سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران

6 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي در کشور در حال ساخت است

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت:‌ اجراي سدهاي بزرگي مثل کرخه، کتوند، کارون 3، کارون 4، مسجد سليمان و سيمره در کنار ساخت بيش از 500 سد کوچک و بزرگ در کنار ساخت 6 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي از ظرفيت هاي فني- مهندسي بالاي جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرنگار  اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد محمدرضا رضازاده در اولين کنفرانس بين‌المللي و سومين کنفرانس ملي سد و نيروگاه هاي برق آبي، گفت: تامين آب و انرژي دو مقوله مهم و اساسي براي توسعه متوازن است که نقش برجسته اي بر سطح رفاه و بهره‌مندي انسان ها دارد.

وي افزود:‌ توليد انرژي از آب علاوه بر تامين دو نياز اساسي فوق به تحقق ضرورت مهم ديگري که حفظ محيط زيست و توسعه پايدار است، کمک مي کند.

رضازاده ادامه داد: توليد هر مگاوات ساعت انرژي پاک از انتشار 635 کيلوگرم دي‌اکسيد‌کربن جلوگيري مي کند.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: برنامه ريزي براي بهره مندي از تمام پتانسيل هاي قابل استفاده در احداث سد و نيروگاه هاي برق آبي روزبه روز از اهميت بيشتري برخوردار مي شود.

وي با بيان اينکه امروزه سهم نيروگاه هاي برق آبي در توليد برق جهان حدود 19 درصد است، تصريح کرد: در بعضي از کشورها بخش عمده انرژي مصرفي توليد نيروگاه هاي برق آبي است، اما بهره گيري از انرژي جنبشي آب براي توليد برق محدود بوجود شرايط مناسب آب و هوايي، توپوگرافي، زمين‌شناسي، زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي است.

رضازاده افزود:‌ وظيفه خطير مهندسين و متخصصين صنعت سد و نيروگاه هاي برق آبي اين است که با بکارگيري همه دانش و تجربه خويش بر همه رشته ها ي علمي مرتبط با اين صنعت، پتانسيل هاي خدادادي موجود در طبيعت را با بررسي همه جوانب فني و زيست محيطي استفاده از مناسب ترين روش هاي اجرايي، بکارگيري بهترين مصالح و تجهيزات، اقتصادي‌ترين راهکارها و طراحي روش هاي جذب منابع مالي به فعليت درآورده و در اختيار جامعه بشري قرار دهند.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اينکه هدف ما از توسعه و ايجاد زيرساخت هاي لازم نوعي از توسعه است که با کم‌ترين آسيب به محيط زيست استفاده شود، ادامه داد: بنابراين استفاده از تکنيک‌هاي غيرسازه اي در کنار توسعه سازه اي و ايجاد زيرساخت ها، متوازن کردن مصرف و استفاده از روش هاي تصميم گيري چند معياره مورد تاکيد است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با ساخت طيفي از پروژه هاي بسيار بزرگ تا کوچک آبي در کنار توجه به روش هاي غيرسازه اي و اعمال مديريت يکپارچه منابع آب، قدم هاي مهمي در اين زمينه برداشته است.

رضازاده خاطر نشان کرد:‌ اجراي سدهاي بزرگي مثل کرخه، کتوند، کارون 3، کارون 4، مسجد سليمان و سيمره در کنار ساخت بيش از 500 سد کوچک و بزرگ ديگر و به بهره برداري رساندن 8 هزار و 700 مگاوات نيروگاه برق آبي و در دست ساخت داشتن 6 هزار مگاوات و مطالعه براي نصب 16 هزار مگاوات ديگر نيروگاه برق آبي ظرفيت فني و مهندسي بالايي را در جمهوري اسلامي ايران ايجاد کرده است.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران در پايان گفت: به همين دليل برگزاري اين کنفرانس بين المللي در تهران با حضور متخصصين صاحب‌نام داخلي و خارجي نشست هاي علمي و کارگاه هاي آموزشي آن فرصت بسيار مناسبي را براي تبادل دانش و هم‌انديشي، ايجاد ارتباط منسجم‌تر ميان مراکز علمي و دانشگاهي با صنعت، مستندسازي تجربيات و افزايش تعامل همکاري در سطح بين المللي فراهم خواهد کرد./ک

 


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.