سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سيمرغ اخلاق،اميد،آگاهي در جشنواره سي ام؛

اولین نشست هم‌اندیشی بخش تجلی اراده ملی برگزار شد

اولين نشست هم انديشي تجلي اراده ملي با حضور محمد خزاعي دبير سي امين دوره جشنواره و ميلاد محقق دبير علمي نشست هم انديشي برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اولين نشست هم انديشي تجلي اراده ملي با حضور محمد خزاعي دبير سي امين دوره جشنواره، ميلاد محقق دبير علمي نشست هم انديشي، محمدحسين مهدي‌پورمدير بخش تجلي اراده ملي، عليرضا سجادپور مدير كل نظارت و ارزشيابي، دهقان نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، احمد توكلي رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، عليرضا راهب مشاور هنري بخش تجلي اراده ملي و صفاوردي معاون بين‌الملل امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري و همچنین جمع كثيري ازاهالي رسانه در مجتمع فرهنگي اسوه برگزار شد.

بنا براین گزارش، در ابتداي مراسم محمدحسین مهدي پور مدیر تجلی اراده ملی گفت: تجلي اراده ملي، دو نشست تخصصي طي اين مدت با نمايندگان ارگان‌هاي مختلف برگزار كرده كه رغبت و انگيزه‌اي براي ما به‌وجود آورده كه بسيار قابل توجه بوده است.امسال به طور دقيق و حرفه‌اي برنامه ريزي كرده‌ايم تا از سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف تمام فيلم‌هاي سينمايي حاضر در جشنواره مورد قضاوت و داوري قرار بگيرد. در بخش سوداي سيمرغ با 32 فيلم، بخش مستنمد 20 فيلم و 22 فيلم در بخش نگاه نو و 17 فيلم در بخش غيررقابتي به نمايش درخواهد آمد و داوران بيانيه‌اي مبني بر اين كه هر كدام از فيلم‌ها چه ارتباطي با دستگاه‌ها و سازمان‌ها مربوطه دارد صادر خواهند كرد كه در نهايت راي آن ملاك عملكرد ما قرار مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: تمامي تلاش ما اين است رفتارمان علمي و تخصصي باشد و هم‌اكنون براي داوران و نمايندگان 128 سازمان و ارگان كارت شده است.

در ادامه مراسم دكتر محقق دبير همايش تجلي اراده ملي ادامه داد: در ميان حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، سينما نقش قابل توجهي داشته كه در همين راستا نيز امام خميني (ره) رهبر كبير انقلاب اسلامي در خصوص بحران فرهنگي حاكم در آن زمان به اصحاب سينما مجوزدادند و گفتند كه سينما يكي از مظاهر تمدن است و هریک از شما در اين عرصه هرچقدر كار فرهنگي و هنري انجام دهيد، باز هم كفايت نمي‌كند. اين موضوع بسيار حائز اهميت است كه ما نيز امروز تلاش كنيم تا در يك جريان فرهنگي گام‌هايی مهم و اساسي برداريم.

وي به برنامه‌اي جدي براي سينما اشاره كرد و گفت: بايد به طور جدي يك‌بار هم كه شده با برنامه‌ سينما را از اين وضعيتي كه همه مديران به نوعي در گير آن هستند و در اين ميان نيز گله‌ها و شكايت‌هايي را نيز که وجود داشته، تبديل به برنامه‌اي جدي كنيم و تلاش‌مان بر اين است تا با هم‌انديشي و مشاركتي موثر و مفيد، بتوانيم يك برنامه ريزي را پگيري كنيم و سال آينده ببينيم چه كاري براي رفع این مشكلات كرده‌ايم.

همچنین امسال آمار و اعلام حضور سازمان‌ها و نهادها خيلي براي ما جالب بوده است كه ما از اين وضعيت بسيار خرسنديم، گرچه بعضي نهادهايي كه ما انتظار همكاري با آنها را داشتيم، با ما همكاري نكردند. به طور مثال وزارت ورزش و جوانان مشاركت خود را اعلام نكرده و اميدواريم اين موضوع به گوش آقاي عباس‌پور برسد، زيرا يكي از سازمان‌هايي كه بايد مشاركت جدي با ما مي‌كرد، اين نهاد بود كه متاسفانه جاي اين ارگان امروز در ميان ما خالي است.

