سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعای خیر امام برای موفقیت یک اثر موسیقایی

خالق موسیقی نخستین سرود ملی گفت: زمانی که سرود ملی گروه ما با تأیید امام خمینی(ره) انتخاب شد، بسیار خوشحال شدم، چرا که امام خمینی(ره) با ابراز تشکر از تولید این اثر دعای خیر برای موفقیت ما کردند و من موفقیت امروزم را مدیون دعای خیر ایشان هستم.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، محمد بیگلری‌پور آهنگساز برجسته کشورمان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده، پدرش نوازنده ویلن کلاسیک و آهنگساز بود و به همین دلیل از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و مراحل آکادمی آموزش ویلن را در داخل و خارج از کشور گذراند.

وی تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ قطعه موسیقی ساخته که مهم‌ترین آنها ساخت موسیقی نخستین سرود جمهوری اسلامی ایران بود. از دیگر ساخته‌های وی می‌توان به پوئم سمفونی «انقلاب»، «پیامبر (ص)» و «انرژی هسته‌ای» اشاره کرد.

*با تأیید امام خمینی (ره) از اثرم به عنوان سرود ملی کشور بسیار خوشحال شدم

محمد بیگلری‌پور که در حال حاضر رهبری ارکستر سازمان صداوسیما را برعهده دارد در بررسی خاطراتش از ساخت ارکستر سمفونی روزهای نخست انقلاب اسلامی اظهار داشت: ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ وقتی که پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد، فکر کردم کشورم نیازمند یک سرود رسمی است و با کمک اشعار انقلابی ابوالقاسم حالت، ارکستر صدا و سیما و گروه کُر اقدام به ضبط سرودی با عنوان سرود ملی ایران کردیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای سرود رسمی کشور به خوبی توسط ارکستر صدا و سیما ساخته شد، گفت: پس از ضبط این اثر آن را به همراه ۵ اثر دیگر برای تأیید نهایی خدمت امام خمینی(ره) بردند و سرود گروه ما به عنوان سرود رسمی کشور مورد تأیید امام خمینی(ره) قرار گرفت و از ۱۲ فروردین ماه ۵۸ به طور مرتب از رسانه ملی پخش شد.

*امام خمینی (ره) با ابراز تشکر از تولید سرود رسمی کشور برای ما دعای خیر کردند

وی در ادامه افزود: زمانی که سرود ملی گروه ما با تأیید امام خمینی(ره) انتخاب شد، بسیار خوشحال شدم، چرا که امام خمینی(ره) با ابراز تشکر از تولید این اثر دعای خیر برای موفقیت ما کردند و من موفقیت امروزم را مدیون دعای خیر ایشان هستم.

رهبر ارکستر صدا و سیما تصریح کرد: در ماه‌های نخست انقلاب شورایی به عنوان موسیقی و شعر وجود نداشت و من با همکاری دوستان شاعرم که در انقلاب اسلامی سهمی داشتند، توانستم این شورا را تشکیل دهم و افرادی همچون مشفق، سبزواری، اوستا، شاهرخی، دست‌پیش و ستوده در این شورا به فعالیت مشغول شدند.

*با آغاز جنگ اشعار و سمفونی‌هایی به شکل حماسی تغییر کرد

بیگلری‌پور یادآور شد: حسین عیسی‌زمانی، احمدعلی راغب و فریدون شهبازی از جمله دیگر افرادی بودند که به شورای شعر پیوستند و متناسب با شور و حال مردم شعرهایی را برای اجرای ارکستر تهیه کردند که شاهد تأثیرگذاری خوب این آثار در جامعه بودیم.

وی با بیان اینکه اجراهای مختلف موسیقی برای سازمان‌هایی همچون ارتش، نیروی هوایی و سپاه داشته است گفت: فعالیت‌های انقلابی ما تا زمان جنگ به خوبی پیش ‌رفت تا اینکه با شروع جنگ اقدام به ساخت اشعار حماسی با همکاری اسفندیار قره‌باغی، رشید وطن‌دوست و محمدرضا گلریز کردیم، چرا که این افراد دارای صداهای حماسی و پرحجم و قوی بودند.

*ساخت آهنگ موسیقی «سرباز» جذاب‌ترین اثر من است

رهبر ارکستر صدا و سیما با اشاره به چگونگی ضبط برنامه‌های خود گفت: در روزهای نخست انقلاب امکان ضبط فوری در سازمان صدا و سیما برای ما وجود نداشت و به همین دلیل در استودیوهای خارج از سازمان فعالیت می‌کردیم که می‌توان تهیه اثر ۱۳ آبان را با همکاری دانشجویان پیرو خط امام از جمله این برنامه‌ها برشمرد. چرا که با تصویب فوری برای تولید این اثر موفق شدیم آن را از دو شبکه تلویزیونی و دو شبکه رادیویی پخش کنیم.

