سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران قطب فرهنگ و هنر استانها هستند

خانواده بزرگ انجمن سينماي جوانان ايران به عنوان اصلي ترين مركز آموزش و حمايت از فيلمسازان و علاقه مندان حوزه فيلم كوتاه در سطح كشور سكان امور فرهنگي كشور را در دست دارند و بعضا دفاتر شهرستانها فعاليتي گسترده تر از مراكز استان دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران در مراكز استانها و شهرهاي مختلف فعاليت هاي متنوع فرهنگي و هنري را علاوه بر وظيفه اصلي خود كه همان آموزش و توليد فيلم كوتاه است انجام مي دهند. خانواده بزرگ انجمن سينماي جوانان ايران به عنوان اصلي ترين مركز آموزش و حمايت از فيلمسازان و علاقه مندان حوزه فيلم كوتاه در سطح كشور سكان امور فرهنگي كشور را در دست دارند و بعضاً دفاتر شهرستانها فعاليتي گسترده تر از مراكز استان دارند اما در اين نوبت تنها به عملكرد مراكز بسنده شده و در جمع بندي آتي به اهم فعاليت شهرستانها نيز خواهيم پرداخت.
دفتر اردبيل درترم جديد دوره‌هاي فيلم سازي با 27 هنرجو و 14 هنرجو در دوره‌هاي عكاسي در حال برگزاري كلاس‌هاي ترم جديد دوره‌هاي آموزشي است. از سويي دفتر اردبيل در كنار فعاليت‌هاي آموزشي اصلي خود كلاس‌هاي جنبي آموزشي همچون يك دوره‌ي كامل تصوير برداري و همچنين دوره‌هاي تك درس عكاسي را برگزار مي‌كند. توليد 5 فيلم كوتاه در ماههاي اخير از ديگر فعايت هاي اين دفتر است.
دفتر اصفهان:در راستاي فعاليت‌هاي آموزشي خود با جذب 60 هنرجوي جديد براي ترم اول دوره‌ي جديد فيلم‌سازي يكي از دفاتر فعال در زمينه‌ي آموزش فيلم‌سازي است. از سوي دفتر اصفهان در ترم سوم دوره‌ي پيشين فيلم‌سازي خود نيز با دارا بودن 30 هنرجوي ديگر مجموعاً با 90 نفر هنرجو در هفت گروه جداگانه مشغول آموزش علاقه‌مندان به سينما است.
از جمله فعاليت‌هاي جنبي اين دفتر در ماه گذشته رونمايي از كتاب راهنماي جامع عكاسي به كوشش رضا نور بختيار بود كه در تاريخ 10 آذر در محل كانون عكس انجمن طي مراسمي صورت گرفته است.
دفتر اهواز:با 53 هنر جو در دوره‌هاي مختلف آموزشي خود در حال ارائه‌ي خدمات آموزشي به جوانان اهوازي است. يك كلاس‌ترم سومي مربوط به هنرجويان سال دومي دفتر با تعداد 20 هنرجو و دو كلاس‌ترم اولي مربوط به ورودي‌هاي جديد دوره‌هاي فيلم‌سازي با 18 و 15 هنرجو آمار كلاس‌هاي اين دفتر هستند.
از سويي بخش‌هاي آموزش تكميلي اين دفتر با برگزاري دوره‌هاي تك درس تدوين، عكاسي، فيلم‌نامه نويسي و تصوير برداري پاسخگوي متقاضيان است.در حال حاضر برنامه ريزي‌هاي لازم براي آغاز يك دوره‌ي تك درس عكاسي با حضور 20 هنرجو انجام شده است كه به زودي برگزار خواهد شد.دفتر انجمن در راستاي فعاليت‌هاي توليد فيلم كوتاه در ماه جاري با تصويب 10 فيلم‌نامه‌ي 100 ثانيه‌اي جهت توليد آن‌ها اقدام كرده است. برگزاري جشنواره عكس استاني كارون از ديگر فعاليت هاي اين دفتر است.
