سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علی صالح آبادی اعلام کرد؛

بازار سرمایه در برابر بحران های جهانی خم به ابرو نیاورد

بورس کشور در اواخر سال 2011 از نظر ارزش بازار رتبه سوم را کسب کرده و با برنامه ریزی و شناسایی شرکت هایی که انجام داده پیش بینی می کنیم که از نظر ارزش بازار به رتبه نخست در سند چشم انداز در افق برنامه پنج ساله دست پیدا کنیم و از نظر زیر ساخت بورسی بسترهای قانونی و الکترونیکی و سرمایه انسانی و تنوع ابزارها از جایگاه های مطلوبی برخوردار است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به حال و هوای بورس اوراق بهادار افزود : بازار سرمایه خوشبختانه از وضعیت متعادل و آرامی برخوردار است بطوریکه حجم معاملات در بورس و فرابورس و بورس کالا وضعیت مناسبی را پشت سر گذاشته ، البته حدود یک ماه اخیر بیش از هزار واحد رشد شاخص ها را نشان می دهد تا جاییکه در بورس فضای امن برای بازار سرمایه وجود دارد اما بورس مانند سایر بازارها نیز نوسانات خاص خودش را دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در بورس و فرابورس چهارده شرکت بصورت متنوع فعالیت می کنند بطوریکه سبد متنوعی از بورس را تشکیل می دهند.
*بازار سرمایه مانع از افزایش ریسک می شود

صالح آبادی اظهار داشت : بازار سرمایه ریسک و نوسانات را به حداقل می رساند و بازار را مدیریت می کند و ریسک در بازار سرمایه نسبت بازار سکه کمتر است.
*حضور بیش از 4.5 میلیون نفر سهامدار در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : قریب به 4.5 میلیون نفر سهامدار در بورس فعالیت می کنند ، همین الان در منطقه شرق و غرب از جمله کشورهای ترکیه و پاکستان تعداد سهامدار کمتر از این رقم است بطوریکه کشور ماتوانسته به لحاظ پتانسیل هایی که دارد 4.5 میلیون نفر سهامدار را در خود جایی دهد

وی تاکید کرد : بورس تنها شامل سهام قیمت ها نیست بلکه اوراق مشارکت ، اوراق اجاره و مرابحه را در بر می گیرد که یک حداقل سودی را به سرمایه گذار می دهد و برای سهامدار ریسک کردن در بورس خالی از منفعت نیست.

صالح آبادی تاکید کرد : اوراق مشارکت ریسک کمتری دارد و اوراق اجاره بها با توجه به مبلغ اجاره پرداختی کاملاً نرخی مشخصی داشته و نوسان زیادی در آن احساس نمی شود.
*فرهنگ سازی بستر ساز مناسبی برای توسعه بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت :برای شناسایی بازار سرمایه به مردم پایگاه های اینترنتی مختلفی راه اندازی کردیم تا جایی که فرهنگ سازی اطلاع رسانی لحظه به لحظه شرکت ها در این پایگاه ها موجود است از جمله این پایگاه ها سایت اطلاع رسانی کدال ، سایت سازمان بورس ، فرابورس، سنا ( اطلاع رسانی بازار سرمایه) بسته های فرهنگی است که اطلاعات را بصورت روزانه دراختیار سهامداران قرار می دهد.

وی تاکید کرد : البته در این زمینه یک سایت جدیدی را برای کسانی که علاقمند برای ورود به بازار بورس هستند را طراحی کردیم که افراد در این سایت در یک محیط مجازی و شبیه سازی بورس (www.irvex.ir) با اطلاعات بازار سرمایه آشنا شده و به معامله و خرید و فروش سهام به صورت مجازی می پردازند.

در ادامه برنامه مصطفی امید قائمی مدیر عامل شرکت فرابورس در خصوص تفاوت شرکت بورس و فرابورس گفت : شرکت ها و اوراق بهادار که شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را دارند الزاماً از تمکن و قدرت اقتصادی برخوردار نیستد و حضور این شرکت ها مروبط به بهره برداری رسیدن یا نریسدن آن نیسن و شرکت ها به نسبت موجودی و نیز با توجه به شرایط و ضوابط خاصی که دارند در فرابورس مورد پذیرش قرار می گیرند.

