سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحاديه اروپا متضرر اصلي تحريم خريد نفت از ايران

بيانيه اخير اتحاديه اروپا مبني بر تحريم خريد نفت از ايران صرفا به ضرر خود كشور اروپايي تمام مي‌شود

هرمز قلاوند مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: اين موضوع در شرايطي از سوي اتحاديه اروپا مطرح شده كه قيمت نفت برنت درياي شمال به 111 دلار رسيده كه با توجه به شرايط بحران اقتصادي اروپا، خود كشورهاي اروپايي متضرر اصلي اجراي تحريم خريد نفت ايران هستند.

قلاوند تصريح كرد: در اين ميان كشورهاي ايتاليا اسپانيا و يونان كه عضو اتحاديه اروپا هستند بيشترين ضرر از اين موضوع مي‌كنند از طرفي اين تحريم در شرايطي مطرح شده كه فشار چاه‌هاي نفت عربستان كاهش پيدا كرده به طوري كه ميزان توليد نفت عربستان از 10 ميليون شبكه به 9 ميليون و 500 هزار بشكه رسيده كه اين موضوع نشان مي‌دهد كه عربستان مانند گذشته نمي‌تواند كمك موثري به تامين نفت اروپا كند.

مديرعامل مناطق نفت‌خيز جنوب با بيان اينكه امسال تعداد بازديدكنندگان از نمايشگاه نفت و گاز و پتروشيمي خوزستان نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته است اظهار داشت:‌در نمايشگاه امسال حدود 200 شركت سازنده كه با شركت نفت در حال همكاري هستند توليدات خود را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده‌اند.

وي در خصوص ميزان توليد نفت در مناطق نفت خيز جنوب عنوان كرد: در حال حاضر ميزان توليد نفت در مناطق نفت خيز جنوب 3 ميليون بشكه در روز است.

قلاوند درباره توليد تجهيزات صنعت نفت توسط شركت‌هاي داخلي اظهار داشت:‌در مورد توليد تجهيزات داخلي سال گذشته در نمايشگاه تهران يكي از شركت‌هاي ايراني كه تحت حمايت شركت نفت و شركت مناطق نفت خيز جنوب است روتور توربين توليد شده را به نمايش گذاشت كه امسال بهره‌برداري از آن در نمايشگاه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي خوزستان براي استفاده در حدود 280 دستگاه توربين مورد استفاده در مناطق نفتي جنوبي به مرحله بهره‌برداري رسيد.

وي ادامه داد:‌ارزش توليد اين روتروهاي توربين رقمي بالغ بر 4 الي 5 ميليون دلار مي‌باشد كه هزينه توليد آن در داخل يك سوم قيمت مشابه خارجي است كه اين امر باعث جلوگيري خروج ارز از كشور مي‌شود.

وي درباره ساير توليدات تجهيزات داخلي صنايع نفت و گاز افزود: از ديگر توليدات تجهيزات صنايع نفت كشور مي‌توان به توليد دستگاه رُل مغزي اشاره كرد كه توسط يكي از شركت‌هاي تابع شركت مناطق نفت‌خيز جنوب به نام پير حفاري كه ارزش مالي آن بالغ 2 تا 3 ميليون دلار است دستگاه ديگري توليد آن از اين پس در داخل انجام مي‌شود MOT يا فرآورش سيار است كه 2 تاي آن توسط يك شركت ايراني ساخته و در اختيار شركت‌هاي كارون و مارون قرار گرفته است.

احياء چاه‌هاي نفت قديمي مناطق جنوب
قلاوند در مورد احياء چاه‌هاي نفت مرده و چاه‌هاي دچار افت فشار عنوان كرد:‌براي چاههاي نفت مرده و دچار افت فشار شده برنامه استفادهاز تلمبه‌هاي درون چاهي مانند:‌تلمبه‌هاي الكتريكال و تلمبه‌هاي برون چاهي مثل: تملبه‌هاي كششي و ميله‌اي در دستور كار است كه تاكنون در مورد 3 تا چاه‌هاي نفت مرده و دچار افت فشار شده مورد استفاده قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در همين راستا امسال ال سي هاي مربوط به احياء چاه‌هاي نفت مرده و دچار افت فشار شده بازگشايي و 17 قرارداد مربوط به آن بسته شده است همچنين براي نصب تلمبه‌هاي مربوط به احياء چاه‌هاي نفت اين چاه‌ها به مدت 10 روز از رده‌ها فعاليت خارج تا تلمبه‌ها نصب شود.

تحريم‌هاي اقتصادي تاثيري بر روي عزم فعالان صنعت نفت و گاز كشور نداشته است
قلاوند با اعلام اينكه تحريم‌هاي اقتصادي در 32 سال اخير باعث شه كه 90 درصد تجهيزات صنايع نفت كشور به دست مهندسان و شركت‌هاي داخلي طراحي و توليد‌ مي‌شود گفت:‌اين تحريم‌ها نقشي قابل توجهي در حركت شركت‌هاي داخلي به توليد تجهيزات صنايع نفت در كشور داشته بطوريكه در حال حاضر چيزي حدود 7 هزار قطعه بوده كه تقاضا و سفارش به شركت‌هاي داخلي داده شده كه در 10 سال گذشته رقمي بالغ بر 3 هزار قطعه بوده است./ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.