سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خستگی مادر مهمترین علت عدم کفایت شیردهی است

یک متخصص اطفال گفت: شایعترین علت عدم کفایت شیر دهی، خستگی مادر است، علت خستگی مادر ممکن است نخوابیدن او به دلیل نیاز شیرخوار به توجه زیاد باشد.

دکتر ناصر صالحی، متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت باشگاه خبرنگاران گفت: مادران دچار سوء تغذیه قادر به تولید شیر کافی برای فرزندانشان نیستند.

وی در ادامه افزود: با دریافت 400 تا 500 کیلو کالری اضافی در روز نیاز مادر برای شیردهی تأمین می شود.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه اشتها و تمایل مادر به مصرف مواد غذایی نیاز واقعی مادر به کالری مورد نیاز را مشخص می کند گفت: بعضی از مادران نیاز به مقدار بیشتر و بعضی نیاز به مقدار کمتری از میزان توصیه شده را دارند.

دکتر صالحی با اشاره به بررسی های انجام شده گفت: مادرانی که در دوران بارداری افزایش وزن کافی داشته اند، چربی زیر پوستشان زیاد تر شده و شیر بیشتری تولید می کنند و وزن گیری شیر خوار نیز در 6 ماه اول بیشتر است.

*رژیم غذایی در دوران شیردهی ممنوع

این متخصص اطفال یادآور شد: اگر مادر به طور عمدی یا سهوی مصرف غذای خود را محدود کند این محدودیت نباید در حدی باشد که نیازهای غذایی او را برای تولید شیر تحت تأثیر قرار دهد.

*خستگی مادر

دکتر صالحی با تأکید بر اینکه شایعترین علت عدم کفایت شیردهی، خستگی مادر است گفت: علت خستگی مادر ممکن است نخوابیدن او به دلیل نیاز شیرخوار به توجه زیاد باشد.

وی در ادامه گفت: فشار اعضای خانواده برای ارائه خدمات یا مشغله و یا نیازهای اجتماعی نیز ممکن است از علل دیگر خستگی مادر باشد.

این متخصص اطفال تصریح کرد: مادر شیرده باید بیشتر استراحت کند و اعضای خانواده نیز باید او را بیشتر حمایت کنند.

*سیگار کشیدن، رفلکس جهش شیر را مختل می کند

دکتر صالحی با تأکید بر تأثیر منفی سیگار در تولید شیر مادر گفت: افراد دیگر حتی نباید در اتاق شیرخوار سیگار بکشند زیرا این کار نه تنها موجب عفونت تنفسی شیرخوار می شود بلکه مصرف سیگار توسط مادر موجب کاهش فوران شیر شده و مادران سیگاری زودتر از مادران دیگر، فرزند خود را از شیر می گیرند.

دکتر صالحی در پایان گفت: پرهیز از سیگار کشیدن 2 ساعت قبل از شیردادن، رفلکس جهش شیر را بهبود بخشیده و میزان نیکوتین شیر را به حداقل می رساند./ح
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.