وی تصریح کرد : شرکت هایی که احراز هویتشان مشخص نیست در فرابورس درج می شوند ، خیلی از شرکت ها از جمله پتروشیمی ها ، شرکت های مخابراتی ، هلدینگ های فولادی و معدنی که به بهره برداری نرسیدن در فرابورس درج شدند.
*فرابورس زمینه خوبی برای بازدهی شرکت ها

قائمی در ادامه افزود : شرایط استاندارد شرکت ها در فرابورس که از بازدهی بیشتری برخوردارند زمینه را برای ورود شرکت های کوچک و بزرگ فراهم می کنند.
*واگذاری سهام شرکت استقلال و پرسپولیس در آینده نزدیک

مدیر عامل شرکت فرابورس تاکید کرد : واگذاری شرکت ها از وظایف هیئت عالی سازمان خصوصی سازی است ، دولت در نظر دارد به نوعی انجام مدل ها و ساختار ها را بر اساس تقاضا طراحی کند و با استفاده از این ساختارها سازمان خصوصی سازی واگذاری ها را انجام می دهد.

وی گفت: باشگاه پرسپولیس به عنوان یک شرکت سهامی عام در اصلاح اساسنامه منتشر شده خود قرارداد بست که هواداران و پیشکسوتان در مدیریت آن نقش اساسی داشته باشند.
*توانمندی های ذاتی عامل تقویت بورس کشور

در ادامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : بورس ما در سال 2011 در بین تمام بورس های جهانی پربازده بوده و در طول 5 یا 6 سال گذشته که اکثر بورس های جهانی منفی بوده اقتصاد ما به دلیل توانمندی های ذاتی در کشور و ذخایر معدنی نفت و گاز ، تولید پتروشیمی و پالایشگاه سازی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است.

وی گفت : از نظر تنوع صنایع کشور ما در منطقه رتبه نخست را دارد و 30 صنعت در بورس و فرابورس در حال فعالیت هستند و ریسک خودشان را مدیریت می کنند ، همچنین صنایع دیگر از نظر میزان عرضه و تقاضا و نقد شوندگی از وضعیت مناسبی برخوردار است.

صالح آبادی ادامه داد : بورس کشور در اواخر سال 2011 از نظر ارزش بازار رتبه سوم را کسب کرده و با برنامه ریزی و شناسایی شرکت هایی که انجام داده پیش بینی می کنیم که از نظر ارزش بازار به رتبه نخست در سند چشم انداز در افق برنامه پنج ساله دست پیدا کنیم و از نظر زیر ساخت بورسی بسترهای قانونی و الکترونیکی و سرمایه انسانی و تنوع ابزارها از جایگاه های مطلوبی برخوردار است.
*علاقمندی مردم برای سهامداری در فرابورس

امید قائمی ادامه داد در کشورهای منطقه شرکت های فرابورس جا نیافتاده اما در بین مردم ما این نوع سرمایه گذاری در شرکت ها به جایگاه خوبی رسیده و مردم به شرکت ها و پروژه هایی علاقمندند که در پذیره نویسی شرکت ها مشارکت کنند
*تاثیر پذیری بخشی از صنایع نسبت به بازار های جهانی

در ادامه صالح آبادی اظهار داست : وضعیت اقتصاد ما از نظر حجم صادرات و واردات بسیار مطلوب است و یک بخشی از واردات از جمله صنایع مس ، روی ، پتروشیمی ، پالایشگاه ، سیمان و سنگ آهن به خارج از کشور صادر می شود و در بازار قیمت بسیاری از این محصولات از قیمت های جهانی تاثیر می پذیرند ، همچنین وارداتی که انجام می دهند بی تاثیر از قیمت های جهانی نیست ، خوشبختانه اقتصاد ما از نظر حجم واردات و صادرات با دنیا تعامل خوبی دارد.
*بی تاثیری بورس کشور از بازارهای جهانی که با رکود مواجه هستند

وی گفت : باتوجه به بحران های بوجود آمده در کشورهای اروپایی و آمریکایی که سبب شده بیمه ها و بانک ها و نهاد های مالی ورشکست شوند و در حال حاصر یورو در مرحله سقوط قرارد دارد و سران کشورهای اروپایی به خاطر همین امر دور هم گرد می آیند برای نجات یورو کاری انجام بدهند ، خوشبختانه بورس ما تاثیری از این تحولات منطقه ای نپذیرفته و یک نقطه قوتی برای اقتصاد کشورمان است.

