سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما:

تشکیل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی،گام مثبتی به منظور مقابله با هجمه رسانه ای غرب است

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما تشکیل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی را گامی مثبت در راستای مقابله با القائات گسترده، مداوم و زیرکانه جبهه رسانه ای غرب خواند و بر اهمیت تجهیز رسانه های اسلامی به ابزارهای روزآمد و قدرتمند ساختاری و محتوایی در این عرصه رقابتی تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛دکتر داوود نعمتی انارکی در گردهمایی برگزیدگان سومین جشنواره اتحاد،درباره شیوه های اسلام ستیزی شبکه های غربی،گفت:در دنیایی که به دهکده جهانی بدل شده است،رسانه ها حرف اول را می زنند وحرکت دنیای جدید را به سمتی که مورد نظرشان است هدایت می کنند که این امر در رسانه های غربی در زمینه ستیزه با اسلام و با ابزارهای کارآمد رسانه ای دنبال می شود.

وی ادامه داد:بنابراین ما به عنوان مسلمانان که جمعیت کثیری برروی کره زمین را تشکیل می دهند و از تمدن گوهرباری برخورداریم در وضعیت ویژه ای قرار گرفته ایم.

نعمتی انارکی با بیان این که در جامعه اسلامی با دو گروه عمده مواجه هستیم ، توضیح داد: گروه اول دشمنان حقیقی اسلام هستند و گروه دوم مسلمانان غرب زده ای که تحت تاثیر تمدن غرب قرار گرفته اند که شناخت این دوگروه عمده برای ادامه حیات رسانه های مسلمانان ضروری و لازم است.

وی افزود: دشمنان حقیقی اسلام با تمام توان فکری عقیدتی ورسانه ای خود به میدان آمده و مشغول فعالیت هستند و گروه دوم مرعوب اندیشه های غرب شده و می توانند ضربات سنگینی را از داخل به جامعه اسلامی وارد سازند.

این کارشناس رسانه با اشاره به این که هر دوگروه صراحتا به این نتیجه رسیده اند که رسانه ابزار مهمی برای پیشبرد اهدافشان است عنوان کرد: اکنون رسانه های غربی به صراحت اعلام کرده اند تنها تمدنی که می تواند در آینده غرب را به زانو در آورد، تمدن اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران غربی، مهم ترین وسیله و ابزاربرای مقابله با تمدن اسلامی رسانه ها هستند. رسانه هایی که می توانند از پیشرفت اسلام در مناطق مختلف جلوگیری کنند. رسانه هایی که نقش ها و کارکردهای متفاوتی را برای خود تعریف کرده اند و سعی می کنند مخاطب خود را به سوی آن سوق دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا وسیما ضمن تاکید بر لزوم جدی گرفتن نقش وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز، اظهار کرد: مهم ترین نقشی که می توان برای رسانه تعریف کرد نقش خبری آن است.در واقع رسانه تلاش می کند آنچه راکه اتفاق افتاده است مطابق خط مشی های خود به مخاطب منتقل کند. و بسیاری از رسانه ها سعی می کنند با ورود به نقش خبریمخاطب را به سمت خود کشانده واخبار تازه را منعکس کنند.

وی اضافه کرد: رسانه با جلب اعتماد مخاطب می تواند در رقابت خبری موفق باشد.

نعمتی انارکی در ادامه به تبیین سایر نقش های رسانه پرداخت و ضمن بیان این که رسانه سعی می کند با ورود به نقش تبلیغی پیام خودرا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به مخاطب خود منتقل کند.

وی افزود: نقش تفریحی نیز از جمله نقش هایی است که برای رسانه تعریف می شود. بر اساس آخرین مطالعات صورت پذیرفته، در حال حاضر 17 هزار شبکه ماهواره ای قابل دریافت هستند که بخش عمده ای از این تعداد به نقش تفریحی و سرگرم کنندگی غالب ورود پیدا کرده و برای مخاطب خود اقدام به پخش موسیقی، فیلم و سریال می نمایند و تلاش می کنند اوقات فراغت مخاطب را پر و از آن خود کنند.

نعمتی انارکی تاکید کرد:ما هم در قامت رسانه های اسلامی ، در این عرصه رقابتی بایستی بتوانیم اوقات فراغت مخاطب خودمان را به نحو احسن و با ساخت برنامه های مناسب و جذاب پرکنیم تا هم در وجه آموزشی و اطلاع رسان از رقبای خود جا نمانیم و هم در وجه سرگرم کنندگی موفق ظاهر شویم.