وي افزود: نشست هم‌انديشي ما چند هدف مهم را دنبال مي‌كند و ما بنا داريم اين نشست به بخش‌هاي ديگر هم ورود پيدا كند. موضوع «تهاجم فرهنگي» امروز به يك مساله ضروري تبدیل شده و تمامي طبقات جامعه ما و همچنين دنياي امروز به نوعی درگیر این موضوع هستند. اين موضوع آسيب‌هاي بسياري را در طول اين سي و سه سال به جامعه وارد كرده و تمام كشورها در اين زمينه برنامه‌ريزي كرده‌اند و وقت آن رسیده تا از ابعاد كليشه‌اي در اين زمينه خارج شويم و از ظرفيت‌هاي سينما استفاده كنیم تا بتوانيم دغدغه‌هاي زمينه تهاجم فرهنگي را از بين ببريم. نكته مهم ديگر انتظار مردم از دستگاه‌ها و سازمان‌ها است اما ما نبايد نگران دغدغه‌هاي دستگاه‌ها باشيم زيرا مهم‌تر از آن نگراني مردم و دغدغه‌هاي مردم از دستگاه‌هاست كه برايمان حائز اهميت است و با صنعت سينمايي براي حل اين مشكل و ريشه كني مسائل منفي داخل مي شويم. من معتقدم سينما مي‌تواند در اين زمينه شرايط ارتقاء سطح اين موضوع را برايمان فراهم كند.

جعفري در ادامه مراسم اظهار داشت: از اين كه شرايطي فراهم شد تا اين معاونت با گروه فرهنگي همكاري كند بسيار مفتخريم. امروزه جرم ، جنايت و انحرافات اجتماعي روند رو به رشدي را تجربه مي‌كند كه تمامي كشورها از اين موضوع در سرگرداني و نوعي بحران هويت به سر مي‌ برند. اكنون در ميان اين همه مشكل، ما و اهالي هنر و سينما در كنار هم قصد پيشگيري از وقوع جرم را با استفاده از ظرفيت هنر و تعهد و همچنين خلاقيت هنر در نظر گرفته‌ايم. البته به فعاليت هاي فرهنگي و هنري نمي توان و نبايد نگاه مقطعي و گذرا داشته باشيم معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم ضمن احترام به تمامي آثار سي‌امين دوره از آثاري تجليل خواهد كرد كه نكات مهمي چون ، تقويت باورهاي مذهبي با استفاده از شيوه هاي غير مستقيم ، ترويج روحيه اميد و خودباوري ، خانواده بهنجار در آن رعايت شده باشد.

سوسن صفاوردي معاون بين الملل امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري در ادامه اين مراسم گفت: بررسي تصوير زن و فرهنگ ديني و ملي ما و همچنين خانواده در رسانه امروز ما، متاسفانه بيانگر اين است كه نهاد خانواده و ارائه الگوي زندگي ايراني آن گونه كه بايد مورد توجه قرار نگرفته و در بعضي سريال ها این موضوعات ارزشی مورد غفلت واقع شده است.و آنچه امروزه در بیشتر فیلم های سینمایی و رسانه‌های غربی شاهد نمایش آن هستیم ، ایجاد ناهنجاري‌هايي است که خلاء در آن ها ایجاد کرده كه به فقدان ارزش‌هاي انساني برمي‌گردد.

در غالب سريال‌ها و فيلم‌ها تصويري كه از زن ارائه مي‌شود که يك هم‌سويي با رسانه‌هاي غربي مشاهده مي‌شود كه براي خودم نيز سوال پيش آمده كه در فيلم‌های‌مان نه هويت ديني، نه هويت ملي و نه هويت فرهنگي ما هيچ‌كدام تقويت نشده است. چرا دوربين‌هاي ما به سمت نمایش زشتي و ناهنجاري‌ها رفته است. ما مي‌توانيم با نشان دادن زيبايي‌ها و رسالتي كه امروز بر دوش‌مان است به ابعاد گوناگون زندگی اصیل ایرانی بپردازیم.

معاون بين‌الملل امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري افزود: فيلم‌هاي سينماي امروز از ناهنجاري و زشتي‌ها حرف مي‌زند و كم‌تر شما مي‌بينید كه با يك نگاه منطقي و منصفانه به تعالي انساني بپردازند.

