سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوره های جدید علوم توانبخشی در دانشگاه ها ایجاد می شوند

با توجه به توسعه علوم توانبخشی در کشور دوره های جدید دکتری و کارشناسی ارشد این رشته ها در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل خواهند شد.


سید علی حسینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت :
از سال 85 به دلیل توسعه رشته های توانبخشی و نیاز کشور دوره های دکتری تخصصی رشته های مختلف مانند مددکاری اجتماعی، گفتار درمانی، کار درمانی، مدیریت رفاه اجتماعی و مشاوره توانبخشی در دانشگاه ها ایجاد شد.
وی تصریح کرد : بعد از گذشت 5 سال، اولین دانشجوی دکتری تخصصی گفتار درمانی امسال فارغ التحصیل می شود و ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه های کشور به نه نفر در سال افزایش یافته است.
حسینی از برنامه ریزی برای رشته های جدید تحصیلی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد و گفت : دوره های دکتری مدیریت حوادث، بلایا و سوانح، کارشناسی ارشد توانبخشی دست و توانبخشی کم بینایان در آینده نزدیک ایجاد خواهند شد.
وی افزود : ویژگی های اختلالات گفتاری و تنوع در علل این مشکلات و نیز افزایش نیاز جامعه به رشته های توانبخشی ضرورت تشکیل این رشته ها در دانشگاه ها را بیش از گذشته نمایان ساخته است.
**پژوهش های گفتاردرمانی در ایران باید بومی شوند
در ادامه، فریبا یادگاری، اولین دانش آموخته دکترای تخصصی گفتار درمانی در کشور گفت : گفتار درمانی یکی از رشته های توانبخشی بوده که به ارزیابی و درمان اختلالات گفتاری در بیماران از کودک تا سالمند می پردازد.
وی با بیان اینکه گفتار درمانی در ایران دارای 40 سال قدمت است، بیان داشت : وجود چند زبان، فرهنگ و قومیت مختلف و تنوع گفتار در کشورهای مختلف، ضرورت پژوهش های بومی را در این رشته نمایان می سازد.
یادگاری خاطرنشان کرد : آزمایش های خارجی گفتاردرمانی به طور کامل در کشور قابل استفاده نبوده و باید با فرهنگ ایرانی تطبیق داده شود و تحقیقات در این خصوص نیاز به انسجام و یکپارچگی بیشتری دارد./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.