سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پسته ايران همچنان در جهان ، مرغوب ترين است

رئيس انجمن پسته کشور با بيان اين که پسته ايران همچنان مرغوب ترين محصول در جهان است ، از توليد 160 هزار تن پسته در سال جاري خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از راديو اقتصاد محسن جلال‌پور گفت : توليد پسته امسال به دليل بحران کم آبي ، افزايش آفات و شرايط نامناسب آب و هوايي 20 درصد کمتر از پيش بيني هاست.

رئيس انجمن پسته کشورقيمت هر کيلوگرم پسته را با توجه به کيفيت آن 12 تا 15 هزار تومان اعلام کرد و گفت : ممکن است قيمت پسته درشت ، مرغوب و با کيفيت ؛ مقداري بالاتر باشد.

وي از ويژگي هاي کيفي محصول پسته به درشت بودن ، رنگ ( قرمزي روي مغز پسته) و شکل پسته ( فندقي يا بادامي ) اشاره کرد و گفت: پسته صادراتي عمدتا فندقي و بادامي شکل است و در داخل هم پست هاي کله قوچي ، احمد آقا و اکبري مصرف مي شود.

جلال پور با اشاره به اين که پسته ايران به چين (نخستين رتبه واردات پسته ايراني) کشورهاي خاور دور ، عربي ، اروپايي و کشورهاي همسود cis صادر مي شود ، خواستار حمايت دولت از اين بخش شد.

جلال پور افزود : پسته سال گذشته آمريکا هنوز در بازارهاي جهاني است و امسال نيز افزايش توليد داشته است و بازار پسته جهاني رونق چنداني ندارد و قيمت آن تغيير نکرده است.

جلال‌پور گفت: هر کيلوگرم پسته فندقي از کشاورز هشت هزار و 800 تومان خريداري و در بازارهاي جهاني هر تن آن هفت هزار و 500 دلار تا هشت هزار دلار عرضه مي‌ شود.

بنا بر اين گزارش وجود درخت هزار و 500 ساله پسته در روستاي تاريخي "اردرج" رفسنجان نشان دهنده نقش تاريخي صنعت پسته در زندگي و اقتصاد مردم استان کرمان است و به دليل شرايط خاص آب و خاک در استان کرمان هم اکنون 70 درصد پسته دنيا در استان کرمان به ويژه در دشتهاي رفسنجان و زرند کشت مي شود.

از مزراع پسته اين دشت ها به عنوان يکي از غني ترين باغ هاي مصنوعي جهان ياد مي شود که هر روز نيز بر وسعت آن افزوده مي شود./ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.