سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلينيک‌هاي پلاکت درماني براي ارائه خدمات ترميمي و زيبايي

معاون آموزشي و پژوهشي موسسه طب انتقال خون ، از ايجاد کلينيک‌هاي پلاکت درماني براي ارائه خدمات ترميمي و زيبايي تحت نظارت اين سازمان خبر داد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر اميري زاده، معاون آموزشي و پژوهشي موسسه طب انتقال خونبا تأکيد بر لزوم نظارت جدي وزارت بهداشت بر خدمات پلاکت درماني و جلوگيري از انتشار تبليغات نادرست در اين زمينه در مورد شيوه هاي درماني ياد شده و استاندارهاي آن گفت: پلاکت فرآورده اي است که شرايط نگهداري و تجويز آن و تناسب دوز مصرفي با وضع بيمار بسيار در اثر بخشي آن تأثير دارد .

وي افزود: تجويز نابجاي پلاکت مي تواند به بيمار لطمه هاي جبران ناپذيري بزند اما متاسفانه ديده مي شود حتي افراد غير پزشک و بدون داشتن تخصص درماني اقدام به پلاکت درماني براي مصارف زيبايي و ساير درمانهاي مشابه مي کنند.

دکتر اميري زاده تصريح كرد: پلاکت متراکم براي مصارف ترميمي نيز مفيد است و به خاطر تحريک و جوانسازي سلولها نيز مورد استفاده دارد اما بعضي اشخاص پلاکت را به عنوان سلولهاي بنيادي به مبلغ گزاف به فرد مي فروشند.

معاون آموزشي و پژوهشي موسسه طب انتقال خون، پلاکت را از فراورده هاي خوني برشمرد و اظهار داشت: استحصال و استفاده از آن بايد تحت نظارت سازمان انتقال خون يا وزارت بهداشت باشد و PRP يا استفاده از پلاسماي غني از پلاکت روش جديدي است و هنوز شيوه هاي آن در ايران استاندارد سازي و عمومي نشده است.

وي تأكيد كرد: اين نوع درمانها مدت يک سال است که در سازمان انتقال خون در حال آزمايش و بررسي است اما به يک باره متوجه شديم قبل از اينکه مراحل آزمايشي به طور کامل طي شود عده اي دارند از اين شيوه‌ها براي درمان استفاده مي کنند.

دکتر اميري زاده ادامه داد: از مقامات وزارت بهداشت در خواست كرد بر اين شيوه درماني نظارت بيشتري صورت گيرد زيرا بر نحوه تهيه پلاکت، شرايط متراکم سازي و نگهداري و احتمال آلودگي در حين تهيه پلاکت و نوع وسايل مورد استفاده هيچ استانداردي حاکم نيست و بي ضابطه در حال توسعه يافتن است.

معاون آموزشي پژوهشي موسسه طب انتقال خون افزود: اين فرآوره داراي فاکتورهاي رشد است که اگر درست مورد استفاده قرار گيرد مي تواند نتايج قابل توجهي داشته باشد ولي ميزان مصرف و نحوه استفاده در مورد بيماران و عوارض احتمالي پس از مصرف هنوز بررسي و نتايج آن تاييد نشده است که بتوان آن را در سطح جامعه آن هم بدون نظارت رواج داد.

وي در ادامه از تهيه ژل پلاكتي خبر داد و گفت: کار تحقيقاتي در مورد پلاکت را 4 سال پيش شروع کرده و هم اکنون مشغول تهيه ژل پلاکتي هستيم که وقتي کار به اتمام رسيد نتايج براي بهره برداري منتشر مي شود اين ژل در بسياري از درمانهاي زيبايي و ترميمي و بازسازي بافتها اثر بخشي قابل توجهي دارد.

دکتر اميري زاده تاکيد کرد: گرچه پلاکتي که در اين موسسات مصرف مي شود اتولوگ و مربوط به خود شخص است اما چون 5 برابر تغليظ مي شود و به خود شخص تزريق مي شود عوارض کمتري دارد اما شيوه تغليظ و تزريق آن نيز بسيار مهم است و مهمتر از همه روشهاي تهيه آن بايد تحت نظارت قرار گيرد.

وي افزود: البته پلاکت فرآورده بسيار مهم و اثر بخشي است اما براي شيوه هاي درماني بايد استانداردهايي تهيه شود و متخصصان در اين مورد وارد عمل شوند و براي اين کار مجوز داشته باشند و بهترين مرجع براي اين کار مي تواند انتقال خون باشد.

وي کاربردهاي گوناگون استفاده از پلاکت را در مورد زخم هاي ناشي از سزارين، زخم پاي ديابتي، جراحي هاي فک و صورت و زيبايي، ترميم غضروفها و بسياري موارد ديگر بيان كرد و گفت: به اين منظور در صدد هستيم کلينيک ويژه اي براي پلاکت درماني تحت نظارت انتقال خون و با حضور کليه شاخه هاي پزشکي مرتبط با اين نوع درمان به وجود بيايد که ضمن کمک بهتر و متشکل به بيماران جلوي سوء استفاده سود جويان نيز گرفته شود. /ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.