بیگلری‌پور با بیان اینکه پخش مکرر سرودهای انقلابی و حماسی برای مردم جذاب و در حافظه آنها ماندگار شده است، اظهار داشت: وقتی جنگ شروع شد، سرودهای حماسی به صورت مارش تغییر کرد و با ادغام این دو توانستیم سرودهای پرتحرکی همچون «مرگ بر تو ای امریکا»، «این پیروزی خجسته ‌باد»، «بسیج بسیج خلق مهربان» و «ارتش فدای مردم» را به زیبایی تولید کنیم.

این آهنگساز برجسته کشورمان تصریح کرد: ساخت آهنگ موسیقی «سرباز» در فروردین ماه سال ۵۸ به همراه گروه کُر باعث شد تا مردم بیشتر با من آشنا شوند، چرا که یکی از بهترین آثار ماندگار فعالیت هنری من است.

*عشق و علاقه عامل موفقیت ارکستر صدا وسیما در روزهای نخست انقلاب بود

آهنگساز موسیقی «انرژی هسته‌ای» تصریح کرد: برای ضبط سرود ملی کشور از ۲۲ بهمن تا اواخر اسفندماه همان سال به طور شبانه‌روزی کار می‌کردیم و زمانی که خبر انتخاب سرود ما به گوشم رسید، بسیار خوشحال شدم، چرا که با عشق و علاقه این کار را ضبط و تولید کرده‌ بودیم.

بیگلری‌پور در ادامه خاطراتش گفت: فعالان عرصه موسیقی کشور در روزهای نخست انقلاب بدون گرفتن پول و با عشق و علاقه به ضبط آثارشان می‌پرداختند و یادم نمی‌رود روزی که برای ضبط ۳ اثر تولیدی از ساعت ۹ صبح تا ۷ صبح روز بعد به طور یکسره کار کردیم و همه گروه‌ها از این گونه فعالیت کردن خرسند بودند، چرا که همه موفق شدند به ساخت اثر خود بپردازند.

*سمفونی «انرژی هسته‌ای» به حقانیت این علم در کشور تاکید دارد

وی که اجرای سمفونی انرژی هسته‌ای از فعالیت‌های سال‌های اخیرش است، خاطرنشان کرد: باید بگویم همانطور که از نام این سمفونی پیداست، من آن را به مناسبت دستیابی فناوری صلح آمیز هسته‌ای در کشورمان که نشانه عظمت، اقتدار و توان علمی دانشمندان سرزمین اسلامی است، ساخته‌ام و اعتقادم بر این است که ما یک ملت پیشرفته هستیم و انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است و امیدوارم بتوانم دیگر آثاری در حوزه علمی کشور ارائه دهم.

رهبر ارکستر صدا و سیما یادآور شد: معتقدم انقلاب اسلامی همیشه پایدار خواهد بود و به همراه فعالان عرصه موسیقی برای اثبات این موضوع اقدام به ساخت ارکستر انرژی هسته‌ای کردم.

بیگلری‌پور در ادامه افزود: تولید موسیقی «خورشید تابان» پس از یک سال از ساخت سمفونی انرژی هسته‌ای از دیگر آثار خوب هنری من است که برای پیشرفت و اعتلای کشورم با موضوع «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» ساخته شد.

* سمفونی انقلاب اسلامی امسال از رسانه ملی پخش می‌شود

به گزارش فارس، این آهنگساز برجسته کشورمان تصریح کرد: در حال حاضر مشغول ساخت سمفونی پانزده خرداد هستم که این سمفونی نیز همچون سمفونی انقلاب بر اساس شعری از اسماعیل امینی ساخته می‌شود. هر چند مدت طولانی است که روی آن کار می‌کنم اما دوست دارم که این سمفونی برای همه مردم ایران یادآور خاطرات روز پانزده خرداد و حماسه آن روز باشد.

وی یادآور شد: این سمفونی از روز پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ که امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم سخنرانی کردند شروع می شود و تا سال ۱۳۵۷ ادامه پیدا می کند و من سعی کردم زنجیره این وقایع را با موسیقی نشان بدهم. این سمفونی نیز به وسیله ارکستر بزرگ صدا و سیما اجرا می شود و رهبری کر و ارکستر آن را هم خودم به عهده دارم.

رهبر ارکستر نخستین سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مجموعه آثار موسیقی گروه ارکستر که توسط مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما در دهه مبارک فجر امسال از رسانه ملی پخش خواهد شد، شامل؛ به پاخیز، جهاد، الله الله، بت شکن، بانگ آزادی، نصرمن الله، شهید، مسلمانان به پا خیزید و دیگر اشعار انقلابی و حماسی خواهد بود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.