سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه به زندگی پرتلاطم خود آرامش بخشیم؟

استرس زیادی که دنیای مدرن به ما وارد می کند سبب شده است که آرامش، دست نیافتنی به نظر برسد اگر هنر ایجاد آرامش را بیاموزید می توانید به راحتی لذت زندگی را بچشید راز ایجاد آرامش کنترل ذهن است.

علیرضا شیری دانش آموخته روانشناسی دانشگاه آکسفورد و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص رهایی از استرس زندگی و فنون ایجاد آرامش 6 فن قوی برای آرامش روحی متذکر شده است:
*مهمترین زمان اکنون است
شیری گفت:‌بسیاری از ما زمان زیادی را در نگرانی آینده به سرمی بریم اگر در کل عمر خود این زمانها را محاسبه كنيم متوجه می شویم از یک سال هم بیشتر شده است.

وی ادامه داد: محققان متوجه شده اند که نگرانی و تشویش برای آینده قسمت زیادی از فعالیت ذهنی فرد را اشغال می کند در حالیکه این نگرانی هیچ کمکی به شما به هیچ وجه نمی کند و اگر پیشرفت خود را به فکر کردن درباره گذشته و نگرانی درباره آینده بگذرانید هیچگاه نخواهید توانست به اندازه کافی آرامش داشته باشید و برای رسیدن به آرامش روحی و فکری واقعی باید فقط در زمان حال از زندگی خود لذت ببرید نه افسوس گذشته رابخورید و نه نگران آینده باشید.

*محیط اطراف بسیار مهم است

دانش آموخته روانشناسی دانشگاه آکسفورد گفت:‌جایی که کار می کنید و وقت خود را می گذرانید در وضعیت فکری شما تاثیر عمیقی دارد شاید آگاهانه این موضوع را درک نکنیم و اگر دقت کنید در بعضی از اتاقها آرامش بیشتری دارید و تمایل دارید هنگام استراحت آنجا باشید.به اتاق خود نگاه کنید اگر بسیار درهم و برهم و ریخت و پاش است مانند این است که مرتب کسی کاری را به شما یادآوری می کند ولی شما آن را انجام نمی دهید و همین چرخه همین طور ادامه دارد.

وی افزود:‌این یادآوری ناخودآگاه و مداوم در ذهن جای زیادی اشغال می کند.

شيري اظهار داشت:اگر اتاق خود را مرتب کنید و محیطی دلچسب برای خود فراهم کنید احساس بهتری نسبت به قبل خواهید داشت و راحت تر می توانید خود را آرام و ریلکس تر كنيد.

وی با بیان اینکه بهترین نوع ریلکسیشن آرام نگه داشتن مغز است تاکید کرد:‌برای آرام ساختن خود هدف آرام نگه داشتن مغز است که نتیجه آن آرامش روحی است این نوع بهترین نوع ریلکسیشن است چون ما را نسبت به کارهایی که خود باید انجام دهیم آسوده خاطر می کند و هر روز 10 تا 15 دقیقه وقت برای مدیتیشن مشخص کنید و در طول مدیتیشن می توانیم روح و فکر خود را از دلبستگی های مادی رها کنیم.

*سازنده بودن به جای تعویق انداختن

دانش آموخته روانشناسی دانشگاه آکسفورد شیری تصریح کرد:‌رسیدن به آرامش و آسودگی خیال فقط با استراحت کردن تمام وقت در کنار ساحل دریا بدست نمی آید بلکه باید بیاموزیم چگونه آرامش را بدست بیاوریم مهم نیست که در کار باشیم یا استراحت، مهم این است که بدانیم چه بکنیم بنابراین کارهایی که باید انجام شود اولویت بندی کنید اگر هر کاری رابا برنامه و از راه صحیح انجام دهید احساس استرس و فشار کمتری خواهید داشت.

وی ادامه داد: زندگی را برای خود سخت نکنید برای هر کاری زمانی مشخص کنید و آنقدر به خود وقت بدهید که از انجام آن لذت ببرید یک کار را تکمیل کنید و هر چه لازم است برای آن انجام دهید.آنگاه پاداش شما لذتی است که از انجام بی عیب و نقص آن کار نصیبتان خواهد شد.

*با تاثیر دیگران بر خود مقابله کنید

 شیری تصریح کرد: وقتی که ما نگران حرف مردم هستیم در حقیقت یک بار فکری به ذهن خود تحمیل کرده ایم و ناخودآگاه به سمتی حرکت می کنیم که دیگران را خوشحال می کنیم و این هم ایجاد آرامش فکری را غیر ممکن می سازد مهم نیست که ما چه کار می کنیم یا چه می گوییم همیشه عده ای هستند که ایراد بگیرند بنابراین روحیه ای در خود تقویت کنیم که نه با ستایش و نه با انتقاد تحت تاثیر قرار نگیریم.

اين مدرس دانشگاه افزود: این بدان معنانيست که ما افکاری متفاوت با دیگران داریم بلکه فقط به این معناست که نمی خواهیم به دیگران اجازه دهیم با عقاید خود آرامش روحی و فکری ما را به هم بریزند البته این کار ساده ای نیست اما به مرور زمان می توانیم اثر عقاید دیگران را در زندگی خود کمتر کنیم.رسیدن به آرامش زمانی مقدور می شود که ما فکر کردن به حرفهای مردم را متوقف کنیم.

*زمانی برای خود اختصاص دهید

 شیری اظهار کرد:‌اجازه ندهید تمام وقت شما صرف دیگران شود طوری که برای خود وقت کافی نداشته باشید و اگر کار شما به نحوي  است که مدام با تلفن و ایمیل سر و کار دارید بهتر است از آنها در زمان استراحت خود فرار کنیدبه طور مثال می توانید زمان مشخصی برای پاسخگویی به تلفنها مشخص کنید به این صورت به دیگران می فهمانید که شما هم زمانی برای استراحت کردن و آرامش نیاز دارید و نباید مزاحم شما شوند.

دانش آموخته روانشناسی دانشگاه آکسفورد ادامه داد: وقتی به فشارهای روحی اجازه می دهید ساخته شوند ایجاد آرامش کار سختی می شود اما با استراحت کافی می توانید هنگام کار با انرژی و توان بیشتری وظایف خود را انجام دهید که آن نشان رضایت درونی است.

* یک تغییر به اندازه یک استراحت ارزش دارد

 شیری تصریح کرد: زندگی نباید تکرار مکررات باشد اگر متوجه شوید که در چرخه ای ناتمام از روزمرگی گیر کرده اید کارهایی کاملا متفاوت انجام دهید.

اين مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: این تغییر رویه به شما کمک می کند که احساس آرامش بیشتری داشته باشید و نه تنها از روزمرگی نجات پیدا می کنید بلکه فعالیت های روزانه خود را بهتر انجام خواهیم داد./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۱:۳۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۳
عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی