سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/گزارش اختصاصي؛

بازار در رکود کامل است، جنس در بازار داریم اما خریدار نداریم !

خرید عمده مواد غذایی از دیرباز جزء فرهنگ‌ ایرانی و بومی ما بوده است به طوری که پدران ما به دلیل آنکه هیچگاه اطمینانی از آینده نزدیک خود نداشته‌اند و همواره شاهد تحولات متعدد در اوضاع اقتصادی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، این خصلت ایرانی‌ها این روزها هم که بازار با تحولات متفاوت و تغییر قیمت‌های ناگهانی مواجه است، انتظار می‌رود که بیشتر جلوه کند اما روز گذشته که خبرنگار باشگاه خبرنگاران به بازار یاسوج سری زده بود بیشترین چیزی که نظرش را جلب کرد همین موضوع بود ؛ بازار آرام بود.
آرامش بازار معانی متفاوتی می‌تواند داشته باشد به لحاظ اقتصادی بازاری خوب است که در آن عرضه و تقاضا متعادل و هیچ گونه دغدغه‌ای برای مصرف‌کننده و عرضه‌کننده وجود نداشته باشد.
در اولین مغازه که در میدان جهانبازان وجود داشت و مملو از کالاهای مواد غذایی مثل رب، تن ماهی و انواع کمپوت‌ها بود وارد شدیم، مردی که صاحب مغازه  بود در میزی که پشت این همه جنس پنهان کرده بود سرش را بالا گرفت و به سؤالات ما پاسخ داد.
از او از اوضاع بازار پرسیدم، شروع به گلایه و شکایت از افزایش نرخ ارز و دلار کرد که گفتم همه اینها را می‌دانم اما وضع کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد نیاز مردم در بازار چطور است؟ او گفت برخی کالاهای خارجی که از طریق واردات وارد کشور می‌شوند اوضاع مناسبی ندارند و در یک ماه گذشته جهش قیمتی تا ۵۰ درصد داشته است و این ۵۰ درصد افزایش قیمت مربوط به کالاهایی است که تا پیش از افزایش قیمت دلار به بازار وارد شده بود اما پس از افزایش قیمت واردکنندگان دیگر تمایلی به وارد کردن کالا با دلار گران قیمت ندارند چون می‌دانند که بازار آنقدر کشش ندارد تا کالایی را به دو برابر قیمت بفروشند.
وی در حین مثال زدن از کالاهایی که گران شده است، گفت: آناناس ۳۵ درصد، انواع کمپوت، رانی و آدامس خارجی ۴۰ درصد، انواع روغن ذرت و روغن زیتون خارجی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
از او درباره قیمت کالاهای داخلی پرسیدم او گفت در خصوص روغن نباتی در حال حاضر به مشکل برخورده‌ایم چرا که کارخانجات از عرضه روغن‌نباتی به بازار طفره می‌روند و به توزیع‌کننده عمده و بنگاه‌ها بار نمی‌دهند و اعلام می‌کنند که باید ببینیم قیمت مواد اولیه چه می‌شود.
از او درباره اینکه مردم به بازار هجوم آورده‌اند برای خرید یا خیر اظهار داشت؟ بازار در رکود کامل است، در حال حاضر جنس در بازار داریم اما خریدار نداریم.
وی به افزایش قیمت گوشت اشاره کرد و گفت: کارخانجات داخلی تولید‌کننده کنسرو نیز تولید خود را متوقف کرده‌اند و افزایش قیمت گوشت را بهانه قرار داده‌اند.
با او درباره قیمت برنج صحبت کردم او اظهار داشت: انواع برنج وارداتی و عمدتا برنج هندی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است به طوری که حتی برای یک خرید جزئی ۱۰۰ تنی هم بنگاه‌دار از عرضه بازار خودداری کرد و منتظر بود تا بازار ارز به حالت ثبات برسد اما قیمت برنج داخلی در دو ماه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده است و نسبت به سال گذشته تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.
او واردات برنج را در تنظیم بازار برنج داخلی مؤثر دانست و گفت: اگر برنج داخلی وارد کشور نشود، امکان افزایش قیمت برنج وارداتی وجود دارد.
وی با اشاره به قیمت انواع لنبیات گفت: قیمت پنیر تبریز نسبت به یک ماه گذشته در هر کیلوگرم ۳۰۰ تومان افزایش داشته است که این موضوع به گرانی قیمت شیر مربوط می‌شود.
وی در خصوص قیمت انواع رب گفت: فقط یک برند از رب در هر کیلوگرم ۱۰۰ تومان گران شده است و بقیه برندها هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌اند.
از یکی دیگر از فعالان بازار یاسوج در خصوص تغییر قیمت انواع شوینده سؤال کردم، گفت: شوینده‌ها به طور متوسط نسبت به یک ماه گذشته ۱۵ درصد گران شده‌اند و برندهای معروف با کاهش تولید مواجه‌اند، اما برندهای متفرقه هنوز در انبارها موجود است.
