سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتاق ایرانشناسی در دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور تاسيس مي شود

خانه فرهنگ کشورمان به منظور گسترش زبان و ادبیات فارسی، تحکیم روابط فرهنگی، آموزشی تفاهم‌نامه تأسیس"اتاق ایرانشناسی" را با دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور به امضاء رساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اعجاز بت رئیس دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور، شبیه الحسن استاد زبان و ادبیات اردو وشاعر اهل بیت و اندیشمند ممتاز لاهور و علی مزمل استاد زبان و ادبیات فارسی دانشکده دولتی تاون شیپ 23 آذرماه به منظور امضاء تفاهم نامه "تأسیس اتاق ایرانشناسی" در خانه فرهنگ با عباس فاموری وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ملاقات نمودند.

عباس فاموری گفت: زبان فارسی میراث مشترک بخش وسیعی از ملل مشرق زمین، در طی سال ها است. میراثی که در بردارنده ی غنی ترین اندیشه ی فلسفی، عرفانی، زیبائی شناسی کلام و لذت سمعی و بصری، خط و سنن و آداب و رسوم ماندگار انسانی و تاریخ ملتهاست. زبان فارسی به عنوان گنجینه ای بشری، متعلق به همه به ویژه کشور دوست همسایه پاکستان است و در این راستا می توان گفت شاعر و پدر معنوی پاکستان "علامه اقبال لاهوری" 65% اشعار خویش را به زبان فارسی سروده است لذا به منظور درک افکار و فلسفه علامه اقبال لاهوری و آشنایی زبان و ادبیات فارسی امری ضروری محسوب می گردد.

وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین بیش از 70 % از واژه های زبان اردو برگرفته از زبان فارسی می باشند و گسترش و تقویت زبان فارسی در حقیقت تقویت زبان و ادبیات اردو می باشد لذا بایستی تدابیری اتخاذ گردد که نوجوانان و جوانان با آموزش زبان و ادبیات فارسی بیش از پیش با میراث فرهنگی خویش آشنا شوند و در این راستا امیدوارم دانشجویان از این اتاق ایرانشناسی، را که خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران-لاهور با حمایت دانشکده دولتی تاون شیپ تاسیس خواهد نمود، با فرهنگ و میراث مشترک خود بیش از پیش آشنا شوند.

اعجاز بت رئیس دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور نیز گفت: زبان و ادبیات فارسی زبان تاریخی این منطقه بشمار می رود و زبان اردو در دوران حکومت مغول ها تحت سرپرستی زبان و ادبیات فارسی گسترش یافته است.

رئیس دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور افزود:از آنجائیکه علامه اقبال لاهوری یک شاعر بین المللی است اغلب اندیشمندان بین المللی تحقیقاتی بر افکار و فلسفه علامه اقبال لاهوری انجام داده اند و در این راستا می توان گفت دکتر علی شریعتی به دلیل کثرت تحقیقات، او یک اقبال شناس برتر جهان است.

رئیس دانشکده دولتی تاون شیپ در خصوص دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور گفت: دانشکده دولتی تاون شیپ هم اکنون دارای بیش از 3000 دانشجو بوده و اساتید ممتازی در این مرکز مشغول به تدریس می باشد و با توجه به اینکه منطقه تاون شیپ یکی از برترین مناطق مسکونی لاهور بشمار می رود امیدواریم با برگزاری سمینار های علمی و فرهنگی در" اتاق ایرانشناسی" که در دانشکده دولتی تاون شیپ تاسیس خواهد شد تبادل هیئت های علمی و دانشجویی در بین دو کشور دوست همسایه و برادر ایران و پاکستان، فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی بیش از پیش گسترش یابد.

در ادامه تفاهم‌نامه تأسیس"اتاق ایرانشناسی"در دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور به امضای عباس فاموری وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و دکتر اعجاز بت رئیس دانشکده دولتی تاون شیپ لاهور رسید.

در پایان اعجاز بت تندیسی به رسم یاد بود به عباس فاموری وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران-لاهور و همچنین وی نیز هدیه ای به رسم یاد بود به دکتر اعجاز بت اهدا کرد./ي2

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.