سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ويژه خبري/

شكست نشست بروكسل؛ ادامه كابوس بحران اروپا

در حاليكه شرایط دشوار اقتصادی بر اروپا سایه افکنده است؛ نوشداروي نشست بروكسل هم افاقه نكرد و كابوس بحران بدهی کشورهای عضو منطقه یورو همچنان لاينحل ماند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، عدم توانایی یونان در بازپرداخت بدهی هایش، کسادی و بحران اقتصادی در اسپانیا، استقراض مجدد پرتغال، بحران بدهی های ایتالیا و کاهش رتبه اعتباری فرانسه خواب خوش اروپائیان را به کابوسی تلخ تبدیل کرده است.

کابوسی که ظاهرا بخشیدن نیمی از بدهی های یونان هم ازتلخی آن نمی کاهد. خبرها حکایت از کاهش رشد اقتصادی اسپانیا و تشدید کسادی و رکود اقتصادی دارد. شرایطی که ارمغان آن افزایش نرخ بیکاریست.

در اين نشست تواقفنامه مالي جديدي ارائه شد كه با مخالفت انگليس و چك روبرو شد.


سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه اولین نشست خود را در سال 2011 برای بررسی بحران مالی کشورهای منطقه یورو به ویژه یونان برگزارکردند. این نشست در حالی در بروکسل آغاز شد که پیشنهاد اخیر دولت آلمان مبنی بر ضرورت قرار گرفتن بودجه عمومی یونان تحت کنترل شدید اتحادیه اروپا مشاجرات و بحثهای شدیدی در محافل سیاسی و اقتصادی اروپا برانگیخته است.


نشست سران کشورهای اروپایی ساعت پانزده به وقت بروکسل، چهارده به وقت گرینویچ، آغاز شد و چند ساعت طول خواهد کشید. این نشست رسما به بررسی راههای احیای رشد اقتصادی و احیای بازار اشتغال اروپا اختصاص یافت.

شرکت کنندگان در این نشست راههای تقویت بنیه مالی منطقه یورو را در مقابله با بحران بدهیهای عمومی کشورهای این منطقه بررسی کردند.

در همین راستا یک پیمان بودجه ای جدید قرار بود به تصویب سران اروپا برسد که در آن بر ضرورت تقویت نظام مشترک بودجه کشورهای اروپایی تاکید شده بود ولي اين پيمان با مخالفت چك و انگليس مواجه شد.

در این پیمان همچنین تصویب یک قانون طلایی درباره توازن حسابهای عمومی در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین اعمال تحریمهای خودکار برضد کشورهایی که در کنترل بودجه خود سهل انگاری می کنند، پیش بینی شده است.


در عین حال منابع دیپلماتیک اروپا می گویند جو حاکم بر نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل کاملا سنگین بود و این مسئله قبل از هر چیز ناشی از پیشنهاد بحث برانگیز دولت آلمان است که اوایل این هفته مطرح شد. برلین خواستار آن شده بود که بودجه یونان تحت قیمومیت شدید یک کمیسر اروپایی قرار گیرد که از حق وتو کردن تصمیمهای دولت یونان برخوردار باشد. آلمان در توضیح هدف از چنین پیشنهادی اعلام کرده است تنها از این طریق است که می توان اطمینان خاطر پیدا کرد که دولت یونان به تعهدات خود برای کاهش کسری بودجه و ایجاد اصلاحات اقتصادی مورد نظر اتحادیه اروپا عمل می کند.

صدر اعظم آلمان از به توافق نرسیدن کشورهای شرکت کننده در نشست اقتصادی بروکسل درباره کمک به اقتصاد یونان خبر داد. آنگلا مرکل گفت: سران کشورهای اروپایی در نشست اقتصادی بروکسل نتوانستند درباره طرح کمک به اقتصاد یونان به توافق برسند چرا که مذاکره آنها با بانک ها هنوز به پایان نرسیده است.


از سوي ديگر، جمهوری چک، با انگليس همراه شد و هر دو کشور با توافقنامه جدید مالی که اتحادیه اروپا وضع کرده مخالفت کردند. توافقنامه جدید مالی برای آن وضع شده که کشورهای عضو سیاست های سخت‌گیرانه‌تری در بودجه های خود اتخاذ کنند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگليس گفته بود که توافقنامه را برای حفاظت از منافع ملی انگليس نمی پذیرد. نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفته که جمهوری چک، به دلایلی که مربوط به قانون اساسی این کشور است، نمی تواند این توافقنامه را امضا کند.

در اروپا، رئیس جمهوری چک را به عنوان فردی می شناسند که نسبت به اتحادیه اروپا انتقادهایی دارد. برای همین تحلیل گران می گویند که احتمال امضا کردن این توافقنامه از سوی جمهوری چک کم است.

هدف از این توافقنامه این است که کشورهای عضو، همکاری های بیشتری در زمینه سیاست های مالی داشته باشند تا بدهی های آنها انباشته نشود.