وی گفت: برخی برندهای خارجی شوینده‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش ۳۰ درصدی داشته است.
یک فعال بازار یاسوج که اقدام به فروش انواع آبمیوه می‌کرد، اظهار داشت: تنها یک برند داخلی محصولات خود را ۱۵ درصد گران کرده است و بقیه برندها هنوز هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌اند.
یکی از واحدهای صنفی فروش عمده چای در یاسوج نیز  اظهار داشت: چای افزایش قیمت داشته است به طوری که چایی را که ما کیلویی ۷ هزار تومان می‌خریدیم امروز باید ۹ هزار تومان بخریم و چای "ک"که کیلویی ۱۸ هزار تومان می‌خریدیم به کیلویی ۲۴ هزار تومان رسیده است.
ما بیشتر تمایل داریم تا جنسمان را مردم نخرند و در مغازه جنس داشته باشیم چون اگر جنس تمام شود و بخواهیم مغازه را دوباره از جنس پر کنیم باید ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر بخریم.
در خصوص قیمت انواع دستمال کاغذی و مواد سلولزی از یکی از فعالان بازار سؤال کردیم که او در پاسخ گفت: تنها یک برند دستمال کاغذی در انواع محصولات خود تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است اما بقیه برندها هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌اند.
یکی از واحدهای صنفی که مواد لبنی عرضه می‌کرد در مواجهه با سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص وضعیت بازار اظهار داشت: کره گران شده است و تولید‌کنندگان از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند و تنها در صورتی کره را می‌فروشند که بدون فاکتور باشد.
وی اظهار داشت: پیش از این محصولات لبنی به صورت چکی هم فروخته می‌شد اما در حال حاضر با پول نقد هم خیلی از محصولات را نمی‌فروشند.
در همین حین پیرمردی که در مغازه نشسته بود گفت: من مقداری پول داشته‌ام و آن را در بانک گذاشته و با سود ۱۷ درصد آن گذران زندگی می‌کردم اما با افزایش صد در صدی قیمت دلار پول من نصف شده است و من فقیرتر شده‌ام چرا حرف ما را به گوش مسئولان نمی‌رسانید.
یکی دیگر از فعالان بازار در خصوص قیمت تاید گفت: فقط قیمت تاید دستی در یکی از برندها در هر کارتن هزار تومان گران شده است و بقیه شرکت‌ها افزایش قیمتی نداشته‌اند.
وی ادامه داد: مایع ظرفشویی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰تومان گران شده است، همچنین خمیردندان خارجی هم ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
خالی از لطف نبود که ببینیم مسولان عالی برای تعادل قیمت در بازار چه اقداماتی را انجام داده اند
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: نقش اصناف و بازاریان در تمام عرصه های دوران پیروزی انقلاب اسلامی همواره تأثیرگذار بوده و یكی از قطب های مهم در مناسبت های مختلف اجتماعی به شمار می روند.
اكبر نیكزاد افزود: بازار قلب تپنده هر شهر محسوب می شود و بازار غیرمتعهد هیچ جایگاهی در بین آحاد مختلف جامعه نخواهد داشت.
وی بیان كرد: سهولت در حمل و نقل، تسهیل ترافیك بازار و منطقی كردن تعرفه عوارض شهرداری از برنامه هایی است كه در كهگیلویه و بویراحمد در حال پیگیری است.
نیكزاد اظهار داشت: تهیه اجناس مرغوب و با قیمت مناسب از واحدهای تولیدی و صنعتی بومی موجب رونق هر چه بیشتر بازار این استان می شود و كمك به اشتغال استان را بدنبال دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ایجاد بازارچه، تعیین مكان جدید برای واحدهای صنفی آلاینده و ایجاد شهرك صنفی از دغدغه های اصلی اصناف و بازاریان این استان است كه انتظار می رود در اسرع وقت از سوی متولیان امر انجام شود.
محمدحسین حیدرپور افزود: كنترل و نظارت بر بازار كهگیلویه و بویراحمد تعطیل بردار نیست و به طور مستمر انجام خواهد شد.
وی بیان كرد: هرگونه افزایش قیمت اجناس و كالاها بدون مجوز امری غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
رییس مجمع امور صنفی كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اصناف و بازاریان در تمام صحنه های دوران پیروزی انقلاب اسلامی حضور مستمر و فعال داشته اند.
محمد ارشدی، عمده ترین مشكلات اصناف و اتحادیه های صنفی كهگیلویه و بویراحمد را شامل بالا بودن عوارض شهرداری و مالیات، نبود شهرك صنفی و انتقال صنوف آلاینده به مكان مناسب اعلام كرد.
وی افزود: تهیه كالاهای باكیفیت از وظایف مهمی است كه بر عهده اصناف قرار داده شده و بازاریان كهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند كرد .
امیدواریم که مسولین چاره ای بیاندیشند تا مردم با دلی گرم به روزهایی که به آخر سال منتهی می شود به استقبال نوروز 91 بروند./س  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.