سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران:

350 ميليارد تومان طرح مس آماده بهره برداري است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اجرای 40 طرح ایجاد کارخانه‌های کنسانتره مس در کشور گفت: مناقصه‌‌های بین‌المللی این طرح‌ها به ارزش 8 هزار میلیارد تومان در یک و نیم سال اخیر برگزار شده و هم اکنون 350 میلیارد تومان از این طرح ها آماده بهره برداری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)؛ اردشیر سعد محمدی گفت: پس از نفت بیشترین میزان سرمایه گذاری در صنعت مس کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه افزون بر 36 میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج و فراوری می شود،‌ افزود: با اجرای 40 طرح ویژه برای تکمیل حلقه های تولید کنسانتره و ذوب مس در بخش فرآوری، میزان استخراج مس در سال آینده به 70 میلیون تن خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی مس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر از نظر تولید مس کاتد در رتبه 22 جهان قرار دارد، ادامه داد: با اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده تا پایان امسال به رتبه 7 جهان خواهیم رسید.

سعد محمدی با بیان اینکه صادرات صنعت مس در سال گذشته یک میلیارد و 350 هزار دلار بوده است،‌ گفت: هم اکنون ایران در اکتشافات مس در رتبه نهم جهان قرار دارد که امسال با 150 هزار متر حفاری به رتبه هفتم ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: امسال صنعت مس برای حمایت از تولید داخلی بیش از 80 درصد محصولات خود را در داخل توزیع و کمتر از 20 درصد محصولات خود را صادر کرده است.

سعد محمدی گفت: در زمان حاضر ظرفیت کارخانه‌های کنسانتره مس 900 هزار تن است که با اجرای 40 پروژه به 2.5 میلیون تن خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مورد نحوه تأمین 8 میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای طرح‌های صنعت مس نیز افزود: امسال هزار و 150 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم و سال آینده نیز 300 هزار تن ظرفیت در کارخانه‌های کنسانتره مس در کشور فعال می‌شود که 700 میلیارد تومان گردش مالی سالانه ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین از اجرای 6 طرح ذوب، اسید و اکسیژن در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: 62 پیمانکار و 47 شرکت مشاوره خصوصی در پروژه های مس فعالیت دارند.

این مقام مسئول افزود: شهریور 91 نیز دو کارخانه کنسانتره مس با ظرفیت 300 هزار تن در مجتمع مس سرچشمه و مس سونگون آذربایجان شرقی افتتاح خواهد شد.

* تولید 700کیلوگرم طلا در صنعت مس

سعد‌ محمدی با بیان اینکه لجن های باقیمانده از فرایند تبدیل آند به کاتد در پالایشگاه مس سرچشمه حاوی طلا و نقره است،‌ افزود: از این لجن ها پس از تصفیه سالانه 650 تا 700 کیلوگرم شمش طلا تولید می شود. 

وی گفت: شرکت مس بر اساس طرح های جدید در نظر دارد سرمایه گذاری هایی را در بخش طلا و نقره کشور انجام دهد. 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: در آینده نزدیک اکتشاف طلا را در برخی از مناطق کشور انجام خواهیم داد.

*اکتشاف مس در 11 استان کشور

سعد محمدی با بیان اینکه عملیات اکتشاف مس هم اکنون در 11 استان کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، قم، زنجان، اردبیل، سیستان و بلوچستان و یزد در حال انجام است، افزود: 12 هزار کیلومتر مربع از سطح کشور برای شناسایی ذخایر جدید مس در حال پایش است.

وی با بیان اینکه پارسال، 92 هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد، گفت: حفاری اکتشافی از ابتدای سال تاکنون از مرز 120 هزار متر عبور کرده است و تا پایان امسال به 150 هزار متر و در سال آینده به 300 هزار متر می رسد.

مدیر عامل شرکت مس ادامه داد:‌ اکتشاف های انجام شده در صنعت مس کشور فقط در شرکت های ایرانی انجام می شود و ایران در سال 89 با شناسایی 18 میلیون تن ذخایر خالص مس رتبه 9 جهان را در اختیار داشت که با شناسایی 21 میلیون تن ذخیره خالص مس تا پایان امسال ایران در رتبه 7 جهان جای خواهد گرفت.

* واردات 2 تراک 240 تنی در آبان ماه

مدیر عامل شرکت ملی مس با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای 110 میلیون تن عملیات باطله برداری توسط شرکت ملی مس در سال جاری گفت: آبان ماه امسال برای اولین بار در کشور دو دستگاه تراک 240 تنی وارد کشور شد و در آینده نیز تراک‌های 360 تنی به کشور وارد می ‌شود.

وی افزود : با ورود این تراک ها به معادن مس کاهش هزینه و ترافیک معدنی را شاهد خواهیم بود./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.