سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/رئیس کل گمرک؛

کاهش 20 درصدی زمان انجام تشریفات گمرکی در سال جاری

رئیس کل گمرک ایران گفت: ظرف ده ماه گذشته، زمان انجام تشریفات گمرکی و هزینه آن را کاهش دادیم و 20 درصد زمان انجام تشریفات گمرکی کاهش یافته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛عباس معمار‌نژاد ديروز در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی چهار پروژه زیرساختی گمرکات استان قم که در محل این اداره‌کل واقع در کیلومتر 5 جاده قدیم تهران برگزار شد، اظهار داشت: در دو سال گذشته با قرار گرفتن گمرک به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی،تحولاتی در این عرصه شکل گرفت.

وی ادامه داد: با حمایت‌های دولت و مجلس در تصویب قانون جدید امور گمرکی تحولات به نتیجه رسید.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به دستاوردهایی که ظرف یک سال گذشته در گمرک صورت گرفت، ابراز داشت:تصویب قانون جدید امور گمرکی پس از 40 سال نخستین و مهمترین دستاوردهای یک ساله گمرک بود که در حدود دو ماه گذشته اجرایی شده است و به دنبال آن هستیم که آیین‌نامه‌های آن را نیز عملیاتی کنیم.

معمار نژاد تصریح کرد: کارکنان گمرک به دلیل اینکه در مرزها مستقر هستند، به عنوان سربازان خط مقدم جبهه جهاد اقتصادی بوده و طبق قانون دیده‌بان اقتصادی کشور هستند.

وی عنوان داشت: ظرف ده ماه گذشته، زمان انجام تشریفات گمرکی و هزینه آن را کاهش دادیم و 20 درصد زمان انجام تشریفات گمرکی کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک ایران ابراز داشت: در حال حاضر کار تشریفات گمرکی در کشور در مسیر سبز به طور متوسط پنج ساعت زمان می‌برد، در مسیر زرد که به اسناد و مدارک بیشتری نیاز دارد، 25 ساعت زمان و در مسیر قرمز که نیاز به بازدید فیزیکی از محموله دارد، 30 ساعت زمان نیاز است که نسبت به استانداردهای بین‌المللی عقب نیستیم.

معمار نژاد خاطرنشان کرد: از کل 32 روزی که برای واردات و 25 روزی که برای صادرات زمان می‌برد طبق معیارهای بین‌المللی تشریفات گمرکی تنها دو روز را به خود اختصاص می‌دهد و مابقی به آماده‌سازی اسناد، حمل و نقل، تخلیه و بارگیری در بنادر مرتبط است.

** منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نخستین بندر خشک کشور می‌شود

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان قم که در شاهراه ارتباطی کشور قرار گرفته است، افزود: با مسیر جدیدی که از سمت گرمسار ایجاد شده است، شرق و غرب و شمال و جنوب کشور را به یکدیگر پیوند داده است و می‌‌تواند محیط مناسبی برای استفاده از این ظرفیت برای انجام امور گمرکی فراهم ساخت.

رئیس کل گمرک ایران ابراز داشت: نزدیکی قم به بازارهای مصرف مانند تهران و اصفهان می‌تواند مورد استفاده بهتر قرار گیرد.

معمار نژاد عنوان کرد: به منظور سبک‌سازی کار در تهران، حمل و نقل،تخلیه و بارگیری به قم انتقال داده می‌شود و این جز برنامه‌های در دست اقدام است.

وی با اشاره به وجود منطقه اقتصادی سلفچگان که به عنوان قطب اقتصادی شناخته شده است، گفت: کالاها از خارج از کشور به مقصد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بارگیری می‌شوند، امکانات موجود در آنجا می‌تواند به عنوان یک بندر خشک مورد توجه قرار گیرد./س

 

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.