سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس دانشگاه الزيتونه تونس؛

علم آموزي مقدمه اصلاح سياسي است كه غرب از آن مي‌هراسد

رئيس دانشگاه الزيتونه تونس گفت: علم آموزي مقدمه اصلاح سياسي است و اين چيزي است كه غرب نمي‌خواهد ما مسلمانان به آن دست يابيم.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، آيت الله تسخيري دبير مجمع در ديدار با "عبدالجليل سالم" رئيس دانشگاه الزيتونه تونس و هيئت همراه با اشاره به دستاوردهاي تاريخي دانشگاه الزيتونه، گفت: جامع الزيتونه دانشمندان بزرگي را به جهان اسلام معرفي كرد و حركت علمي بسيار گسترده اي در اين دانشگاه به وجود آمد كه نه تنها مردم تونس، بلكه همه مسلمانان در اقصي نقاط جهان اسلام به آن مي بالند.


دبيركل مجمع تقريب مذاهب در ادامه ضمن ابراز خرسندي از ديدار با اين هيئت، اظهارداشت: شما از كشور انقلابي تونس به كشوري آمده ايد كه مركزي براي مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي و طرح هاي استعماري غرب و آمريكاست.


دبيركل مجمع تقريب مذاهب اسلامي با بيان اينكه اراده ملت ايران بازگشت به اسلام بود، تصريح كرد: اين اراده را مي توان در وجدان دانشگاهيان مشاهده كرد كه با انقلاب اسلامي، دانشگاه ها نيز به اسلامي شدن روي آورد.


آيت الله تسخيري به تربيت اساتيد بزرگي از جمله ابن عاشور (احياگر فقه المقاصد)، صالح النيفر، شيخ الحبيب و ... اشاره كرد و گفت: اين علما باعث افتخار جهان اسلام هستند و تونس بايد نقش خود را در احياي علوم اسلامي احيا كرده و استمرار بخشد.


وي در بخش ديگري از اظهارات خود به انقلاب مردمي تونس اشاره كرد و گفت: انقلاب تونس كه برگرفته از آموزه هاي احياگران جهان اسلام از جمله سيد جمال الدين اسدآبادي و ... بود، آغازگر جريان بيداري اسلامي در سال اخير است و پس از اين كشور به ديگر كشورها نيز منتقل شد.


آيت الله تسخيري با بيان اينكه غرب در طرح هاي استعماري خود براي از هم گسيختن جهان اسلام و عقب افتادگي علمي آن تلاش زيادي به خرج داده است، افزود: آنها تلاش مي كنند نام "بهار عربي" كه براي مقابله با استبداد داخلي و استعمار خارجي صورت گرفت را براي قيام هاي ملت هاي مسلمان بنامند، در حالي كه بيداري اسلامي كه ناشي از حركتي مبارك است، در اين كشورها به وجود آمد.


در ادامه، "عبدالجليل سالم" رئيس دانشگاه الزيتونه تونس با تقدير از فعاليت هاي وحدت آفرين جمهوري اسلامي ايران و مجمع تقريب، گفت: ايران دروازه هاي خود را براي مسلمانان جهان از شرق و غرب گشوده است و براي گسترش وحدت بين آنها و تقريب بين پيروان مذاهب اسلامي، تلاش مي كند.


وي تاكيد كرد: ما نسل انقلابي تونس هستيم كه افكار و حركات اسلامي از جمله انقلاب اسلامي ايران و اخوان المسلمين براي انقلاب خود بهره برداري كرده ايم.


رئيس دانشگاه الزيتونه با اشاره به چهره هاي علمي برجسته جامع الزيتونيه از جمله ابن خلدون و معرفي بسياري از شخصيتهاي علمي مهم به جهان اسلام، اظهار داشت: اولين كتاب در مورد "اصلاح سياسي" در تونس به نگارش درآمد؛ لذا عجيب نيست كه تونس منشاء قيام هاي مردمي در جهان اسلام شد.


وي افزود: علم آموزي مقدمه اصلاح سياسي است و اين، آن چيزي است كه غرب نمي خواهد ما مسلمانان به آن دست يابيم./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.