سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براساس گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني؛

بروز عفونت هاي بيمارستاني در دنيا بين 5 تا 25 درصد است

براساس گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني، بروز عفونت هاي بيمارستاني در كشورهاي توسعه يافته بين 5 تا 10 درصد و در كشورهاي در حال توسعه تا حدود 25 درصد برآورد شده است.

صادق عليايي، استاديار دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: عفونت هاي بيمارستاني از جمله مشكلات هميشگي در بيمارستان ها است و به شيوه هاي گوناگون بروز مي كند.
وي افزود: عفونت هاي بيمارستاني به عفونت هايي اطلاق مي شود كه در طي بستري و يا پس از ترخيص بيمار از بيمارستان تظاهر كرده و در نتيجه آن مشكل جديدي به فرد اضافه شود.
عليايي تاكيد كرد: با وجود كنترل نسبي عوامل عفوني در اغلب نقاط دنيا، اما در سالهاي اخير شاهد افزايش قابل توجهي موارد بروز عفونت هاي بيمارستاني در بسياري از مناطق دنيا بوده ايم.
وي گفت: حتي در كشورهاي پيشرفته و كشورهايي كه استانداردهاي مهم و موثري درخصوص كنترل عفونت در بيمارستانها و مراكز درماني دارند، موارد بروز عفونت هاي بيمارستاني قابل توجه است.
عليايي با اشاره به اينكه بروز عفونت هاي بيمارستاني در دنيا بين 5 تا 25 درصد است، تاكيد كرد: براساس گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني، بروز عفونت هاي بيمارستاني در كشورهاي توسعه يافته بين 5 تا 10 درصد و در كشورهاي در حال توسعه تا حدود 25 درصد برآورد شده است.
وي ياد آور شد: بخش هاي مراقبت ويژه و اتاق عمل از جمله واحدهاي مهمي هستند كه عفونت هاي بيمارستاني در آنها، بيش از ساير بخش هاي ديده مي شود.
عليايي خاطر نشان كرد: عفونت هاي ادراري، تنفسي، محل جراحي و خوني، از جمله مهمترين و شايعترين موارد عفونت هاي بيمارستاني هستند كه البته شيوع و بروز اين عفونت ها در بيمارستان ها و مراكز مختلف درماني، مي تواند بسيار متفاوت باشد.
 

*عفونت هاي بيمارستاني سالانه هزينه هاي بسيار زيادي را بر كشورها تحميل مي كند
استاديار دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: عفونت هاي بيمارستاني اثرات زيانباري براي جامعه و مردم به دنبال دارند كه برخي از اين اثرات ممكن است، غير قابل جبران باشند.
وي با اشاره به اينكه بر طبق گزارش هاي موجود، عفونت هاي بيمارستاني سالانه هزينه هاي بسيار زيادي را بر كشورهاي مختلف دنيا تحميل مي كند، تصريح كرد: اين هزينه ها به اشكال گوناگون اقتصادي، اجتماعي و به ويژه جاني ايجاد مي شوند و در واقع كيفيت زندگي فرد مبتلا و خانواده او را به اشكال گوناگون و درجات مختلف، كاهش مي دهند.
عليايي افزود: افزايش مدت بستري شدن بيمار در بيمارستان و در نتيجه افزايش هزينه هاي بستري و درماني و همچنين كاهش اثرات درماني، از جمله مهمترين اثرات و عوارض ناشي از عفونت هاي بيمارستاني است.
وي با بيان اينكه عفونت هاي بيمارستاني در بيمارستانهاي كشورمان نيز نسبتا شايع است، ياد آور شد: عوامل مختلفي در شيوع عفونت هاي بيمارستاني در ايران موثرند كه اين عوامل همراه با ضعف سيستم ثبت و گزارش دهي بيماري ها، مشكلات موجود را دو چندان كرده است.
عليايي خاطر نشان كرد: آموزش بيمار و خانواده او، آموزش همه گروههاي درگير در روند مراقبت و ارائه خدمت به بيمار در بيمارستان و همچنين اصلاح برخي از شيوه درماني به ويژه در زمينه تجويز داروها در كنار تقويت نظام ثبت و گزارش دهي و آموزش پرسنل و تيم هاي كنترل عفونت، در پيشگيري و يا كاهش عفونت هاي بيمارستاني بسيار موثر است./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.