سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ششمين دوره جشنواره بين المللي فارابي

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ششمين دوره جشنواره بين المللي فارابي را با همكاري دو سازمان‌ بين المللي يونسكو و آيسسكو و برخي مراكز مهم علمي و پژوهشي داخلي برگزار مي كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، در شرايط كنوني موضوعي به عنوان تحول در علوم انساني يك دغدغه و يك ضرورت به شمار مي آيد. ايجاد ساختارهاي نوين آموزش و پژوهش برحسب ضرورت هاي موجود در جامعه اسلامي از جمله ملزومات ارتقاي علوم انساني است. ايجاد خط مميز ميان آثار توليد شده در حوزه علوم انساني بر مبناي رويكرد اسلامي-ايراني از ساير انواع، به ويژه از نوع غربي آن با تاكيد بر پرهيز از منابع ترجمه شده از ديگر ضروريات تقويت علوم انساني است.

بي شك آرماني همچون جشنواره ويژه علوم انساني كه اكنون با نام فارابي درآميخته، داراي خاستگاهي عيني و تاريخي و ناظر به ضرورت هاي اكيد و معطوف به پاسخگويي به دغدغه هايي بوده و هست كه در حوزه تحول علوم انساني وجود دارد.

به همين منظور وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راستاي تحول علوم انساني و ارتقاي جايگاه علوم اسلامي و ترغيب و تشويق پژوهشگران به انجام تحقيقات بنيادي و كاربردي اصيل، منطبق با ملاك هاي علمي و دانش بومي و همچنين شناسايي، معرفي و تقدير از محققان و دانشمندان برتر حوزه علوم انساني و اسلامي، ششمين دوره جشنواره بين المللي فارابي را با همكاري دو سازمان‌ بين المللي يونسكو و آيسسكو و برخي مراكز مهم علمي و پژوهشي داخلي برگزار مي كند.

آثاري در اين جشنواره پذيرش، ثبت، بررسي، ارزيابي و معرفي مي شوند كه واجد ويژگي «اثر پژوهشي» باشند و قالب ارائه آنها مي تواند متفاوت باشد. در كنار حوزه «آثار پژوهشي»، حوزه‌هاي ديگري كه متناسب با شرايط، امكان فعال‌سازي آنها و ارائه جوائز به برگزيد‌گان وجود دارد،‌ عبارتند از:

- تصحيح انتقادي آثار ماندگار تاريخي، ادبي، فلسفي و...

- نظريه‌پردازي و نقادي (با معرفي هيأت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي)

- ترجمه يا مترجم برتر و تاثيرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- پيشكسوت علوم انساني

- شخصيت‌هاي پيشرو در حوزه علوم انساني

- مفاخر پژوه برجسته

- مدير پژوهشي برتر

- مراكز تحقيقاتي فعال و تاثيرگذار در حوزه اهداف جشنواره

- فصلنامه‌ علمي پژوهشي برتر

شوراي علمي جشنواره فارابي در هر گروه، متشكل از 7 يا 9 نفر از اساتيد و محققان برجسته حوزه مربوطه است كه زير نظر رئيس گروه طي چهار مرحله ارزيابي علمي، به داوري آثار اقدام مي كنند. صاحبان آثاري كه موفق به كسب امتياز لازم شوند در دو بخش بزرگسال و جوان جوايزي اعطاء خواهد شد.

گروه هاي علمي جشنواره فارابي عبارتند از:

1. تاريخ، جغرافيا و باستان شناسي

2. حقوق

3. زبان و ادبيات

4. علوم اجتماعي و علوم ارتباطات

5. علوم اقتصادي، مديريت و حسابداري

6. علوم تربيتي، روان شناسي، علوم رفتاري و تربيت بدني

7. علوم سياسي، روابط بين الملل و مطالعات منطقه اي

8. فقه، اصول، ‌علوم قرآن و حديث

9. فلسفه، كلام، اخلاق، اديان و عرفان

10. فناوري اطلاعات، اطلاع رساني و كتابداري

11. مطالعات انقلاب اسلامي و امام خميني(ره)

12. مطالعات هنر و زيبايي شناسي

مهلت ارسال آثار پژوهشي در حوزه علوم انساني و اسلامي (گزارش نهايي تحقيق، پايان‌نامه تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري و كتاب) 25 اسفندماه 1390 مي‌باشد. علاقه مندان به شركت در جشنواره مي توانند تا تاريخ 25 اسفند سال جاري با مراجعه به پايگاه اينترنتي جشنواره به نشانيFARABIAWARD.IR نسبت به دريافت و تكميل كاربرگ هاي مربوطه اقدام و اثر خود را به همراه ساير مدارك به صورت پستي به نشاني دبيرخانه ارسال كنند.

لازم بذكر است، برگزيدگان گروه‌هاي علمي اين جشنواره به عنوان نخبه، تحت پوشش بنياد ملي نخبگان قرار گرفته و از تسهيلات آن بنياد بهره‌مند خواهند شد./ع
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.