در ادامه مراسم محمد خزاعي دبير سي امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر اظهار داشت: امروز در اين نشست تخصصي راجع به نقش هويت و تجلي اراده ملي صحبت‌هاي بسيار خوب و ارزنده از طرف دوستان بيان شد و جشنواره امسال که قاعدتا تا چند روز آینده شاهد برگزای آن خواهیم بود، و در بخش بین‌الملل به نسبت سالیان گذشته از لحاظ ساختار و محتوا با رویکردی متفاوت در جشنواره خواهیم بود. ما در بخش مسابقه 170 اثر سینمایی داریم که به بخش‌های مختلفی چون نگاه اول، خارج از مسابقه و آثار سینمایی تقسیم می‌شوند که 71 اثر در ایام جشنواره در بخش خارجی با مضامین مختلف انتخاب کرده‌ایم که در طول جشنواره نمایش و به قضاوت و داوری آنها خواهیم پرداخت.

وی در ادامه بیان کرد: بخش مهم این دوره از جشنواره تجلی اراده ملی است که امسال با شکوه‌تر از سالیان گذشته برگزار خواهد شد که هم باعث تشویق و هم دلگرمی فیلمسازان شده است، بسیاری از فیلمسازان برایشان این موضوع مهم است که فیلم‌های‌شان در بخش تجلی اراده ملی به نمایش درآید و ارگان‌هایی چون بنیاد شهید، شهرداری و سازمان های دیگر به قضاوت و داوری فیلم‌های‌شان بپردازند.

در ادامه این نشست «توکلی» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید کاری کنیم تا انگیزه سازنده خالق یک اثر بیشتر شود به اعتقاد من هنرمندان در ایجاد امید و انگیزه نقش اساسی ایفا می کنند ، هنرمند جامه نقش بازی نمی کند ، عکس نمی گیرد بلکه انها بازتاب یک واقعیت اجتماعی هستند فیلم‌های سینمایی برای من همیشه جالب توجه بوده و گاهی تحت تاثیر فضای یک فیلم نیز قرار گرفته ام که این ها نشان می دهد روح هنر روی یک انسان چقدر اثر گزار است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین به فیلم‌هایی چون «یه حبه قند» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد و ادامه داد:هر کدام از این دو فیلمی که نام بردم فیلم‌های تاثیرگذاری بودند که من معتقدم اگر به دقت به محتوای این فیلم ها توجه کنیم در می یابیم که حرف های بسیاری برای گفتن به مخاطب داشته است درادامه این مراسم قاسم زاده مدیر کل دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی گفت: امیدوارم بتوانم در راستای تحقق معنویات جمهوری اسلامی ایران نقش داشته باشیم و در این زمینه چقدر خوب که از هنرمندان کمک بگیریم دراین عرصه راه میانبری پیداشده به نام هنر به گونه ای که هنرمند می تواند در مدت زمانی کوتاه هنری از خود نشان دهد که پیام های بسیاری را به مخاطبان انتقال دهد گاهی فیلم‌های سینمایی موضوعاتی را مطرح می کنند که واقعا سازنده است و تاثیر گزاری بسیاری روی اقشار مختلف اجتماع داشته است کاری که یک فیلم در طول زمان کوتاهی انجام می‌دهد در طول سالیان سال هیچ چیز دیگری نمی تواند جایگزین آن شود.

همچنین در پایان این مراسم «ادبی» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ما هنوز در شناخت بزرگان سینمای ایران به جهانیان هیچ کاری انجام نداده‌ایم، خیام از مفاخیر ادبی کشور ما است اما کشورهای غربی به نگاه خود آن را به تصویر کشیدند در حالی که این وظیفه ما بود تا از بزرگان ادبی ، فرهنگی کشورمان فیلم تهیه کنیم گرچه در این زمینه گام‌هایی برداشته‌ایم اما فیلم‌ها آن طور که باید باشند، نیستند مثلا در فیلم «ملک سلیمان» انتظار بسیاربیشتری بیش از آنچه که در فیلم بود، داشتیم که بسیار پر محتوا و قوی‌تر از این باشد. من حتی این موضوع را به کارگردان و بازیگر این فیلم نیز گفتم که وقتی چنین فیلم تاریخی ، مذهبی به تصویر کشیده می‌شود باید ابتدا درک درست و واقعی از آن برای مردم به‌وجود آید. متاسفانه ما هنوز در شناسایی مفاخر فلسفی و دینی خودمان به به مخاطبان آن طور که باید عمل نکرده‌ایم. امیدوارم انجمن مفاخر فرهنگی در این زمینه همکاری‌هایی را داشته باشد تا ما در سالیان آینده بهتر بتوانیم در این زمینه گام برداریم.

سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از 12 بهمن ماه در تهران و از 17 بهمن در استان‌ها آغاز خواهد شد./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.