سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شب یلدا با طعم گرانی

به گفته اتحادیه باغداران، قیمت‌ها در عمده‌فروشی‌ها افزایش نیافته ولی با توجه به اینکه مصرف‌کننده با خرده‌فروش سر و کار دارد و نه با عمده‌فروش مجبور است به خاطر آبروداری به گرانی مغازه‌داران تن دهد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد : ایرانی ها شب یلدای امسال را در حالی دور هم جمع می‌شوند که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یک سالگی‌اش را جشن گرفته و در این بین این رسم ایرانی به کام برخی‌ها همچون انارش ترش و به کام برخی دیگر همچون هندوانه‌اش شیرین است.
به گفته وزیر کشاورزی، محصولات باغی در سال‌جاری به 17 میلیون تن رسیده که از این تعداد پرتقال و سیب با افزایش چشمگیر تولید مواجه شده‌اند اما آن چیزی که برای مصرف‌کننده باقی می‌ماند چیزی جز گرانی و برای تولیدکننده هم جز ضرر نیست.
در حالی که باغدار پرتقال و سیب را کیلویی 600 و 800 تومان فروخته است اما امشب مردم باید پرتقال را حداقل کیلویی دو هزار و 500 تومان و سیب را کیلویی سه هزار تومان بخرند به این ترتیب انار و هندوانه هم که از میوه‌های اصلی این شب محسوب می‌شوند در مغازه‌های سطح شهر با نرخ‌هایی متفاوت و سلیقه‌ای فروخته می‌شوند. این در حالی است که شهروندان به امید میادین تره‌بار قید خرید از مغازه‌های لوکس را زده‌اند و راهی تره‌بار‌ها شده‌اند اما چیزی که در این میادین یافت می‌شود میوه درجه سه و چهاری است که مصرف‌کننده عطایش را به لقایش می‌بخشد. طی هفته گذشته بازار چرخی‌های
دوره گرد رونق عجیبی گرفته، انار چرخی در میدان فاطمی کیلویی دو هزار و 500 تومان و پرتقال و سیب چرخی در میدان منیریه کیلویی دو هزار تومان. البته در بین این میوه‌های چرخی خبری از هندوانه نیست و شهروندان مجبورند به ساز مغازه‌داران برقصند.
بازار داغ دلالی
اما به گفته اتحادیه باغداران، قیمت‌ها در عمده‌فروشی‌ها افزایش نیافته ولی با توجه به اینکه مصرف‌کننده با خرده‌فروش سر و کار دارد و نه با عمده‌فروش مجبور است به خاطر آبروداری به گرانی مغازه‌داران تن دهد.
در حال حاضر هر کیلو انار ساوه سه هزار و 700 تومان، سیب دو هزار و 900 تومان، پرتقال تامسون دو هزار و 900 تومان، پرتقال رسمی بم یک هزار و 700 تومان، نارنگی دو هزار و 600 تومان، کیوی دو هزار و 500 تومان و هندوانه نیز با نرخی متفاوت و از کیلویی 500 تا 1000 تومان در مغازه‌های شهر فروخته می‌شود.
نابسامانی بازار مختص میوه نیست و شیرینی و آجیل هم درگیر این ماجرا شده است. در حالی که اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان برای مدل‌های مختلف شیرینی نرخ مصوب دارد اما قیمت شیرینی هم از یک مغازه به مغازه‌ای دیگر متفاوت است. طی هفته گذشته قیمت سوهان، باسلوق و گز در هر جعبه هزار تومان افزایش یافته است.
گفتنی است، سه ماه پیش نرخ‌گذاری شیرینی آزاد شد که از همان موقع نرخ‌ها نسبت به خیابان و نوع مغازه‌ تفاوت فاحشی با یکدیگر پیدا کردند./ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.