سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک مسئول در دانشگاه علوم پزشکي تشريح کرد

هرم حرکتي مناسب و سطح بندي فعاليت هاي جسماني بانوان

با وجود آن که اثرات ورزش بر سلامت انسان به اثبات رسيده است و برکسي پوشيده نيست اما باز هم بسياري از افراد براي حفظ سلامت خود و پيشگيري از بسياري از بيماري ها به ورزش فعاليت هاي ورزشي نمي پردازند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛دکتر مريم پورآدينه گفت : ورزش و فعاليت هاي ورزشي هنگامي براي فرد تاثيرگذار است که منظم،مداوم و مستمر باشد.
وي افزود : ورزش منظم بر سلامت قلب و عروق، دستگاه گوارش، عضلات و استخوان ها اثر گذار است و به تنظيم قند خون و کاهش برخي از سرطان ها به ويژه سرطان سينه و افزايش کيفيت زندگي کمک مي کند.
وي فعاليت هاي فيزيکي منظم به همراه برنامه تغذيه اي مناسب را از موثرترين روش هاي کنترل جاقي و حفظ وزن ايده آل در زنان دانست و تصريح كرد : فعاليت هاي فيزيکي در زمان باتوجه به ساختمان بدني و فيزيولوژيک و سن و شروع ورزش متفاوت است
*ضرورت آغاز فعاليت هاي بدني از سنين پايين
اين مسئول در دانشگاه علوم پزشکي تاکيدكرد : ورزش و فعاليت هاي بدني بايد از سنين پايين در دختران آغاز شود تا در سنين بلوغ و باروري، آمادگي جسماني و تاثير مثبت آن مشاهده شود.
وي اظهارداشت : با افزايش سن و بروز يائسگي احتمال افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي، پوکي استخوان، ديابت، چاقي، آرتروز و استئوآرتريت، مشکلات گوارشي و اختلالات خواب و افسردگي در زمان افزايش مي يابد که با انجام فعاليت هاي بدني منظم مي توان از ايجاد آن ها پيشگيري و يا از پيشرفت بيماري جلوگيري کرد.
*زنان هرم حرکتي را بشناسند

وي با بيان اين که زنان بايد هرم حرکتي و سطح بندي فعاليت هاي جسماني منظم آگاهي داشته باشند، اظهار مي دارد: در فعاليت هاي سطح يک هرم حرکتي، فعاليت هاي روزمره زندگي در پايين ترين سطح هرم قرار مي گيرد که باعث آمادگي متابوليک بدن، گسترش بهداشت و تندرستي مي شود.
وي خاطر نشانركرد: پياده روي مسيرکاري روزانه، استفاده از پله به جاي آسانسور،رسيدگي به حياط و باغچه، شستن و جارو کردن ،جزو فعاليت هاي سطح يک هرم حرکتي است که همه روزه به مدت يک ساعت و در هر بار 10 دقيقه توصيه مي شود.
پور آدينه فعاليت هاي هوازي فعال در ورزش هاي تفريحي نظير دوچرخه سواري،شنا، دويدن آهسته و ورزش هاي ايروبيک را جزو فعاليت هاي سطح 2 هرم حرکت معرفي كرد وادامه داد : اين فعاليت ها باعث آمادگي قلب و عروق و کاهش مرگ و مير مي شود
به گفته وي،فعاليت هاي تفريحي نظير اسکي،تنيس، بستکبال، کوهنوردي، طناب زني و قايقراني هم جزو اين گروه است.
اين مسئول در دانشگاه علوم پزشکي افزود : فعاليت هاي انعطاف پذيري و آمادگي عضلاني در سطح سوم هرم حرکتي قرارداد و باعث جلوگيري ازمحدوديت حرکت مفصل، جلوگيري از صدمه هاي مختلف، افزايش توانايي ورزشي، کاهش درد عضلاتي ـ اسکلتي، بهبود عملکرد فعاليت روزانه و کاهش درد قاعدگي مي شود.
وي تعداد و تکرار مجاز اين فعاليت ها را 3 تا 7 بار در هفته اعلام كرد و اظهار داشت : فعاليت هاي قدرتي و استقامتي مانند تمرين با وزنه و استفاده از دستگاه هاي ورزشي جزو سطح 3 هرم به شمار مي رود و افرادي مجاز به انجام اين تمرين ها هستند که سابقه انجام تمرين هاي ورزشي را داشته باشند.
*خواب زياد توصيه نمي شود
وي گفت : استراحت در سطح چهارم هرم حرکتي قرارداد که اندکي لازم است اما خواب زياد و بي حرکتي طولاني مدت، به هيچ عنوان توصيه نمي شود.
پورآدينه خاطرنشان كرد : فايده اين سطح، آرامش و بازيابي قواست اما تکرار آن بايد اندک، به مدت کوتاه و با شدت کم باشد.
ويافزود : تماشاي تلويزيون و مطالعه ،نمونه هايي براي اين سطح است./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.