سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت ا... آملی لاریجانی:

حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیروهای مستعد خود را به دستگاه قضایی معرفی کنند

رئيس قوه قضاييه در جمع کارآموزان دوره 54 قضاوت در قم، اختيارات و وظايف دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران را در ميان نظام‌هاي حقوقي دنيا« کم نظير» خواند و از قضات سراسر کشور خواست شأن و جايگاه قضاوت را با مراقبت دائمي سطح اخلاق و ‌آموزه هاي علمي خود حفظ کنند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، آيت ا... آملي لاريجاني با اشاره به اينکه شأن قضات در کتاب و سنت اسلامي و در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران بسيار بالاست به آيه شريفه « انا جعلناک خليفه في الارض فاحکم بين الناس بالحق و لاتتبع الهوي» نيز اشاره کرد و گفت : مقام قاضي در اسلام و تمام اديان آسماني جايگاهي بالاست و آيات و روايات بسياري نيز بر اهميت اين جايگاه و حساسيت آن تاکيد دارد.

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به روايات وارده از ائمه معصومين عليهم السلام در اين خصوص، حساسيت کار قضا را بسيار بالا و خطير توصيف کرد و افزود: قاضي بايد از جهت علمي و از جهت تقوا جايگاه بالايي داشته باشد.

رئيس دستگاه قضا به اصول قانون اساسي و بحث استقلال دستگاه قضايي و اختيارات قوه قضاييه در نظارت بر عملکرد دستگاه هاي اجرايي و نظارت بر حسن اجراي قوانين اشاره کرد و گفت: سازمان بازرسي کل کشور و ديوان عدالت اداري به عنوان زيرمجموعه قوه قضاييه، وظايف خاص و سنگيني در نظارت بر حسن اجراي قوانين و رسيدگي به شکايت از عملکرد دستگاههاي اجرايي دارند و در هيچ جاي دنيا اينگونه نيست که دستگاه قضايي مستقل، بتواند تخلفات دستگاه هاي اجرايي را نیز زير ذره بين بگيرد.

آيت ا... آملي لاريجاني با تاکيد بر اينکه قضات فاضل، دانشمند و با شخصيت در قوه قضاييه فراوان هستند، افزود: اگر دستگاه قضايي درست عمل کند، تمام دستگاه ها درست مي‌شوند و اگر با جديت با مفاسد اقتصادي برخورد کنند، جلوي مفاسد نيز گرفته مي‌شود.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به موضوع جلسه اخير مسئولان عالي قضايي گفت: با برخوردهاي قضايي صورت گرفته و بنا بر اعلام فرماندهان نيروي انتظامي، آمار سرقت‌هاي مسلحانه و شرارت‌ها 20 تا 25 و در مواردي تا 80 درصد کاهش يافته است و ما قطعاً اين روش برخورد را ادامه خواهيم داد.

آيت ا... آملي لاريجاني سپس از حوزه‌هاي علميه و دانشگاه ها خواست نيروهاي مستعد و توانمند خود را براي امر قضاوت به دستگاه قضايي معرفي کنند.

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه در جذب قضات به دليل مباني فقهي قضاوت اسلامي و لزوم آشنايي قضات با آن، اولويت با حوزه هاي علميه است اظهار داشت: ما خواهان همکاري حوزه هاي علميه براي تکميل کادر قضايي خود هستيم.

آيت ا... آملي لاريجاني خطاب به مسئولان قضايي اعلام کرد: با آنچه که در شأن دستگاه قضايي است فاصله داريم و بايد قضات و مسئولان قضايي اين هشدار را بپذيرند که اگر بواسطه رفتار و عمل نادرست قضات به اعتبار دستگاه قضايي لطمه وارد شود، هم خلاف موازين شرعي عمل شده و هم به اعتبار نظام اسلامي لطمه وارد مي‌شود که عملي نابخشودني است، چرا که جمهوري اسلامي الگوي جهان اسلام است.


رئيس قوه قضاييه به قضات توصيه کرد: براي رضاي خدا و عاقبت کار خود، رفتارها و منش اسلامي و انساني را همواره در برخورد با مردم مراعات کنند تا خداي ناکرده موجب بي ‌اعتباري دستگاه قضا نشوند و بدانند که مردم با وجدانهاي سليم خود، رفتار و منش مناسب را از رفتارهاي نادرست تشخيص مي‌دهند.

آيت ا... آملي لاريجاني در پايان به کارآموزان قضايي نيز توصيه کرد مراقب باشند تا در مسير خطير قضاوت دچار لغزش نشوند


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.