سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاصی//

ماهواره ظفر، دستاورد بعدی محققان ایرانی

ماهواره ظفر دستاورد بعدی محققان ایرانی است که به زودی در یک مدار بالاتر از ماهواره نوید در فضا قرار می گیرد.

حسین بلندی، مدیر تحقیقان فضایی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ورود به بحث ماهواره از زمان ولایت مقام معظم رهبری در سال 1369 در کشور توسعه یافته است و ایشان در همان سال ها دستور اجرایی شدن را داده اند.

وی تصریح کرد: مرحوم دکتر وفا غفاریان یکی از افرادی بود که پیش قدم شد و بحث فضایی را تا مراحل خوبی پیش برد.

بلندی، گام بلند در عرصه فضایی را مربوط به سال 84 دانست و ادامه داد: دولت در این سال تدبیری اندیشید که به سه دانشگاه مسئولیت های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ها را بسپارند.

وی بیان کرد: بعد از آن دانشمندان ماهواره امید را آماده و با یک پرتابگر بومی به فضا ارسال کردند اما در ابتدا نیازمند مشاوره از سایر کشورهای صاحب فناوری بودند که هیچ کدام از آنها مشاوره ای نداد.

*عمر مداری ماهواره ظفر یک سال و نیم است

وی در خصوص ماهواره ای که در حال حاضر در این دانشگاه در دست طراحی و ساخت است گفت: این یک ماهواره سنجشی با وزن 90 کیلو به نام ظفر است و قرار است در یک مدار بالاتر از ماهواره نوید قرار گیرد.

*ظفر ماهواره بعدی دانشگاه علم و صنعت

وی عنوان کرد: ماهواره ظفر که سال گذشته نمونه آزمایشگاهی آن مورد رونمایی قرار گرفت یک ماهواره کاملاً عملیاتی است با وزنی معادل 90 کیلوگرم است.

بلندی مکان مداری این ماهواره را مداری بالاتر از مدار ماهواره نوید دانست و گفت: طول عمر مداری این ماهواره یک سال و نیم است.

*توانایی پرتاب، یک نقش کلیدی در ماهواره ها محسوب می شود

وی تصریح کرد: توانایی پرتاب یک نقش و جایگاه کلیدی را در بحث فرآیند طراحی، ساخت و قرار دادن در مدار دارد یعنی اگر در کشور هزاران ماهواره ساخته شود اما توانایی پرتاب آن را نداشته باشیم و كشور دیگر هم آن را پرتاب نکند ما هیچ کاری نکرده ایم.

بلندی یادآور شد: در زمان ساخت نوید ما به وسایل ابزار و تجهیزاتی نیاز داشتیم که هیچ کشوری حاضر به ارائه آنها نبود و ما از صفر شروع کردیم و فناوری صددرصد بومی و داخلی را ایجاد کردیم./ح

 


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.