سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ادامه سیاستهای ضد ایرانی دولت باکو ؛

تغییر نام جمهوری آذربایجان در مجلس ملی بررسي مي شود

مساله تغییر نام جمهوری آذربایجان در اجلاس عمومی مجلس ملی این کشور به شور و بررسی می رسد.

به گزارش وبگردي باشگاه خبرنگاران، بولتن نیوز نوشت: قدرت حسنقلی رهبر حزب جبهه خلق آذربایجان واحد پیشنهاد کرده که نام جمهوری آذربایجان باید به جمهوری آذربایجان شمالی تغییر داده شود.

وی گفت: دو سوم اراضی آذربایجان در ترکیب قلمرو ایران کنونی قرار دارد.

فرج قلی اف یکی دیگر از نمایندگان مجلس ملی نیز از پیشنهاد رهبر حزب جبهه خلق آذربایجان واحد حمایت کرد.
فضائیل آقامالی رهبر حزب مام میهن پیشنهاد تغییر نام جمهوری آذربایجان را مثبت خواند و گفت: مذاکرات در رابطه با ایران باید در دستور کار اجلاس بهاره مجلس ملی قرار گیرد.

وی گفت: جمهوری آذربایجان باید در تحریمها علیه رژیم ایران شرکت کند.


سیاوش نوروزاف نماینده حزب حاکم «ینی آذربایجان» در مجلس ملی نیز با اشاره به وجود چنین تجربه ای در رابطه با کره، از پیشنهاد تغییر نام جمهوری آذربایجان حمایت کرده است.

این موضوع که در ادامه سیاستهای ضد ایرانی دولت باکو مورد توجه قرار گرفته است در حالی است که بر اساس اسناد تاریخی معتبر عنوان تاریخی منطقه ای که اکنون جمهوری آذربایجان نامیده می شود آران بوده و استعمال عنوان آذربایجان برای آن از سال 1918 توسط محمد امین رسول زاده شروع شده است.

البته رسول زاده به عنوان رئیس جمهور دولت دو ساله جمهوری دموکراتیک آذربایجان در پاسخ اعتراضات ایرانیان به این نامگذاری صراحتا در کتاب خود تحت عنوان جمهوری آذربایجان ،چگونگی شکل گیری و وضعیت کنونی آن می گوید :« بنا به جغرافیای رسمی قبل از جنگ جهانی {اول} آذربایجان به تبریز و حوالی آن که در ایران واقع است اطلاق می شد آذربایجانی که نام آن پس از جنگ جهانی و انقلاب کبیر روسیه بر سر زبانهاست ،عبارت از منطقه ای است واقع در شمال آذربایجان سلف الذکر که جنوب شرقی قفقاز را در بر می گیرد و مرکز آن باکوست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
بسیار عالی