سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/ گزارش اختصاصي؛

کودکان خیابانی زائیده شرایط محیطی نامناسب

بچه های خیابان تعبیری ملموس و عینی برای همه شهروندانی است که هر روز در خیابان های شلوغ پررفت و آمد نظیر یاسوج تردد می کنند و اکنون در ترددهای روزمره چشم شهروندان به دیدن بچه های کار و خیابان با صورت های آفتاب سوخته که بالاجبار دست کمک و نیاز به سوی آنها دراز می کنند عادت کرده است و از سوی دیگر زبان دست اندرکاران به بیان وعده هایی برای سامان دهی این کودکان...!!

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ حضور کودکان خیابانی در چهارراهها و معابر یاسوج  اکنون به امری عادی مبدل شده و باعث شده است که با شروع فصل تابستان شاهد موج جدیدی از حضور کودکان خیابانی در معابر شهر و اشتغال به کارهای کاذبی همچون فروش کبریت، آدامس، فال و دستمال کاغذی در خیابان های مختلف و پرترافیک شهرمان باشیم.
 این در حالی است که هر چند وقت یکبار انجام طرح هایی در قالب فروش روزنامه، جمع آوری کالاهای بازیافت در دکه ها و.... برای حل مشکل کودکان خیابانی در دستور کار قرار می گیرد اما به دلیل مشکلات قانونی و عدم اجرای صحیح این طرح ها و نیز تفاسیر گوناگون متولیان سامان دهی کودکان از قانون جمع آوری و سامان‌دهی کودکان ؛باز شاهد گسترش این پدیده در معابر شهری هستیم .
در این میان آنچه که مسلم است راهکارهای ارائه شده در مدت محدود از سوی مسئولان تنها به صورت مقطعی، گذرا و یا بهتر بگوئیم مسکنی زمان دار در مقابله با این پدیده اجتماعی بوده است.
همان قدر که سوز سرمای زمستان حضور بچه های خیابانی را سخت و دشوار می کند گرمای تابستان بر رنجش کار کودکان خیابانی می افزاید به طوری که بیشترین حضور بچه های خیابانی در یاسوج مربوط به ایامی خاصی نیست 
براساس مصوبه هیئت دولت؛ نیروی انتظامی، قوه قضائیه، شهرداری، وزارت کار، وزارت بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی از جمله سازمان ها و نهادهای همکار در سازمان دهی کودکان خیابانی هستند که موظف به اجرای طرح‌هایی در زمینه سامان دهی کودکان کار شدند با این همه هر ساله با آمدن فصل گرما مسئولان مصوبه دولت را درباره سامان دهی کودکان فراموش می کنند تا جایی که هر دستگاه به تنهایی طرح هایی را شناسایی و حمایت خود را مطرح می کنند و امید می دهند که امسال به طور جدی معضل کودکان خیابانی را حل می کنند اما با پایان فصل همه موضوعات درباره بچه های کار از یاد می رود و پرونده سامان دهی کودکان خیابانی برای سپری شدن زمان تا رسیدن دوباره فصل گرما بایگانی می شود ...!
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی كهگیلویه و بویراحمد گفت: از مهم‌ترین و اثرگذارترین مبانی و عوامل در كاهش و كنترل معضل كنونی كودكان خیابانی تدوین قوانین محكم و قوی از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان كار و امور اجتماعی است. 
سرهنگ فلامرز خلیلی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان افزود: از عوامل مؤثر در مهار این پدیده تشدید حساسیت بیش از پیش مسؤولان و نهادهای متولی از خانواده‌های آسیب‌پذیر و افزایش میزان كمك هزینه‌ای، آموزش مهارت‌های زندگی و ایجاد شغل و مراكز آموزشی فنی و حرفه‌ای برای برخی از اعضای این خانواده‌ها و تدوین قوانین مناسب برای حمایت از این كودكان به‌ویژه از سوی نهادهای حمایتی و سازمان كار و امور اجتماعی است.
وی بیان كرد: سپردن كودكان رها شده، بد سرپرست یا بدون سرپرست به خانواده‌های مناسب و نظارت به نحوه آموزش و تربیت آنها و همچنین آموزش درك و شناخت صحیح رفتار كودكان و نوجوانان در سنین گوناگون و نحوه رویارویی با مشكلات و رفتارهای خاص در كودكان به خانواده‌ها از دیگر عواملی است كه می‌تواند به كنترل و مهار این پدیده كمك شایانی كند.
خلیلی نیا اظهار داشت: عزم راسخ و تعامل میان دستگاه‌های متولی، مسؤولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی و نیز خانواده‌ها برای مهار و كنترل پدیده ناموزون و بحران كنونی كودكان كار خیابانی امری ضروری به نظر می‌رسد.
وی عنوان كرد: امروزه نتایج بررسی‌ها و تحقیقات بسیاری از كارشناسان، جامعه‌شناسان و دلسوزان جامعه نشان می‌دهد كه ضریب آسیب‌پذیری و ارتكاب این كودكان به انواع جرایم و معضلات اجتماعی در دوران بزرگسالی به مراتب قابل افزایش است و این افراد بسیاری از آموزش‌های بزهكارانه خود را در چنین شرایط و موقعیت‌هایی فرا می‌گیرند.
خلیلی نیا با بیان اینكه شرایط و مقتضیات زندگی مدرن امروزی دیگر مجالی برای ورود كودكان كار خیابانی و دارای شغل‌های كاذب و پرسه‌زدن‌های عبث این كودكان برای ارتزاق و امرار و معاش خانواده خود نمی‌گذارد، افزود: كسانی كه شرایط و امید و رشد شاخص‌های اجتماعی و شخصیتی این افراد را در آینده به‌گونه‌ای عادی تلقی كنند سخت در اشتباهند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی كهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: سودجویان، اغفالگران و شیطان‌صفتانی امروزه در كمین نشسته‌اند و بیشترین بهره و استفاده را از این موقعیت و بحران موجود كودكان خیابانی می‌برند كه چنانچه تدابیر و تلاش لازم برای مهار و پیشگیری از این بحران در شرایط كنونی به وجود نیاید كشور و جامعه در آینده نیز با خطرات جدی ناشی از افزایش بزهكاری و ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه خواهد شد.
وی با تفكیك قائل شدن میان كودكان خیابانی و كودكان كار خیابانی اظهار داشت: به‌طور معمول بیشترین نظریه‌های كارشناسی درخصوص افزایش آمار كودكان كار خیابانی ناشی از فقر و نبود وضعیت مناسب اقتصادی درون خانواده‌ها است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.