سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيينم نمايشي فجر ايرانن در آستانه سي سالگي؛

عليرضا دبير:توانايي‌هاي فرهنگ را در قاب هنر نمایش به مردم نشان دهید

عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران از هنرمندان فرهیخته تئاتر کشور خواست تا توانایی های فرهنگ ایران را در قاب هنر نمایش به مردم نشان دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عليرضا دبير، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران، در گفت و گو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت:«فرهنگ ابزارهاي متعددي دارد كه استفاده از هركدام براي نشان دادن غناي فرهنگي يك جامعه، معاني خاصي به آن مي بخشد. كما اینكه استفاده از ابزار سينما براي نشان دادن بار فرهنگي يك جامعه به آن مفهومي را مي بخشد كه اگر در قالب تئاتر بيان شود همان معنا و مفهوم را نخواهد داشت.»

وی افزود:« تئاتر ارتباط نزديك يك بازيگر براي بيان روايت داستان گونه خود با مخاطبان است. در واقع مخاطبان يك نمايش تئاتر در هنگام تماشاي نمايش در بطن ماجرا قرار مي‌گيرند و گويي اينكه آنها نيز جزئي از ابزارهاي صحنه براي بيان مفهوم و پيامي است كه قرار است مخاطب در جريان آن قرار گيرد. شايد استفاده از اين تعبير مناسب باشد كه مخاطب شخص سومي است كه او در جريان روايت يك داستان و يا واقعه قرار مي‌گيرد.»

عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران با اشاره پیشینه تئاتر کشور گفت: «قدمت هنر تئاتر در ايران طولاني است و اگر ما تعزيه را يك تئاتر مذهبي بدانيم مي توان گفت كه آشنايي ايراني‌ها با اين هنر به قرن ها قبل باز مي‌گردد. در اين ميان نمي توان از تاثيرات اين نمایش مذهبي در تئاتر جهان به راحتي گذشت، كما اينكه برتولت برشت قانون فاصله گذاري در تئاتر را از تعزيه ايراني ها برداشت مي كند و تاثير بزرگي بر هنر نمایش مي گذارد.»

وی روند جریان تئاتر کشور را در سال های اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت:« هنر نمایش در سه دهه گذشته گام های بلندی برداشته است و در این میان نقش برگزاری جشنواره تئاتر فجر غیر قابل انکار است؛ زیرا هنر نمایش از طریق جشنواره ها بهتر به جامعه معرفی می شوند؛ همانطور که بستر رشد تئاتر کشور از طریق جشنواره تئاتر فجر مهیا شد.»

دبیرادامه داد:« درچند سال اخير مديريت شهر تهران نیز از ابزارهاي هنري براي القاي مفاهيم شهري و ارتقاي فرهنگ شهروندان استفاده كرده است و در اين ميان تئاتر نيز يكي از اين ابزارها بوده است. برگزاري رپرتوار تئاتر كودك، تئاتر بانوان و تئاتر شهروندي را مي توان مثال‌هاي خوبي دراين زمينه به حساب آورد. از سوي ديگر تاثيرگذاري نمایش هاي خياباني براي فرهنگ‌سازي در ميان شهروندان نيز قابل تامل است و مديريت شهري نيز از تاثير اين تئاتر در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي خود استفاده كرده است.»

وی در پایان گفت:« در حال حاضر كارشناسان شهري براين باورند كه براي ارتقاي سطح فرهنگ شهروندان و آشنايي آنها با مفاهيم حقوق شهروندي از ابزارهاي هنري مي تواند استفاده بهينه‌اي داشت و همانطور كه اشاره كردم تئاتر يكي از اين ابزارهاست. اما نكته ديگري كه هنرمندان و كارگردانان تئاتر مي توانند به آن توجه كنند استفاده از سوژه‌ها و موضوعات شهري در قالب نمايشنامه است. در پايتخت موضوعات مهم و قابل تبديل به نمايشنامه زياد است كه اگر هنرمندان تئاتر با مديريت شهري در اين زمينه همكاري داشته باشند از اين پس مي توان شاهد ظهور نمایش هايي با موضوعات شهروندي بود. تئاترهايي كه اين بار مخاطبان آن نه تنها قشر فرهيخته و حرفه اي اين هنر هستند كه تمامي شهروندان مي توانند مخاطبان اين نمايش ها باشند.»

یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری در تهران و استان های البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می‌شود./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.