آلمان، بزرگترین اقتصاد حوزه یورو، کشوری است که بیشترین میزان وام را به کشورهای دیگر حوزه یورو می دهد. این کشور بیش از همه خواهان وضع قوانین جدید برای کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

این توافقنامه به دادگاه اروپایی اجازه می دهد که بر برنامه های مالی کشورها نظارت کند تا ببیند آیا آنها قوانین اروپایی را درست انجام می دهند یا نه. و در صورت لزوم برای آنها مجازات هایی را در نظر بگیرد.

همچنین کمیسیون اروپایی هم بنا به این توافقنامه قادر خواهد بود تا بر بودجه های سالانه اعضا بیشتر دقیق شود.

جمهوری چک هنوز وارد حوزه یورو نشده و واحد پول خود را تغییر نداده است. اما چک هم مانند بقیه کشورهایی که تازه به اتحادیه اروپا پیوسته اند کم کم وارد حوزه یورو می شود.
رئیس کمیسیون اروپا از اینکه انگلیس و جمهوری چک با پیمان جدید اروپا مخالفت کردند، ابراز تاسف کرد. خوزه مانوئل باروسو رئیس کمسیون اروپا که بازوی اجرائی اتحادیه اروپا محسوب می شود، درباره پیمان جدید مالی اتحادیه اروپا ابزار خرسندی کرد اما از اینکه لندن و پراگ با آن مخالفت کردند ابراز تاسف کرد.


باروسو گفت: من بسیار خوشحالم که سران بیست و پنج کشور از بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا با پیمان جدید مالی اروپا موافقت کردند و البته از این که سرانجام انگلیس و جمهوری چک به امضای این پیمان راضی نشدند، بسیار متاسف هستم.


باروسو با بیان این مطلب که پیمان جدید مالی اروپا در ماه مارس امضا و در ماه ژوئیه اجرایی می شود، درباره افزایش نرخ بیکاری در اروپا گفت: موضوع افزایش بیکاری در اتحدیه اروپا نیازمند بررسی های کارشناسانه بیشتر است و بیشترین نیاز کنونی اتحادیه اروپا راهکارهایی برای تقویت رشد اقتصادی و محرک های اقتصادی است.


 باروسو خاطر نشان کرد: کمیسیون اروپا در نظر دارد کمیته ی ویژه ای را برای بررسی افزایش نرخ بیکاری در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل دهد و برای تشکیل آن از بودجه اجتماعی این کمیسیون استفاده خواهیم کرد.


 باروسو گفت: همانطور که پیشتر نیز گفته بودم، اکنون هم تکرار می کنم که ما به جای آنکه به فکر راهکارهای کوتاه مدت باشیم و با این توهم بخواهیم مشکلات را حل کنیم، باید به فکر برنامه های دراز مدت برای اقتصاد اروپا باشیم چرا که مشکلات باید ریشه یابی و در طولانی مدت درمان شوند.

"هرمن ون رامپوی" رئیس شورای اروپا  هم در یک کنفرانس خبری پس از نشست اقتصادی بروکسل اذعان کرد کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.


رئیس شورای اروپا اذعان کرد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو در حال حاضر با مشکلات مالی و اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و در نشست امروز درباره راهبرد اروپا برای مقابله با بحران یورو مذاکراتی صورت گرفت. رئیس شورای اروپا گفت: من در همین جا خبری را تائید می کنم که دقایقی پیش بسیاری از خبرگزاری ها با شک و ترید آن را منتشر کردند. وی گفت: باید بگویم متاسفانه انگلیس و جمهوری چک حاضر نشدند پیمان جدید اروپا را امضا کنند.
رامپوی گفت: مهمترین موضوع نشست سران کشورهای اروپای اتحادیه اروپا مربوط به پیمان مالی اروپا بود که شرکت کنندگان توانستند درباره آن به توافق برسند.


وی گفت: هدف از این پیمان افزایش سطح رقابت در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کاهش کسری بودجه است. رئیس کمیسیون اروپا گفت: در تنظیم این معاهده مالی، سران کشورهای اروپایی بر چند موضوع متمرکز شدند که نخستین آنها ایجاد اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.


وی افزود: اشتغالزایی برای جوانان بیکار اروپایی مهمترین هدف ما است و من هفته گذشته از انجمن جوانان اروپایی نامه ای دریافت کردم که در آن بر لزوم یافتن راه حلی سریع برای اشتغال جوانان تاکید شده بود.


رئیس شورای اروپا گفت: هدف دوم سران اروپا کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط است. برداشتن مانع از مسیر شرکت های اروپایی برای جذب جوانان بیکار و اشتغالزایی سومین هدف سران کشورهای اروپایی در نشست بروکسل بود که رئیس شورای اروپا به آن اشاره کرد.


وی خاطر نشان کرد: شورای اروپا در نظر دارد ماه مارس و آوریل دو نشست اقتصادی برگزار کند و جلسه امروز زمینه ساز آن دو نشست بود که من تصور می کنم توانستیم در آن با اهداف مثبتی دست یابیم.


خوان خوزه توریبیو، استاد دانشگاه می گوید: ما یک دوره زمانی طولانی برای تنظیم اقتصادی پیش رو داریم. این زمان کوتاه تر خواهد بود، اگر ما به اندازه کافی شجاع باشیم و دست به اصلاحات ساختاری مورد نیاز بزنیم./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.