صالح آبادی گفت : تحلیل های مختلفی از بازار سکه وجود دارد و اگر تحولات دو سه ماهه اخیر را بررسی کنیم شاهد افزایش دو هزار واحدی شاخص ها در بورس هستیم

وی با اشاره به کسانی که امکان پیش خرید سکه را دارند و باید نوسانات و تبعات آن را در بازار بپذیرند گفت : ما جلسه ای را در قالب قرار داد سلف در کمیته فقهی تشکیل دادیم و موارد را بررسی می کنیم تا در بورس معامله قرارداد ها به اوراق بهادار تبدیل شود .
*رشد چشمگیر شاخص ها در بازار

صالح آبادی گفت : بازار سرمایه در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته و نتنها شاخص ها بلکه ارزش بازار رشد قابل توجهی داشته و شاخص های بورس امروز 156 هزار میلیارد تومان ارزش داشته ، بطوریکه این ارزش در سال 84 به 32 هزار میلیارد تومان رسیده بود که این نشان دهنده افزایش 5 برابری ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار است ، همچنین کل ارزش معاملات بورس اوراق بهادار ، بورس کالا و فرابورس در سال گذشته 40 هزار میلیارد بوده که اکنون به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است و باعث جذب بخشی از سرمایه در بازار جذب شده است.
*افزایش 1 میلیون نفر در بازار سرمایه

در ادامه امید قائمی گفت : 4.5 میلیون سهامدار مربوط به پذیرش جزو شرکت های سهامی عام بودند که پذیرفته و وارد لیست شرکت ها شدند و پیش بینی می شود تا پایان سال 1 میلیون نفر به این تعداد اضافه شدند و 5 هزار نفر نیز برای قراردادها آتی و تسهیلات مسکن مراجعه کردند و انتظار می رود که تعداد زیادی مخاطبان جدیدی به این بخش اضافه شود.

امید قائمی در خصوص نحوه استفاده از تسهیلات مسکن افزود : افراد با سرمایه کم می توانند در صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای مالی سرمایه گذاری کنند و این صندوق ها زیر نظر نهاد های مالی و تحت نظارت سازمان بورس است و هر مبلغی را در صندوق قرار دهند ، بازده بیشتری از منابع صندوق بدست می آورند.
*محدودیتی برای ورود به بازار سرمایه نیست

صالح آبادی در ادامه گفت : برای سرمایه گذاری اولیه در بورس محدودیتی وجود ندارد و سرمایه گذار می تواند با مبلغ اندکی وارد این بازار شود اما برای سرمایه گذاری در صندوق ها با حداقل موجودی این صندوق ها می توانند فعالیت خود را شروع کنند و عملکرد این صندوق ها سود و زیان سهامدار را نشان می دهد.
صالح آبادی اظهار داشت : تعداد سهامدارنی که در حال حاضر دارندگان سهام عدالت در سهام بورس محسوب می شوند جزء 4.5 میلیون نفر نیستند.
*تحول عظیم در بازار سرمایه و حضور شرکت های بزرگ

وی گفت : ورود شرکت های بزرگ بر اساس اصل 44 در سال 84 یک تحول عظیمی را در بازار سرمایه به وجود آورده و از آنجا که شرکت های بزرگ از پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی برخورداند فضای بازار را بهبود بخشیده است.

در ادامه امید قائمی افزود : در بازار سرمایه شرکت های ساختمانی و شرکت های پتروشیمی محصولات خود را صادر می کنند و به نقدینگی بازار سرمایه نیز کمک می کنند ، از آنجا که بازار مسکن و ملک از سودآوری و قیمت بالا برخوردار است می تواند عنوان یکی از بازار های رقیب از جهت نقدینگی مخاطبات خاصی را برای خودش جلب کند.
*خدمت بزرگ به بخش مسکن

صالح آبادی خاطر نشان کرد : در یکسال اخیر حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس یک خدمت بزرگی را به بخش مسکن کرده بطوریکه اگر در گذشته فردی قصد خرید اوراقی را داشت با قیمت کاذب معامله را انجام می داد اما اکنون قیمت اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 74 هزار تومان به فروش می رسد و به نوعی به شفاف سازی قیمت ها در بازار کمک می کند.

وی یادآور شد : حرفه ای شدن در بازار سرمایه منوط به این است که سهامدار با روش های تحلیل بازار و ساخته های مورد نظر ، نحوه انتخاب سهام ، نحوه ارزیابی و پیگیری معاملات روزانه و رصد کردن نوسانات بازار و روندهای تاریخی یک سهم و پتانسیل شرکت ها آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند به عنوان یک فرد حرفه ای در بورس فعالیت کند./ف
گزارش از حبیبه رحیمیان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.