سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ائتلافی ناهمگون برای فتح بهارستان

آرش پاک اندیش

1- با نزدیکتر شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فضای سیاسی کشور شاهد تحرکات تامل برانگیز مثلث زر و زور و تزویر هستیم. بررسی و تحلیل فعالیت های سازمان یافته پس مانده های فتنه 88 برای بازگشت به قدرت و ابراز علاقمندی آشکار و پنهان جریان موسوم به "انحرافی" برای جذب آراء تجدیدنظرطلبان موسوم به اصلاح طلب موضوعی است که هدف اصلی این نوشتار را شامل می شود.
با مرور بیانات رهبر فرزانه انقلاب درباره حوادث پس از انتخابات 88 و چگونگی شکل گیری ائتلاف برای فتنه، می توان با نگاهی روشن به تحلیل واقع نگرانه ای از رویدادهای امروز ایران اسلامی دست یافت.
«زير سوال بردن اصل انتخابات بزرگترين جرمي بود که انجام گرفت. چرا شما نسبت به اين جرم چشم¬تان را مي بنديد؟ اين همه زحمت کشيده بشود، مردم بيايند، يک شرکت به اين عظمت، يک نصاب شکني، يک رکورد شکني در دنيا در مردم سالاري، در دموکراسي اي که اين قدر ادعايش را مي کنند انجام بگيرد، بعد يک عده مفت و مسلم بيايند بدون استدلال، بدون دليل، همان فرداي انتخابات بگويند: انتخابات دروغ است، اين کار کوچکي است؟ اين جرم کمي است؟» ( 1389.8.6 در جمع نخبگان دانشگاهی)
«خب، اينها ايجاد فتنه ميكند؛ يعنى فضا را فضاى غبارآلود ميكند. شعار طرفدارى از قانون ميدهند، عمل صريحاً بر خلاف قانون انجام ميدهند. شعار طرفدارى از امام ميدهند، بعد كارى ميكنند كه در عرصه‌ى طرفداران آنها، يك چنين گناه بزرگى انجام بگيرد؛ به امام اهانت بشود، به عكس امام اهانت بشود. اين، كار كمى نيست؛ كار كوچكى نيست. دشمنان از اين كار خيلى خوشحال شدند. فقط خوشحالى نيست، تحليل هم ميكنند. بر اساس آن تحليل، تصميم ميگيرند؛ بر اساس آن تصميم، عمل ميكنند؛ تشويق ميشوند عليه مصالح ملى، عليه ملت ايران. اينجا آن چيزى كه مشكل را ايجاد ميكند، همان فريب، همان غبارآلودگى فضاست... يك كلمه‌ى حق را با يك كلمه‌ى باطل مخلوط ميكنند، حق بر اولياء حق مشتبه ميشود. اينجاست كه روشنگرى، شاخص معيّن كردن، مايز معيّن كردن، معنا پيدا ميكند.» (دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون، 1388.9.22)
«جرياني كه اوايل انقلاب به جريان چپ مشهور بود و شعارهاي خوبي مي داد با وجود داشتن آدمهاي باتقوا، از مراقبت و تقواي جمعي غافل شد و كار به جايي رسيد كه "فتنه‎گران ضد امام حسين عليه السّلام و ضد اسلام و امام "، به آنها تكيه كردند كه اين واقعيت نشان مي دهد غفلت از تقواي جمعي، خطري بسيار بزرگ است.» ( 1390.3.8 - در ديدار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي)
جریان نفاق که در آستانه برگزاری انتخابات 22 خرداد 88 از ماه ها قبل از انتخابات در حرکتی فتنه انگیزانه با تشکیل کمیته صیانت ازآراء، عدم اعتماد به نهادهاي قانوني برگزار کننده انتخابات و تاييد غير مستقيم احتمال وقوع تقلب را تدارک دیده بود و در میتینگ های انتخاباتی خویش اذهان عمومی را در راستای ايجاد تشنج در جامعه آماده کرده بود، اکنون مهره های به زعم خود "سفید" را برای شکل دهی ائتلافی نانوشته با جریان مشهور به "انحرافی" بسیج نموده و در رویای تسخیر سنگر به سنگر خانه ملت، با توسل به تنفس مصنوعی از سوی خواص بی بصیرت به سر می برد.
2- موضوع دوپینگ سیاسی جریان موسوم به اصلاح طلب ماجرایی است که در طول عمر سیاسی این جریان سابقه ای طولانی دارد. به یاد داریم در روزهای پایانی ریاست جمهوری خاتمی بود که هاشمی رفسنجانی با اعلام رضایت از عملکرد دولت اصلاحات اظهار داشت "رئیس این دولت" در مسیر سیاست‌های دوره مسؤولیت او گام برداشته و از این مقدمه نتیجه گرفت که دولت وی "پیشرفت کرده است". او گفت: «شاید اگر من هم می‌خواستم ادامه دهم به همین‌جا می‌رسیدم.»
این سخنان که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نهم ایراد شد، حامل پیام‌ معنی‌داری برای رئیس دولت اصلاحات بود که البته خاتمی آن را به خوبی دریافته بود. خاتمی که خود را بدهکار حمایت هاشمی از خود و عملکرد 8 ساله دولتش می‌دید، برای جبران آن به دفاعی غیرعلنی از هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم پرداخت.
این رفتار انتخاباتی خاتمی که آن روزها رئیس جمهور بود و برابر قانون حق نداشت تا به نفع کسی موضعگیری کند، موجب شد تا پوسترهای جدید انتخاباتی هاشمی با عکس خاتمی چاپ شود و در آن جملاتی از خاتمی که در حمایت از هاشمی بیان کرده بود،منتشر گردد.
