سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيوند هنر و مذهب، رمز ماندگاري آن در تاريخ است

آئين اختتاميه كارگاه ها و نمايشگاه هاي هنري سوگواره رنگ ها شب گذشته در سالن نور سرسراي موزه امام علي(ع) برگزار و از برگزيدگان بخش هاي سه گانه اين سوگواره تجليل شد.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل

، در ابتداي اين مراسم سيد قاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سخناني گفت: سوگواره‌ي رنگ ها كه با حضور و همت هنرمندان جوان در ماه هاي محرم و صفر به سرانجام رسيد اتفاقي ارزشمند در حوزه هنرهاي ديني بود.

وي تصريح كرد: اميدواريم همان گونه كه در ايام سوگ و ماتم كارگاه ها و سوگواره هايي اين چنين برگزار مي شود براي برپايي رويدادهاي فرهنگي هنري در مناسبت ها و روزهاي شاد نيز برنامه ريزي و اقدامات لازم صورت گيرد.

ناظمي در ادامه گفت: بسياري از شهرهاي دنيا با توجه به نام اتفاقات فرهنگي هنري كه در آن ها روي مي دهد در جهان شناخته مي شوند و حداقل شاني كه تهران بايد در حوزه فرهنگي داشته باشد مداومت داشتن در سازمان دهي به جشنواره ها و سوگواره هاي مرتبط با دين و مذهب و فرهنگ است.

وي عنوان كرد: ما ايرانيان با توجه به قدمت تاريخي كه در فرهنگ و هنرمان بايد بتوانيم چهره‌ي متفاوت و شايسته اي از تهران و جمهوري اسلامي را به جهانيان عرضه كنيم و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران وظيفه خود مي‌داند در تحقق بخشيدن به اين هدف والا همواره دركنار هنرمندان و مردم بماند.

معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري در پايان گفت: فعاليت هاي فرهنگي هنري انجام شده در تهران تمام بضاعت اين شهر و هنرمندانش نيست و معاونت هنري تلاش مي‌كند از تمام ظرفيت ها و بضاعت هاي هنرمندان عرصه هاي مختلف از جمله هنرهاي نمايشي، تجسمي، موسيقي و ادبيات در اين راستا دعوت به همكاري كند.

در ادامه آئين اختتاميه سوگواره رنگ ها، مجيد حسيني راد استاد دانشگاه از ارتباط ميان هنر و مذهب و چالش هاي اين حوزه سخن گفت.

مجيد حسيني راد اظهار كرد: در تاريخ همه ملت ها، هنر هنگامي كه در تعامل و ارتباط با مذهب و باورهاي ديني قرار گرفته توانسته تاثيرگذاري مضاعفي پيدا كرده و براي هميشه ماندگار شود و در كشور اسلامي مان ايران نيز شاهد ماندگاري هنرهاي مذهبي در حوزه هاي مختلف از جمله معماري اسلامي هستيم.

وي گفت: آثار ادبي ما ايرانيان نيز ملهم از باورهاي مذهبي بوده و اگرچه در دوره اي كوتاه، مذهب شيعه در اين سرزمين وجود نداشت. اما حتي در آن دوران نيز شاعران ما آثار فاخر و گرانبهايي در حيطه‌ي مضامين عاشورايي و مذهبي سرودند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در آثار نقاشي و نگارگري ايران نيز شاهد آثار فاخر و زيبايي بوده ايم كه از آن جمله مي‌توان به خاوران نامه، فال نامه امام جعفر صادق(ع) و احسن الكبار اشاره كرد و در ارتباط ادبيات با خوشنويسي ، نقاشي و در حيطه كتاب آرايي، در دوران تيموري، صفوي و قاجار به رشد قابل توجهي رسيديم.

حسيني راد گفت: از دوره صفويه، حاكمان ايران با ترويج باورهاي شيعي و اشاعه هنر و مذهب ميان مردم و عمومي كردن هنر، توانستند سد محكمي در برابر هجوم هاي بيگانگان ايجاد كنند و اين اعتقادات عميق در فتوحات و مقاومت ها همواره راهگشاي ايرانيان بوده است.