این پژوهشگر ارتباطات در ادامه با بیان این که رسانه های غربی عمدتا به کانون های قدرت گره خورده اند، به کارکرد سیاسی رسانه ها اشاره و گفت: رسانه های غربی، در واقع زنجیره ای ازبنگاه های نشر پیام های رسانه ای هستند که سیاستمداران غربی را به عنوان هدایتگر در پشت پرده دارند.

نعمتی انارکی با بیان این که رسانه های غربی با تمسک جستن به ابزاری نظیر ایجاد شبهه، سیاه نمایی علیه اسلام، ترویج الحاد گرایی و بی هویتی در اعتقادات و باورهای مسلمانان خلل ایجاد و سعی دارند آن ها را به افرادی غرب زده و حتی همسو با سیاست های اسلام ستیزانه خود تبدیل کنند، عنوان کرد: وقتی این رسانه ها به هدف خود دست می یابند، مسلمان به تدریج حتی ضروریات دین را زیرسوال برده و آن ها را کنار می گذارد.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در ادامه به تشریح تاکتیک های مورد استفاده توسط رسانه های دنیای غرب به منظور اسلام ستیزی و دستیابی به سایر اهداف مورد نظرآ ن ها پرداخت و گفت: پاره گویی، توسل به ایجاد رعب و وحشت، دروغ بزرگ، تکرار، استفاده ازجاذبه های جنسی، ترغیب، تبلیغات، فریبکاری، شست و شوی مغزی، شایعه پراکنی، سانسور، ترور شخصیت، ایجاد تفرقه و تضاد ازجمله این تاکتیک ها هستند که رسانه های غربی با توسل به آن ها به تدریج هدایت اذهان مخاطبین اش را در سایر نقاط جهان و بویژه در جوامع اسلامی به دست می گیرند.

وی ادامه داد:گفتمان رسانه های غربی حول سه محور صورت می پذیرد که شامل : حرکت آرام و پیوسته و مدیریت پیام با هدف تاثیرگذاری آن، ارائه تصویری نامطلوب از سنت ها و ارزش ها و ایجاد تزلزل در باورها و اندیشه های مردم به شکل آرام وارائه رفتارهایی به اصطلاح نوگرایانه و جذاب برای مخاطبان اند.

نعمتی انارکی درباره سیاست های پخش برنامه در شبکه "فارسی وان" و میزان اثرگذاری آن توضیح داد:به عنوان مثال شبکه ماهواره ای "فارسی وان "شبکه ای است که بدترین فیلم های آمریکای جنوبی را به دفعات پخش می کند؛ اما با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، از نیم ساعت پیش از اذان همه برنامه های غیر دینی خود را قطع و اقدام به پخش مناجات،اذان و دعای پس از اذان می نماید. تکرار این مسئله موجب می شود مخاطب مسلمان به آرامی تصاویری را که قبل و بعد از مناجات واذان مشاهده می کند ، راحت تر بپذیرد.

وی افزود:حال با وجود چنین هجمه ای و با این سپهر رسانه ای، گروه دومی که از آن نام بردیم، چه مقاومتی از خود نشان می دهد؟ نمی توان انکار کرد که اگر حرکت صحیحی در این راستا صورت نپذیرد، تمدن اسلامی با مشکل رو به رو خواهد شد.

نعمتی انارکی با بیان این که تشکیل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی،گام مثبتی به منظور مقابله با این هجمه رسانه ای است، عنوان کرد: حمله به اسلام در ردیف سیاست های رسمی بسیاری دولت های اروپایی قرار گرفته است، در حالی که بسیاری از مسلمانان بدون داشتن مشکلی در کنار مردمان کشورهای اروپایی زندگی می کنند. تاریخ نشان داده است که مسلمین در فتوحات خود هیچ گاه مردمی را به اجبار به دین مبین اسلام دعوت نکرده بلکه سعی داشته اند آن ها را از چنگال ظالمان برهانند و در دامان عدالت اسلامی آرامش و امنیت بخشند زیرا اسلام دین رحمت، عطوفت، صلح و آشتی است و در شرایط فعلی هم رسانه های اسلامی باید با تمسک به سیمای تابناک اسلام و رویکرهای مترقی آن به مقابله با تلاش های رسانه های غربی بپردازند.

گردهمایی برگزیدگان سومین جشنواره اتحاد که نعمتی انارکی در آن به ایراد سخن پرداخت،روزهای چهارده تا شانزده بهمن ماه جاری در مشهد مقدس و با حضور برندگان بخش های مختلف این جشنواره رادیویی و تلویزیونی جهان اسلام برگزار شد.


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.