دفتر ساري:با 66 هنرجو در دوره هاي مختلف فيلم سازي و عكاسي در حال ارائه ي خدمات آموزشي براي جوانان علاقه مند شهر ساري است. از اين تعداد هنرجو 16 نفر در دوره ي عكاسي، 14 نفر در دوره ي تصويربرداري، 15 نفر در ترم سوم دوره هاي آموزش فيلم سازي و 21 نفر در ترم دوره ي جديد آموزش فيلم سازي مشغول تحصيل هستند.
دفتر ساري در زمينه ي توليد فيلم كوتاه به تازگي با ساخت مستند كوتاه جارو، انجام تحقيقات ساخت فيلم مستند من و شهيدآباد با مشاركت بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي اسلامي دفاع مقدس به كارگرداني سيد مصطفي نبوي و ساخت فيلم كوتاه داستاني اذان ظهر به كارگرداني رمضانعلي امامي فعاليت كرده است.
دفتر سنندج:با 61 هنرجو در دوره‌هاي مختلف آموزش فيلم‌سازي و عكاسي در حال ارائه‌ي خدمات آموزشي به هنرجويان خود است. از اين بين 21 هنرجو در حال گذران ترم سوم دوره‌ي فيلم‌سازي، 16 نفر در حال گذران ترم اول دوره‌ي فيلم‌سازي و 24 هنر نيز در حال پشت سر گذاشتن دوره‌ي مشاغل سينمايي ، عكاسي هستند. از سويي دوره‌ي تكدرس عكاسي با 15 هنرجو نيز از جمله فعاليت‌هاي آموزشي جنبي اين دفتر است.
اين دفتر با برگزاري جشنواره‌ي فيلم و عكس ژيار، حمايت از برگزاري 2 نمايشگاه عكس انتشار فرخوان جشنواره‌ي فيلم‌هاي 72 ثانيه‌اي ويژه‌ي ماه محرم فعاليت كرده است. گفتني است فيلم‌سازان عضو دفتر سنندج با بيش از 69 حضور در جشنواره‌هاي داخلي و 42 حضور در جشنواره‌هاي خارجي يكي از فعال‌ترين منطقه‌هاي فرهنگي سينماي جوانان ايران را در چند ماه اخير رقم زده‌اند.دفتر سنندج در راستاي توليد و حمايت از توليد و ساخت فيلم كوتاه، از ساخت 25 عنوان فيلم كوتاه حمايت و 20 عنوان فيلم‌كوتاه كه توسط هنرجويان اين انجمن ساخته شده است را توليد كرده است.
دفتر كرمان:آموزش 43 نفر از علاقمندان فيلمسازي را در ترم سوم و17 نفر در ترم اول فيلمسازي را برعهده دارد. از سويي دفتر كرمان بعد ازيك سري تغييرات و جابه جايي و با امكانات جديد همچون تجهيز باكس مونتاژ ،لابراتوار عكاسي فضاي آموزشي بهتري را در اختيار هنرجويان و علاقمندان قرار داده است.
در نهايت دفتر كرمان با توليد بيش از 25 فيلم كوتاه آموزشي توسط هنرجويان در يك ماه اخير كه مراحل تصوير برداري وتدوين وصداگذاري را پشت سر مي گذارند نسبت به آشنايي بيشتر و عملي تر هنرجويان خود با مراحل تهيه و توليد يك فيلم آشنا كند و در حال حاضر 6 فيلم كوتاه نيز در اين دفتر توليد شده است.
دفتر مشهد: اين دفتر با دارا بودن 30 هنرجو در ترم سوم دوره‌هاي آموزش فيلم سازي و 27 هنرجو در ترم اول اين دوره‌ها در حال ارائه‌ي خدمات آموزشي به جوانان علاقه‌مند مشهدي است.
