سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متوفيات و مصدومين؛ دو حوزه کاري پزشکي قانوني درحوادث جمعي

معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني گفت: وظايف كلي پزشكي قانوني در حوادث و بلايا دو حوزه "متوفيات و مصدومين و بازماندگان" را در بر مي گيرد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ دكتر عبدالرزاق برزگر، معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني افزود: شناسايي سريع قربانيان قبل از تخريب و فساد اجساد و تحويل آن به بازماندگان و تشخيص هويت آنان با روش هاي مختلف شامل انطباق خصوصيات فيزيكي، فرمول دنداني، بررسي DNA و ... داراي اهميت زيادي‌است، البته بايد توجه داشت كه اين امر، موضوعي كاملا تخصصي است.

به گفته وي در راستاي انجام وظايف در استان هاي مختلف تيم هاي پزشكي قانوني تشكيل شده تا در مواقع لازم، همراه با ساير ارگان‌هاخدمات خود را ارايه كند.

دکتر برزگر با اشاره به عملكرد پزشكي قانوني در برخي حوادث دو دهه اخير كشور خاطرنشان كرد: سقوط هواپيماي توپولوف، سقوط هواپيماي ياك 40 حامل وزير راه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سيل گلستان، سقوط هواپيماي نظامي ايلوشين در كرمان، حادثه قطار نيشابور در زمستان، حادثه آتش سوزي مسجد ارگ تهران، حادثه دياله و كاظمين و انفجار لوله گاز سرخس- تركمنستان از جمله حوادثي است كه تيم هاي پزشكي قانوني با حضور فعالانه در آنها نسبت به انجام وظايف اقدام كرده است.

وي با اشاره به استحاله جسد به فاصله كوتاهي پس از مرگ و لزوم تامين تجهيزات لازم براي انتقال و نگهداري اجساد تا زمان شناسايي و تحويل، يادآور شد: آموزش لازم در زمينه چگونگي برخورد با اجساد بايد در نظر گرفته شود، شرح وظايف هر گروه مشخص و از امكانات تمام دستگاه ها به نحو مناسب استفاده شود. همچنين با ارزيابي ميزان صدمات و خسارات جسمي وارده به افراد بايد زمينه جبران آن در فرصت مناسب را فراهم كرد.

دكتر برزگر با تاكيد بر اينكه پزشكي قانوني كارشناس تروما است افزود: حوادث جمعي با تروماهاي مختلفي همراه است و پزشكي قانوني در زمينه هاي ذكر شده علاوه بر كمك به تشخيص هويت در حل پاره اي از مسائل در زمينه تعيين علت حادثه و چگونگي بروز آن، ملاحظات قانوني و حقوقي، مسائل مرتبط با بيمه و خسارت ها و مراحل قانوني ديگر نقش مهمي دارد.

معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان با اشاره به اينکه پزشكي قانوني توانايي و امكانات خود را به سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرده و برنامه ريزي لازم براي ايجاد و تجهيز تيم هاي خود را انجام داده است اظهار اميدواري کرد با توجه بيشتر مسوولين امر، اين سازمان بتواند به آمادگي كافي براي ارايه خدمات مناسب در زمان بحران دست يابد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.