سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مذاکرات نفتی ایران و چین در خصوص حذف دلار از مبادلات نفتی

دور جدید مذاکرات نفتی ایران و چین در خصوص قیمت و نحوه پرداخت پول نفت‌خام صادراتی به پالایشگاه‌های چین و حذف دلار از مبادلات نفتی تا چند روز آینده در پکن برگزاری می‌شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، مقامات پکن تلاش می‌کنند تا با مقامات ایرانی درخصوص قیمت و نحوه پرداخت پول نفت‌خام صادراتی به توافق برسند.

به گزارش رویترز، قرار است مقامات چینی به زودی برای گفتگو پیرامون قراردادهای جدید با مقامات ایرانی دیدار کنند. برخی از تحلیلگران معتقدند که اقدامات چین در کاهش خرید نفت، ممکن است بخشی از تلاش این کشور برای متقاعد ساختن ایران به فروش نفت با قیمت ارزان تر باشد. در عین حال برخی از تحلیلگران معتقدند که توقف صادرات نفت از ایران، قیمت‌های جهانی را افزایش خواهد داد.

چین از خریداران اصلی نفت خام ایران است و حدود ۲۰ درصد از نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند.

تا پیش از بالا گرفتن اختلافات نفتی تهران- پکن، شرکت ملی نفت ایران به طور متوسط روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت خام در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله به پالایشگاه‌های چین صادر می‌کرد. این در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون صادرات نفت ایران به چین به حدود 285 تا 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

همزمان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به چین سفر کرده و به گفته خبرگزاری ها، در ملاقات با مقامات چینی از آنان خواسته تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند و عرضه کنندگان دیگر نفت را جایگزین این کشور کنند.

اقدام مرکل در راستای تحریم های شدید آمریکا و غرب علیه ایران است که شامل تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگليس و قطع واردات نفت از ایران از سوی اتحادیه اروپا در چند ماه آینده است.

تحریم های شدید نفتی آمریکا و غرب علیه ایران با مخالفت چین روبه رو بوده است.

چین روز پنج‌شنبه با انتقاد از وضع تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، این اقدام را غیرسازنده توصیف کرد. ایران سومین منبع اصلی تامین نفت وارداتی چین است.

اواخر ماه ژانویه صندوق بین‌المللی پول در گزارشی به گروه ۲۰ هشدار داد که در صورت توقف صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت‌های جهانی نفت ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. /ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.