اين پژوهشگر تصريح كرد: در دوره معاصر نيز هنر هرگاه كه در خدمت دربار و حكومت قرار گرفته از عموميت يافتن و اشاعه پيدا كردن بازمانده و زماني كه در مسير مذهب قرار گرفته توانسته جاي خود را در بين مردم باز كند عموميت يافته و تاثيرگذار و ماندگار شود.

وي با اشاره به خاستگاه تاريخي هنر تعزيه در ايران اظهار كرد: اين هنر اصيل، از دوران صفويه در ايران بروز پيدا كرد و پس از آن در دوره‌ي حكومت قاجار عموميت يافت و هنرمندان خيالي نگار و نقاشي قهوه خانه اي، در ايام محرم و صفر به سفارش قهوه خانه ها اقدام به خلق آثار هنري و نمايش تعزيه، نقالي و پرده خواني مي كردند.

وي ادامه داد: ويژگي مهم هنرهاي مذهبي، استفاده‌ي هوشمندانه از زمان و مكان است و سوگواره پوسترهاي عاشورايي، و جشنواره حروف نگاري اسما الحسني، از جمله اتفاقاتي هستند كه در ماه هاي محرم و رمضان، از ظرفيت هاي زماني و مكاني، بهترين استفاده را به منظور اشاعه فرهنگ و هنر و باورهاي مذهبي مي‌كنند.

حسيني راد گفت: مباحث عاشورايي با ساير مضامين اعتقادي ما ايرانيان پيوند داشته و در ايام محرم، مي‌توان به ساير مباحث و مفاهيم مذهب شيعه نيز پرداخت و حتي از هنرهاي جديد و مفهومي به منظور تلفيق روش ها ي نوين با باورهاي سنتي بهره گرفت.

وي در پايان عنوان كرد: مسئولان شهري امروز بيش از هر زمان ديگري بايد به خارج كردن آثار هنري هنرمندان از نمايشگاه ها سوگواره ها و جشنواره هاي مذهبي و اشاعه دادن آن ها در فضاي شهر اهتمام ورزند.

شايان ذكر است، در ادامه اين مراسم از برگزيدگان بخش هاي مختلف سوگواره رنگ ها تجليل به عمل آمده و آئين بزرگداشت محمد فراهاني نقاش پيشكسوت قهوه خانه‌اي نيز برگزار شد.

محمد فراهاني در سخناني گفت: اگرچه از ميزان آگاهي و شناخت هنرمندان جوان نسبت به نقاشي قهوه خانه‌اي اطلاعي ندارم اما مي‌دانم كه اين هنر در حال فراموشي بوده و من و هم نسلانم مايليم اين هنر را به هنرجويان نسل جديد آموزش دهيم البته از آن سو، جواناني هم هستند كه علاقمند به يادگيري نقاشي قهوه خانه اي هستند و هر چند با توجه به عدم حمايت مسئولين، اكنون براي هر اقدامي دير شده است.

اين نقاش پيشكسوت ادامه داد: هم اينك اين هنرجويان جوانند كه بايد در يادگيري نقاشي قهوه خانه اي پيش قدم شده و خود اقداماتي را اين راستا انجام دهند و كهولت سن اساتيد و پيشكسوتان اين حوزه مانعي بزرگ در انتقال اطلاعات و آموزش نقاشي قهوه خانه اي به جوانان است.

وي تصريح كرد: نقاشي قهوه خانه اي و هنرهاي مذهبي، هنرهايي هستند كه به سبب پيوند با دين و فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي غيرقابل تحريف و تجدد ناپذير بوده و ما افتخار مي‌كنيم كه نقاشي قهوه خانه اي، تنها هنر كاملا ايراني است.

اين نقاش در پايان گفت: در شگفتم كه امروز هنرهايي چون نقاشي قهوه خانه اي را كه هنرمند در آن ماه ها و گاه سال ها براي خلق اثر زمان و انرژي صرف مي‌كند مطابق با معيارهاي روز ندانسته و نام آثار مدرن كه در زماني اندك و به شيوه هايي چون پاشيدن رنگ بر سطوح بزرگ انجام مي‌گيرد را اثر هنري مي‌گذارند./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.