تعداد فيلم‌هاي كوتاهي كه دفتر مشهد در 9 ماهه‌ي اول سال 1390 توليد كرده است در حالي به 14 فيلم مي‌رسد كه توليدات كلاسي هنرجويان اين دفتر نيز طبق برنامه‌هاي آموزشي ارائه شده در برنامه‌ي جامع آموزشي انجمن سينماي جوانان ايران توليد مي‌شود.
برگزاري 4 اردوي تخصصي عكاسي، برگزاري كارگاه نقد هنري و اهميت آن با حضور افشين شاهرودي، برگزاري بخش فيلم كوتاه جشنواره‌ي راه روشن با همكاري دادگستري خراسان رضوي ، برگزاري كارگاه عملي فيلم‌سازي با حضور داريوش غريب زاده و سه نشست تخصصي:انيميشن، فيلم‌نامه نويسي و تصوير برداري همزمان با برگزاري جشنواره‌ي راه روشن در برنامه هاي اين دفتر است.
دفتر همدان:با 35 هنرجو در دو دره‌ي فيلم‌سازي از دوره‌هاي آموزش فيلم سازي انجمن سينماي جوانان ايران به ترتيب با 15 هنرجو در ترم سوم و 20 هنرجو در ترم اول اين دوره‌هاي مشغول ارائه‌ي خدمات آموزشي به هنرجويان جوان همداني است. از سويي در پي برگزاري دوره‌هاي تك درس عكاسي به زودي يك دوره‌ي تك درس عكاسي نيز در اين دفتر برگزار خواهد شد.
دفتر همدان با دارا بودن يك كتابخانه‌ي عمومي در محل دفتر انجمن با بيش از 5500 جلد كتاب كه از اين بين بيش از 2000 جلد در حوزه‌ي تخصصي هنر، سينما و عكس است روزانه پذيراي بسياري از هنرجويان و علاقه‌مندان به هنر سينما است.
در بخش توليد فيلم كوتاه اين انجمن در ماه‌هاي اخير 12 اثر حمايتي و 15 اثر تفاهم‌نامه‌اي توليد كرده است .
دفتر ياسوج در حال حاضر دوره فيلمسازي را بر گزار نموده كه هنر جويان در ترم سوم مشغول به تحصيل هستند. از سويي دفتر ياسوج با برگزاري دو اردوي عكاسي يك روزه در منطقه محروم زيلايي و سطح شهر ياسوج در حال ارائه‌ي خدمات آموزشي به علاقه‌مندان است.
اين دفتر در راستاي همكاري با ساير سازمان‌ها توانست تفاهمنامه‌اي در جهت فعاليت‌هاي توليد فيلم كوتاه، آموزش و برگزاري جشنواره با اداره كل منعقد نمايد.دفتر ياسوج اقدام به تنظيم فراخوان توليد فيلم فاخر نموده. از سويي فراخوان جشنواره فيلم‌هاي 120 ثانيه‌اي با موضوع بصيرت و وفاق فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص فتنه سال 88 از طرف اين دفتر توزيع شده است.
اين دفتر در حال حاضر هفت فيلم كوتاه در دست توليد دارد.
دفتر يزد:با برگزاري دوره آموزشي مشاغل سينمايي، فيلم‌نامه نويسي، تصويربردراي، كارگرداني و همچنين عكاسي به صورت ماهانه در حال ارائه‌ي خدمات آموزشي به جوانان يزدي است كه از اين بين مي توان به دوره‌ي تك درس عكاسي با حضور 15 هنرجو اشاره كرد.
اين دفتر با توليد دو فيلم كوتاه و نيز با تصويب چندين فيلم نامه براي توليد در ماه‌هاي آينده در زمينه‌ي توليد و حمايت از توليد فيلم كوتاه فعاليت مي‌كند.
دفتر اراك: اين دفتر با برگزاري دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي با حضور 18 هنرجو در ترم سوم اين دوره و برگزاري كلاس‌هاي تك درس عكاسي فعاليت‌هاي آموزشي خود را پي مي‌گيرد. گفتني است دوره‌ي تك درس عكاسي تابستان با 25 نفر هنرجو به پايان رسيده است و دوره‌ي زمستان اين دوره‌ي آموزشي با 16 هنرجو در حال برگزاري است.
