سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيم پورازغدي:

کرسی‌های آزاد اندیشی بهترین فرصت برای دفاع از مرزبانی فرهنگی است

حسن رحيم پور ازغدي گفت:كرسي هاي آزاد انديشي نبايد به حوزه هاي سياسي و جدال چند نفر با هم محدود شود.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري ، حسن رحیم‌پور‌ازغدی ‌عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر در مناسبت‌های سیاسی از جمله زمان انتخابات شاهد برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در بسیاری از دانشگاه‌ها، موسسات و غیره هستیم در صورتی که کرسی‌های آزاد‌اندیشی تنها سیاسی و جدال و بحث چند نفر با هم دیگر نیست.
رحيم پورازغدي در رابطه با نامه اي که رهبر معظم انقلاب در سال 81 در پاسخ به نامه جمعی از محققان و حوزوی‌ها در ارتباط با کرسی‌های آزاد‌اندیشی نوشتند،گفت: جای تاسف است که متن این نامه در دانشگاه‌ها و موسسات به درستی دیده نشده و نیز برای طلاب، نخبگان و دانشجویان به درستی تبیین نشده است.
وی با تاکید بر نبود محافظه‌کاری در کرسی‌های آزاد‌اندیشی و مناظره‌ها، گفت: از پس انقلاب شاهد تنبلی، سکوت و به نوعی محافظه‌کاری از سوی افراد و خواص در کرسی‌ها هستیم در صورتی که باید نظریه‌ها و صحبت‌ها به صورت شفاف زده شود.
اين ‌عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنين افزود:بسیاری از اساتید و نخبگان با استفاده از قلم و زبان خواص و نخبگان پیش از انقلاب با معنای جدید دین و اسلام آشنا شدند چرا که مطالب، سخنان و نظریات آنان ماندگار و تاثیر گذار بوده است.
رحیم پور ازغدی با تاکید بر مطرح‌کردن مباحث و صحبت‌های تاثیرگذار در کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: یکی از انحرافات ذهن انسان‌ها تنبلی است و با توجه به این مسئله باید از مطرح‌کردن حرف‌ها و صحبت‌های بیهوده در کرسی‌ها جلوگیری کنیم تا به جایی نرسد که حتی تازه‌ترین حرف‌ها و گفته‌ها از سوی حتی مسئولان فرهنگی بوی کهنگی دهد.
وی اضافه کرد: در همین راستا باید از نگاه صرف سیاسی در کرسی‌های آزاد اندیشی جلوگیری کنیم چرا که می‌توانیم برای بسیاری از مباحث حوزه علوم انسانی، اجتماعی و اخلاقی و دینی کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کنیم.
رحیم پور ازغدی: در حال حاضر یکی از موانع بزرگ در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی محافظه‌کار شدن و قدرتمند شدن است در صورتی که کرسی‌ها و مناظره‌ها از رانت قدرت جلوگیری می‌کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی و مناظره‌ها پیش از برگزاری تبیین شده باشد، گفت: باید همواره اهداف مشخص شده باشد چرا که گفتگو برای گفتگو نیست.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در مناظره‌ها و کرسی‌ها در سال‌های 78 تا 81 اظهار داشت: این افراد که در حال حاضر طرف مقابل جبهه اسلامی هستند اکنون نیز به آنها پیشنهاد شرکت در مناظره‌ای شفاف و ادامه‌دار دهند باز هم شرکت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه با برگزاری کرسی آزاد اندیشی می‌توان به تولید فکر پرداخت، گفت: تولید فکر راهی جز کرسی آزاد اندیشی ندارد ولی در این کرسی نیز باید جمع بندی درست، دقیق و شفافی داشته باشیم و باید قبول کنیم تنها راه پیش رو برای ارتقای کیفیت و کمیت درحوزه تولید فکر در دانشگاه‌ها کرسی‌ها است.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید به جای نظریه‌پرداز محور، نظریه محور باشیم، اظهار داشت: کرسی‌های آزاد اندیشی بهترین فرصت برای دفاع از مرزبانی فرهنگی است.


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.