اکنون در راستای سناریوی دوپینگ سیاسی اصلاح طلبان می توان به دیدارهای مکرر هاشمی رفسنجانی با حامیان موثر در فتنه 88 اشاره نمود. به گفته آگاهان سیاسی دیدار اخیر آقای هاشمی رفسنجانی با برخی از اصلی‌ترین روحانیون فعال در فتنه 88 در حوزه علمیه قم در راستای زنده نگاه داشتن جریان تمامیت خواه اصلاحات تحلیل می شود. در حالی كه رسانه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی دیدار اخیر وی با برخی از روحانیون را دیدار با علمای قم! عنوان کرده اند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی روحانیون حاضر در این دیدار از عوامل فتنه 88 در قم بوده‌اند که نه تنها بارها مورد انتقاد طلاب قرار گرفته‌اند بلکه در برخی از اغتشاشات خیابانی به دلیل هدایت و رهبري اغتشاشات، توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بودند.
بازی دوگانه محمد خاتمی نیز که از یک طرف خود را در مجموعه نظام تعریف و بر حرکت در چهارچوب قانون اساسی تاکید می‌کند و از یکسو خود را حامی هنجارشکنان، قانون‌شکنان و عوامل اصلی و پیاده نظام پنجه‌افکنان بر چهره نظام در فتنه سال 88 نشان می‌دهد تا از چشم ضدانقلاب و اپوزیسیون نیفتد، فقدان اعتقاد راسخ وی به مبانی گفتمان امام و انقلاب را روایت می کند.
3- یارگیری از میان چهره های مطرود حاکمیت و برقراری ائتلاف ناموزون انتخاباتی از جمله شیوه های رایج میان جریانات بحران آفرین است. به گفته اغلب تحلیل گران سیاسی هر گاه معیارهای قابل ارزیابی به میزان های غیرقابل ارزیابی تبدیل شود باید به آن مشکوک شد.
عباس اميري فر رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري و از عناصر مرتبط با "جریان انحرافی" صراحتا درگفتگو با روزنامه شرق می گوید: اصولگرا نيستيم... اصلاح طلبان درليست انتخاباتي ما هستند... (روزنامه شرق 1390.2.10)
اما دیدگاه صادق زیباکلام که به عنوان یکی از حامیان جدی اصلاح طلبان شناخته می شود استراتژی اصلاح طلبان را برای ورود به کانون قدرت برملا می سازد: «اصلاح‎طلبان بايد همواره به جرياناتي كمك كنند كه اين جريانات طرفدار آزادي، حاكميت قانون، دموكراسي و آزادي بيان هستند. اگر آقاي رحيم مشايي طرفدار آزادی است، بايد از او حمايت كنيم.»
زیباکلام در حقیقت نگاه نتیجه گرایانه و ابزاری اصلاح طلبان را ناخواسته به رخ می کشد و با تمجید از عناصر بدنام معتقد است: «مشایی برای اصلاح طلبان قابل احترام است» (هفته نامه دانشجویان –1390.3.28)
همچنین مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مجلس درباره ائتلاف اصلاح طلبان می گوید: ائتلاف انتخاباتی با ائتلاف جبهه ای فرق می کند یعنی هیچ وقت جبهه اصلاحات با جبهه اصولگراها ائتلاف نمی کنند اما برای انتخابات ائتلاف صورت می گیرد! (خبرنامه دانشجویان ایران –1390.4.13)
گویا سیلی خوردگان از ملت مسئله انتخابات را صرفا ابزاری برای دستیابی به قدرت می دانند ، غافل از اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید داشته اند: «كسانى‌كه براى انتخابات خود را نامزد مي‌كنند، بدانند كه انتخابات يك وسيله‏اى است براى بالا بردن توان كشور، براى آبرومند كردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‏طلبى نيست ... » (1388.1.1 در جمع زائران حرم رضوی)
شواهد و قرائن حاکی از این است که جمعی از اصحاب فتنه 88 مشغول طراحی سناریویی پیچیده هستند تا به ظن خود با فریب نظام خود را در پوشش جریان انحرافی اصول گرایان به نظام تحمیل نمایند . اخبار منتشره حاکی از آن است که همسویی بعضی جریانات انحرافی ودرپیش گرفتن خط واسطی که گرایش اصلاح طلبانه آن درخشش بیشتري داشته است ، بعضی از فتنه گران به خصوص لایه هاي تند این جریان که قصد براندازي نظام را داشته است را به طمع انداخته تا از این فضا و انشقاقی که در بعضی لایه هاي انحرافی اصولگرایان افتاده است بهره برداري نموده و با تشدید این جریان و گسترش زاویه بوجود آمده ، و با این تحلیل که رونق این طیف افزون خواهد شد و راه در پیش گرفته شده به تسلط برانتخابات ومراکز قانونی خواهد انجامید ، بهره برداري نمایند .
با کنار هم قرار دادن مواضع آشکار و پنهان عناصر موثر در فتنه 88 و حامیان جریان موسوم به "انحرافی" به وجود برقراری ائتلافی ناهمگون در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پی خواهیم برد.
جریان انحرافی همواره طرح چالش مستمر را در دستور کار خود قرار داده است؛ طرحی که بر اساس آن می کوشد تا با ایجاد چالش هاي گوناگون براي نظام از فضاي گل آلود ایجاد شده به نفع خود بهره برداري کند و اهداف قدرت طلبانه خود را در آستانه انتخابات مجلس نهم و متعاقب آن ریاست جمهوري یازدهم محقق کند؛ هر چند که ملت با بصیرت ایران اسلامی به پشتوانه مقتدایشان امام خامنه ای؛ اجازه نفوذ دست های ناپاک را به خانه ملت نخواهند داد و مدبرانه، حذف تاریخی منحرفین از آرمانهای امام و رهبری را رقم خواهند زد./ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.