فيلم‌سازان اين دفتر در جشنواره‌ي منطقه‌اي فيلم كوتاه دفاع مقدس كه در آذر ماه سال جاري برگزار شد با دو تنديس و چهار ديپلم افتخار حضور شايسته‌اي در آن جشنواره داشتند. همچنين در ماه جاري و طي برگزاري اولين مسابقه‌ي عكس بسيج هنرمندان دو تن از هنرجويان اين انجمن موفق به كسب مقام‌هاي برتر اين مسابقه شده‌اند.
از جمله فعاليت‌هاي جنبي اين دفتر مي‌توان به برگزاري نشست‌هاي عكاسي در هفته‌ي ابتدايي هر ماه اشاره كرد. همچنين اين دفتر به تازگي در حال آماده سازي مراحل توليد يك فيلم كوتاه به نويسندگي و كارگرداني علي شاه حسيني به عنوان باراني كه از آسمان مي‌بارد است.
دفتر رشت:هم اكنون با 50 هنرجو در دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي به همراه مدرسين با تجربه ، طي ترم هاي اول، دوم و سوم ، واحدهاي مختلفي همچون عكاسي، فيلم‌نامه نويسي ، تصويربرداري وتدوين را به صورت كار گروهي به مدت يك سال گذرانده‌اند.
اين دفتر با توليد 5 عنوان فيلم كوتاه تجربي توسط فيلم‌سازان جوان و همچنين طي مراحل مقدمات توليد 2 عنوان فيلم جديد به نام‌هاي «اين درنبايد باز شود» به كارگرداني عقيل عليزاده و «به سوي تو مي‌آيم» به كارگرداني عمارآقايي و تعداد 10 فيلم 100 ثانيه‌ايي آماده‌ي حضور در جشنواره‌ها مي‌شود.
طرح واجراي كارگاه آموزشي دو روزه كشوري در رشت با هدف آموزش و توليد عكس وچاپ كتاب شهر رشت با موضوع فرهنگ شهروندي به مناسبت 100 سالگي شهرداري رشت توسط اين دفتر و همچنين در راستاي فعاليت‌هاي آموزشي خود اقدام به برپايي ويژه برنامه نمايش و نقد فيلم توسط آقاي محمدرضا يكرنگ صفاكار از مدرسين با سابقه و از پژوهشگران امور سينمايي كشور بهره مند گرديده. برگزاري همزمان جشنواره فيلم دفاع مقدس و.... ازديگر برنامه‌هاي اجرا شده طي سه ماه فصل پاييز90 در دفتر رشت بوده كه استقبال قابل توجه‌اي رو به رو شد.
در نهايت اين دفتر درنظر دارد به زودي نمايشگاه عكسي از آقاي سلمان رضايي عكاس وفيلمساز باسابقه استان با مضمون و موضوع سفر به خانه خدا و كربلا با 40 قطعه عكس70×50برگزار كند.

قابل ذكر است؛ تمام اين دفاتر داراي برنامه‌هاي هفتگي شامل: برگزاري كارگاه تخصصي فيلم و نقد و بررسي فيلم، كارگاه هاي فيلمنامه خواني، مشاركت در برگزاري جشنواره ها و اردوهاي عكاسي بوده اند و دفاتر يزد، ساري، اروميه و اصفهان در هفته اول بهمن ماه به طور هزمان آثار طبيعت زيباي ايران را به نمايش درآورده و پس از آنان دفاتر رودبار، تبريز، كرمان و شهركرد از 17بهمن اين نمايشگاه را برگزار كردنند و همچنين به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي دفاتر شصت گانه انجمن سينماي جوانان ايران اقدام به نمايش 4 سانس فيلم كوتاه با اين موضوع در كنار برنامه هاي متنوع ديگر نموده اند. /ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.