبلی خود بازگرداند که نشان از افزایش تولید به میزان 800،000 بشکه در روز دارد.

2-2. ابتدای ماه ژوئیه مصادف با اواخر خرداد و اوایل تیر است. تجربه سالهای گذشته نشان می‌دهد تقاضای نفت در تابستان نسبت به زمستان با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه خواهد بود. بنابراین اعمال تحریم نفتی از سوی اروپا با توجه به کاهش تقاضای نفت در جهان، هزینه‌های اتحادیه اروپا را به شدت کاهش می دهد.

 

3. غرب تلاش می‌کند کشورهای شرق آسیا را هم برای تحریم نفتی ایران متقاعد کند.

 

اخبار نشان از فعالیت شدید آمریکا برای همراه کردن سایر کشورها و شرکت‌های آسیایی مانند ژاپن، چین، کره جنوبی و حتی سریلانکا دارد. این فعالیت گسترده برای قطع مقاصد صادراتی دیگر ایران نشان می‌دهد غرب برای کاهش درآمدهای نفتی ایران و تحت فشار قرار دادن آن جدی است.

 

4. تحریم نفتی بهترین فرصت برای کاهش وابستگی به نفت است.

 

تجربه نشان داده است تحریم همیشه بهترین فرصت برای خودکفایی و رفع نقص‌های کشور بوده است. نقص‌هایی که با تصویب بودجه، دستور، آیین نامه و ساختار اداری کشور به سادگی قابل برطرف شدن نبودند. سهمیه بندی بنزین، هدفمند کردن یارانه ها و افزایش تولید بنزین (با تغییر کاربری یا افزایش ظرفیت پالایشگاهها) همگی حاصل تحریم بنزین بوده است. با توجه به اینکه هدف کشور (هم مطابق با برنامه های بودجه و هم بیانات رهبر معظم انقلاب) کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، تحریم نفتی بهترین فرصت برای تحقق این هدف است. بنابراین قطع صادرات به اروپا تنها به کاهش 18 درصدی صادرات کشور می انجامد، تدریجی بودن فرآیند کاهش وابستگی هم میسر می شود.

 

در ادامه برخی ملاحظات در رابطه با قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا مورد اشاره قرار می گیرد:

1- کاهش درآمدها

 

در پاسخ به این سوال که قطع پیش دستانه صادرات نفت به اروپا و عدم فروش آن به کاهش درآمدهای دولت می‌انجامد، باید گفت:

 

تحریم نفتی ایران منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد. صادرات 500،000 بشکه‌ای ایران به اروپا 1.3% صادرات نفت (یا معاملات نفت) در دنیا (حدود 37.6 میلیون بشکه در روز) است و با فرض کشش قیمتی عرضه معادل 0.1، با حذف کامل صادرات ایران به اروپا، قیمت نفت 13% افزایش می یابد. بنابراین حتی اگر درآمد حاصل از فروش 18% نفت ایران (معادل صادرات به اروپا) قطع شود، 82% نفت دیگر ایران، 13% گرانتر فروخته می شود که در نهایت و در بدترین حالت منجر به کاهش تنها 7.5% درآمد کشور می شود. البته این مقدار هیچ ارتباطی با بودجه دولت نداشته و تنهامیزان ذخایر ارزی را کاهش خواهد داد.

 

2- از دست دادن یورو برای معامله

در پاسخ به این مطلب که با تحریم نفتی اروپا، در شرایطی که در تحریم دلاری به سر می‌بریم،امکان حصول یورو را از دست می‌دهیم. باید گفت که تحریم بانک مرکزی ایران توسط اروپا دست ایران را برای دریافت یورو و خرج کردن آن درکشورهای مختلف بسته است و تنها می‌توان از طریق تهاتر کالا با کشورهای اروپایی اقدام کرد. این تهاتر هم با قطع صادرات نفت ایران به اروپا غیرممکن خواهد شد.

 

بدین ترتیب، با توجه به موارد مطرح شده در مورد حتمی بودن تحریم نفتی ایران توسط اروپا و پاسخ به برخی ملاحظات منافع ملی، قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی اعلام می‌دارد که مطالبات اساسی خود از دولت و مجلس محترم به شرح زیر اعلام می‌دارد:

 

اولا، ضروری است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین وزارت نفت، به جای متذکر شدن ضررهای ناشی از تحریم به کشورهای اروپایی، به وظیفه قانونی خود عمل کرده و در راستای راهبردهای اصولی عزت، حکمت و مصلحت با اقدام جهادگونه، پاسخ درخوری به اقدامات خصمانه امریکای جنایتکار و سرسپرده‌های اروپایی وی بدهند و فروش ذلت بار نفت به کشورهای اروپایی را پایان دهند.

 

ثانیا، در یک فرایند فشرده و جهادی، تلاش مضاعف خود را برای اصلاح بودجه کشور و اصلاح نظام اقتصادی در راستای کاهش وابستگی به نفت به کار گیرند.

 

ثالثا، امروز ما برای دور زدن تحریم‌ها و اتخاذ سیاست تهاجمی نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی هستیم و این کاری است که از ساختارهای تنبل و محافظه کار بر نمی‌آید. دستگاه دیپلماسی کشور باید در اقدامی جهادی با هماهنگی با سایر سیاست‌های نظام در مقابله با تحریم‌ها، از همه ابزارها و توانایی‌های خود برای گسترش نفوذ و ارتباط‌های اقتصادی سالم با کشورهای منطقه و دنیا استفاده کند.

 

رابعا، به نظر می‌آید شرکت ملی نفت با وجود کارشناسان دلسوز و علاقه‌مند به نظام، به هر دلیل با قطع صادرات به اروپا مخالف است. مدیران این شرکت باید بدون کارشکنی و با متابعت از قانون و اراده مردم قطع فوری صادرات به اروپا را انجام دهند.

 

لایه های مدیریتی شرکت نفت کدام یک را انتخاب می‌کنند: کسب درآمدهایی ولو اندک در کوتاه مدت برای کشور و کوچک شدن در چشم مردم یا قطع صادرات به اروپا و تبدیل شدن به مدیران عزتمند نزد علاقه مندان به انقلاب و کشور؟

 

والسلام علی من اتبع الهدی/خ2


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.