سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"نويد" همچنان اخبار بين‌المللي را در مي نوردد

پرتاب موفقيت آميز ماهواره کاملاً بومي ايراني به فضا همچنان در مطبوعات بين المللي بازتاب دارد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاري فرانسه گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران یک ماهواره به نام "نوید" را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. پرتاب ماهواره با استفاده از ماهواره بر "سفیر نوید" صورت گرفته است. مأموریت سطح یک ماهوارۀ "نوید" تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای مأموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به پرتاب این ماهواره اختصاص داده است می نویسد فعالیت های فضائی جمهوری اسلامی ایران از جمله پرتاب این ماهواره ها موجب خشم غرب شده است.  خبرگزاری فرانسه البته این نکته را نیز ناگفته نمی گذارد که جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که برنامۀ هسته ای این کشور صرفاً غیر نظامی است و دست یابی به جنگ افزار هسته ای به هیچ وجه مورد نظر تهران نیست.

خبرگزاري ترند آذربايجان گزارش داد: همزمان با ایام دهه فجر سی وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با دستور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران؛ ماهواره ملی نوید علم وصنعت با موفقیت به فضا پرتاب شد. حمید فاضلی رییس سازمان فضایی ایران در باره پرتاب این ماهواره و مشخصات آن گفت: این ماهواره از جمله ماهواره های سنجش از راه دور می باشد كه ماموریت آن تصویربرداری از زمین با دقت تصویربرداری مناسب است. حمید فاضلی با بیان اینكه ماهواره ملی نوید علم وصنعت در مدار بیضوی و در ارتفاع 250 تا 375 كیلومتری قرار می گیرد؛خاطرنشان كرد: این ماهواره به وزن 50 كیلوگرم و در زاویه انحراف مداری 55 درجه قرار دارد و از كلاس ماهواره های میكرو است. ماهواره¬ امید ، نخستین ماهواره ¬ ساخت کشور ایران است که ۳ فوریه ۲۰۰۹ میلادی و در سی امین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در مدار فضا قرار گرفت. ساخت ماهواره¬ی تحقیقاتی "امید" از ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ آغاز گردید و طی ۲ سال آماده¬ی انجام تست|های مشترک شد.

روزنامه الرياض نوشت ايران با موفقيت ماهواره جديدي را به فضا پرتاب کرد. اين روزنامه چاپ عربستان سعودي در نسخه اينترنتي امروز خود نوشت بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه هاي ايراني،اين کشور سومين ماهواره کوچک خود را به فضا پرتاب کرد. اين سومين ماهواره اي است که از سال  2009 به فضا پرتاب مي شود. حميد فاضلي سرپرست سازمان فضايي ايران گفت پرتاب ماهواره نويد موفقيت آميز بود و در ارتفاع 250 تا 370 کيلومتري در مدار زمين قرار گرفت. وزن  اين ماهواره پنجاه کيلوگرم است که از طريق ماهواره بر سفير که قدرت آن بيست برابر شد به فضا پرتاب گرديد. اين روزنامه تصريح کرد همچنين احمد وحيدي وزير دفاع ايران اعلام کرد تصاويري که اين ماهواره مي گيرد به چندين ايستگاه زميني که در سراسر ايران مستقر شده است انتقال داده مي شود. اين روزنامه افزود پرتاب اين ماهواره به فضا همزمان با برگزاري مناسبت هاي پيروزي انقلاب اسلامي در ايران  است. ايران برنامه فضايي خود را يک اولويت راهبردي مي داند و قرار است هفت ماهواره ديگر در سالهاي آينده به فضا پرتاب کند.

روزنامه اماراتي الخليج در گزارشي نوشت: تهران يک ماهواره ساخت داخل را به فضا پرتاب کرد. به نوشته اين روزنامه، ساخت ماهواره نويد در دانشگاه صنعتي علم و صنعت ايران صورت گرفت و به وسيله ماهواره بر جديد سفير درحضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به فضا پرتاب شد.

روزنامه الرأي العام چاپ کويت نيز در گزارشي در اين زمينه نوشت ايران روز گذشته با موفقيت يک ماهواره کوچک آزمايشي را که سومين نمونه از اين اقدامات از سال 2009 تاکنون است به فضا پرتاب کرد. اين روزنامه نيز اظهارات حميد فاضلي و سردار وحيدي وزير دفاع ايران را ذکر کرد و افزود ايران پيش از اين دو ماهواره کوچک ديگر به نام اميد در فوريه 2009 و رصد يک در ژوئيه 2011 را با موفقيت به فضا پرتاب کرده است. اين روزنامه مي افزايد اين ماهواره ها با ماهواره بر سفير در مدار پايين زمين قرار داده شده اند.

روزنامه الايام چاپ بحرين نيز نوشت ايران ديروز جمعه يک ماهواره کوچک آزمايشي را به منظور فعاليت هاي ديده باني و نظارتي به فضا پرتاب کرد که به گفته رسانه هاي ايران، سومين ماهواره ايراني پرتاب شده از سال 2009 تاکنون محسوب مي شود. اين روزنامه افزود ماهواره يادشده در حالي در حضور احمدي نژاد رئيس جمهور به فضا پرتاب مي شود که ايران از روز پنجشنبه گذشته سالگرد پيروزي انقلاب خود در سال 1979 را جشن گرفته است.

المنار لبنان نيز در گزارشي نوشت ايران بزرگترين ماهواره خود را به نام نويد به فضا پرتاب کرد. نام اين ماهواره نويد است که در فارسي به معناي مژده است و اين سومين و بزرگترين ماهواره اي است که از سال 2009 تاکنون ايران در مدار زمين قرار داده است./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.