سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران:

منشور آتن به عرصه هاي نورپرداز معماري مي‌پردازد

صاحب نظران منشور آتن را نقطه عطفي براي شروع گفتمان عرصه هاي نوپرداز در حوزه معماري و بسترسازي و نيز پديده اي بي بديل در ايجاد تغييرات بنيادي در تفکر معماران و شهرسازان طي دهه اي اخير دانسته اند.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به

خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران

گفت: منشور آتن نام منشوري است که نتايج کلي دو کنگره جهاني معماران مدرن شامل توزيع و تنظيم چهار وجه عملکردي شهر اسکان، کار، اوقات فراغت و ترافيک در آن تجلي پيدا کرد.

وي افزود: مباحث مطرح شده در اين کنگره بعدها توسط لوکو بورزيه مدون شد و در سال 1941 در فرانسه انتشار يافت.

قهاري تصريح کرد: اين منشور که به عنوان يکي از بارزترين مانيفيست هاي معماري بسترسازي شده است معرف اين دوره خاص از روند پرماجراي زنگي نهضت معماري مدرن بوده و نقطه آغاز براي ورود معماران و بسترسازي به حوزه مسئوليت اجتماعي شده است که زندگي حرفه اي شان را به نيازهاي جامعه و حفظ ارزش هاي آن پيوند مي دهد.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران گفت: در دوراني که افراد شاخص اين حرفه به چيزي جز اجراي فن خود نمي‌انديشند و از هر فرصتي بهره مي‌برند تا فضايي هر چه بزرگتر از شهر را با موضوعات خود پر کنند.

وي ادامه داد: منشور آتن تلاش را معرفي مي کند که در عين حال به دو سوي متمايز و متضاد از تلقي معماران نسبت به منافع حرفه اي و احترام به ارزش هاي جامعه توجه داشته و مساله فرهنگي و تعهد اجتماعي شدن را در فضايي اجرايي به عنوان نيازي زنده و پويا يادآور مي شود.

قهاري اظهار داشت: منشور آتن در مجموعه 95 گانه اش نکاتي را عرضه مي دارد که از يک سو پيش تازنده است واز سوي ديگر بنا بر شرايط زمان و پديده هاي متغير آن عمر چنداني نمي يابد و به صورت پويا براي خود جايگزين پيدا مي‌کند.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تاکيد کرد: شرايط رواني و ويژگي هاي خاص هر جامعه شهري است که با مشارکت مستمر، مستقيم و غير مستقيم شهروندان تدوين نظام کالبدي جغرافيايي شهر را برعهده مي‌گيرد و خود را از قيد و بند قوانين دست و پاگير رها مي‌کند.

وي ابراز داشت: منشور آتن در طول عمر هفتاد ساله خود طرفداران و منتقدان بي شماري داشته و بسياري از جنبه هاي مثبت و منفي آن بارها واکاوي شده است اما به هر حال صاحب نظران آن را نقطه عطفي براي شروع گفتمان عرصه هاي نوپرداز در حوزه معماري و شهرسازي و نيز پديده اي بي بديل در ايجاد تغييرات بنيادي، در تفکر معماران و شهرسازان، طي دهه هاي اخير دانسته اند. پديده‌اي که امروز توانسته نه نتها در اين حوزه بلکه در ساير حرفه ها، مورد استناد الگو بردار قرار گيرد و دستاوردهاي آن براي عنوان شناخت مسئوليت هاي اجتماعي فرهنگي صاحبان حرف و مشاغل در سطوح گوناگون جوامع بشري به کار گرفته شود.

شايان ذکر است، انجمن مفاخر معماري ايران در سي و دومين گفتمان هنر و معماري که 19 بهمن در موزه امام علي(ع) برگزار مي شود پيرامون منشور آتن که مصادف با نهمين سالروز درگذشت شادروان استاد دکتر منوچهر مزيني معمار و شهرساز برجسته ايراني آغاز مي شود.

استادان پيشکسوت معماي همچون دکتر محمد منصور فلامکي، سيروس باور، اردشير سيروس و احمد سعيدنيا سخنراني خواهند کرد./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.