سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كودكان چاق در معرض ابتلا به آسم قرار دارند

یك مطالعه كه به تازگی انجام شده است، نشان می دهد كودكانی كه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند ببیشتر از كودكانی كه وزن عادی دارند، احتمال دارد در هشت سالگی به آسم مبتلا شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ محققان سوئدی در این مطالعه بیش از 2000 كودك را در مدت هشت سال مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دراین مطالعه از سوابق بهداشتی این كودكان در مهد كودك و دبستان برای پیگیری وزن و قد آنها در سنین یك سالگی ، 18 ماهگی، چهار و هفت سالگی استفاده كردند.

همچنین والدین این كودكان نیز پرسشنامه هایی درباره وضعیت سلامتی كودكانشان از جمله وضعیت های آسم و آلرژی پر كردند.

در این مطالعه دیده شد، كودكانی كه در دوران كودكی خود به طور مداوم شاخص جرم بدن بالایی داشتند و همچنین كودكان نوپایی كه وزن عادی داشتند اما اضافه وزن پیدا می كنند و در هفت سالگی شاخص جرم بدنی بالایی دارند، بیشتر از كودكانی كه وزن عادی داشتند در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند.

اما كودكانی كه در سال های اول زندگی خود یعنی در 18 ماهگی تا چهار سالگی شاخص جرم بدنی بالایی داشتند اما در هفت سالگی اضافه وزن خود را از دست می دهند، نسبت به سایر كودكان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسم قرار ندارند.

به گفته محققان، اگر كودكان تنها تا قبل از چهار سالگی اضافه وزن داشته باشند و بعد اضافه وزن خود را از دست بدهند در سنین دبستان در معرض افزایش خطر ابتلا به آسم قرار ندارند.

آنها افزودند: اما اگر این كودكان به طور مداوم اضافه وزن داشتند باشند و یا در هفت سالگی دچار اضافه وزن شوند در آن صورت ارتباطی میان چاقی آنها با افزایش خطر ابتلا به آسم در هشت سالگی دیده می شود.

بیماری آسم كه التهاب راه های تنفسی از علایم آن است می تواند موجب خس خس سینه، سرفه ، تنگی قفسه سینه و سخت نفس كشیدن شود.

این مطالعه در مجله January issue of Pediatrics منتشر شده است.

در این مطالعه ، محققان كودكانی را كه علایم اولیه خس خس سینه داشتند و یا قبل از دو سالگی به آسم مبتلا شده بودند، از این بررسی مستثنی كردند.

محققان همچنین سابقه آسم پدر و مادر این كودكان را نیز مد نظر قرار دادند.

در این مطالعه دیده شد كه شاخص جرم بدنی بالا تنها در كودكانی موجب افزایش خطر ابتلا به آسم می شود كه پدر و مادر آنها سابقه ابتلا به این بیماری را نداشتند./ح

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.