سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط مرکز ملی پیش بینی دریایی:

تمامی مخاطرات دریایی پیش بینی می شود

تمامی مخاطرات دریایی از جمله پیش بینی سونامی و طوفان های حاره ای در مراکز ملی پیش بینی دریایی اندازه گیری می شود.

وحید چگینی، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران گفت:مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی براساس مصوبه وزارت شورای گسترش عالی شکل گرفته که البته در سالهای قبل مرکز پیش بینی سونامی هم توسط وزارت کشور تصویب شده بود.

وی در خصوص ویژگی های این مرکز افزود:در مرحله اول از ویژگی های این مرکز افزود:در مرحله اول از ویژگی های این مرکز باید بیان کنم که این مرکز یک مرکز ملی است که کل مخاطرات دریایی از جمله پیش بینی موج، پیش بینی جریان دریایی،‌ پیش بینی سونامی،جریان شکافنده ،‌کشند قرمز، طوفان حاره ای و مخاطرات زیست محیطی را مشخص می کند که در حال حاضر پیش بینی بررسی تمامی موارد ذکر شده بر روی دریاهای خلیج فارس، عمان و خزر امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی و مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی در تاریخ 24 بهمن ماه در مرکز تربیت بدنی دانشگاه تهران افتتاح می شود.

**نقشه مخاطرات دريایی در استان مازندران و گیلان تا پایان سال 91 به اتمام می رسد

وحید چگینی در ادامه در خصوص های شکافنده گفت: بررسی جریان های شکافنده در انزلی به اتمام رسیده و برای مناطق دیگر شمالی نیز بررسی ها در حال انجام است و تا پایان سال 91 نقشه مخاطرات دریایی در استان مازندران و گیلان به اتمام می رسد.

وی افزود:بررسی سونامی در گسل مکران انجام شده و به این ترتیب زلزله در هر نقطه از گسل بررسی و عواقب آن نیز مشخص می شود چنانچه موج زمان رسیدن سونامی به ساحل و سیلاب گرفتگی نیز مشخص می شود.

چگینی تصریح کرد: کشند قرمز یعنی همان پیش بینی دمای سطحی آب انجام شده و به دنبال تهیه الگو تیم برای پیش بینی کشند قرمز هستیم.

** مرکز ملی اقیانوس شناسی بانک اطلاعاتی از آب های اقیانوس هند جمع آوری کرده است

چگینی در ادامه گفت: مدل سازی سازه های نفتی هم بررسی شده و در سال بعد اطلاعات لازم در این زمینه آماده می شود.

وی افزود:همچنین نوسانات سطح آب و دریاها با توجه به اقلیم کامل مدل سازی می شود.

چگینی تصریح کرد: مرکز اقیانوس شناسی دریایی، بانک اطلاعاتی درستی را از آب اقیانوس هند و آب دریاهای کشور خودمان تهیه کرده که شامل اطلاعات فیزیکی ،‌شیمیایی و 20 نرم افزار است.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل کتابخانه و 4 ایستگاه پژوهشی از دیگر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی موسسه اقیانوش شناسی به شمار می آید./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.