سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آثار "علی صفایی‌حائری" موضوع جدیدترین طرح «این چند کتاب» شد

تعدادی از آثار علی صفایی حائری موضوع سیزدهمین «این چند کتاب» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس طرح ماهانه «این چند کتاب» در سیزدهمین شماره آن، اقدام به معرفی تعدادی از آثار اندیشمند فرهیخته و نویسنده و شاعر توانا مرحوم علی صفایی حائری مشهور به "ع ص" در قالب پوستر کرد.

این پوسترها در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور و سایر مراکز فرهنگی توزیع شده است.علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت این آثار به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. آثار معرفی شده در این دوره از «این چند کتاب» عبارتند از ذهنیت و زاویه دید، رشد، روش نقد، روابط متکامل زن و مرد، نامه‌های بلوغ و مسئولیت و سازندگی که توسط انتشارات لیلة‌القدر به چاپ رسیده‌اند.

علی صفایی حائری آثار ارزشمند بسیار دیگری نیز دارد که می‌توان به «شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا(س)»، «بشنو از نی»، «و با او، با نگاه فریاد می‌کردیم»، «فقر و انفاق»، «تو می‌آیی»، «وارثان عاشورا»، «غدیر» و «درس‌هایی از انقلاب» اشاره کرد.

صادق کرمیار نویسنده گرانقدر و پدیدآورنده کتاب ارزشمند "نامیرا" که به خاطر این رمان خواندنی در بخش داستان سومین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد مورد تقدیر قرار گرفت،در مورد کتاب «ذهنیت و زاویه دید» علی صفایی حائری می‌نویسد: اصل این که یک استاد حوزة علمیه قم کتابی در نقد آثار گابریل گارسیا مارکز، شهرنوش پارسا پور، محمود دولت آبادی و... بنویسد آنقدر جالب توجه است که حتی بدون ارزیابی محتوایی به خواندنش راغب شویم چه رسد به این که مرحوم صفایی از موضع یک منتقد ادبی به نظریه پردازی در حوزه ادبیات ایران و جهان بپردازد.

کتاب‌های «روش نقد» و «استاد و درس» کتاب‌های دیگر صفایی هستند که در آنها به ادبیات و نقد ادبی پرداخته شده است.

علیرضا داوود نژاد،کارگردان سینما که با فیلم‌هایی چون نیاز و مرهم از شهرت خوبی برخوردار شده است درخصوص وي می‌گوید: زندگی صفایی یک زندگی کارگاهی بود.شیخ اهل موعظه نبود. به جای این که بگوید، عمل می کرد و با عمل، موعظه می کرد.
فیلم دیدنش فوق العاده بود؛ با ظرافت و دقت تمام فیلم تماشا می کرد و چون آدم هنری بود، راجع به شخصیت و رابطه و برخورد و حادثه و واقعه همیشه نکات کلیدی را می‌گفت:و آخر اینکه آدم پیش شیخ عیب‌های خود را می‌دید؛ بدون آن که تحقیر شود و چون کار کارگاهی کرد، از خاطر نمی‌رود و تاثیراتش باقی خواهد بود. بی تکلف و مهربان بود و عاشق آدمیزاد. او تجربه تازه‌ای برای من بود. مردی که زیاد می‌دانست، اما هیچ اقتداری برای خودش جمع نمی‌کرد. قدرت را توزیع می‌کرد. او جزو معدود کسانی بود که تمام کلیشه های من را از یک انسان عالم شکست.

نادر طالب‌زاده کارگردان سینما و تلویزیون در مورد "ع ص" می‌گوید:این که هنرمند بود و هنر فهم و قدر هنر و هنرمند را می‌دانست و مطلع و آگاه بود و در عین حال روحانی، باعث شده بود هنرمندان با سلیقه‌های متفاوت در برخورد با او احساس کنند که نمی‌شود از او عبور کرد و نادیده‌اش گرفت و حتما باید استفاده‌ای برد. حالت دعوت در او خیلی قوی بود و می‌توانست با همه کنار بیاید. حال خوشی که در کنار صفایی پیدا می کردی، منحصر به فرد بود. همه را می‌فهمید و درک می کرد، بچه‌های هنرمند انقلابی، تمنای پرچمداری هنر اسلامی را از صفایی داشتند که ایشان قبول نمی‌کرد. با این همه به او خیلی امید داشتند و آقای صفایی هم خیلی کمکشان کرد و روحیه می‌داد./ه
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.