سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستور کار مذاکرات ایران و آژانس چیست؟

ورود تیم بازرسي آژانس انرژي اتمي به ایران این پرسش را بوجود آورده است که دستور کار مذاکرات اين تيم در تهران چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري تحليلي انرژي هسته اي، تیم مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی وارد ایران شده است که درمورد نیت، نوع رفتار، توانایی، اختیارات و اهداف این تیم تردیدهای فراوانی وجود دارد.

صبح روز یکشنبه 9 بهمن 1390 (29 ژانویه 2012) تیمی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل در امور پادمان و با همراهی رافائل گروسی دستیار مدیر کل برای مذاکره با مقام های سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد ایران شدند.

این تیم در حالی وارد ایران شده است که نوعی خشم عمومی از عملکرد غیر حرفه‌ای آژانس در ایران اوج گرفته و بسیاری از تحلیلگران در ایران آژانس را مقصر اصلی ترور دانشمندان هسته ای ایران می دانند.

به همین دلیل بازرسان هنگام ورود به ایران با خیل دانشجویان معترضی مواجه شدند که تصاویری از شهید مصطفی احمدی روشن را در دست داشتند.

مهندس احمدی روشن معاون بازرگانی شرکت کالای الکتریک و تاسیسات نطنز صبح روز چهارشنبه 21 دی 1390 (ژانویه 2012 ) ترور شد و به شهادت رسید.

کارشناسان در ایران می‌گویند تنها آژانس به اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی دقیق دارد و از آنجا که ظرف ساليان اخیر، مکررا مواردی وجود داشته که اطلاعات محرمانه ایران به طرف های غیر مسئول درز کرده، آژانس یکی از متهمان اصلی اقدامات تروریستی علیه برنامه هسته ای ایران است.


اما ورود تیم آژانس به ایران این پرسش را بوجود آورده است که دستور کار مذاکرات در تهران چیست؟

منابع غربی ظرف روزهای گذشته به صراحت گفته‌اند که دستور کار این گفت‌وگوها از دید آنها بحث درباره موضوع «ابعاد احتمالی نظامی» است.


یوکیا آمانو مدیر کل آژانس روز یکشنبه 9 بهمن، در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس به خبرگزاری شینهوا گفته است که مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سفر به ایران روی موضوع ابعاد احتمالی نظامی متمرکز هستند.

هرمان ناکارتس هم غروب روز شنبه در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: ما تلاش داریم همه موضوعات باقی مانده با ایران را حل کنیم. ما بویژه امیدواریم ایران با ما در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود تعامل کن . ما خواستار آغاز گفت وگوها هستیم که تا امروز هم بسیار به تاخیر افتاده است.

این در حالی است که به نظر می رسد نتیجه گیری درباره این بحث هنوز بسیار زود باشد و هنوز هیچ توافقی درباره این دستور کار حاصل نشده و با توجه به تجربه مدالیته اوت 2007 که در آن آژانس نتوانست به تعهدات خود عمل کند، برخی کارشناسان در ایران عقیده دارند ابتدا آژانس باید وارد دورانی از اعتماد سازی شود و ثابت کند که به اندازه کافی مستقل و حرفه ای هست.

علاوه بر این این بحث به طور جدی وجود دارد که آیا آژانس به لحاظ حقوقی صلاحیت ورود به این بحث را دارد؟

احتمالا به همین دلیل است که برخی منابع غربی گفته اند فعلا بسیار زود است که اعلام شود دو طرف در حال بحث درباره ابعاد احتمالی نظامی هستند.

آنچه محتمل تر به نظر می رسد این است که منابع غربی می گویند فعلا دو طرف درباره تدوین یک مدالیته برای روشن شدن نحوه رسیدگی به این موضوع بحث خواهند کرد.

بنابراین احتمالا مذاکرات تهران آغاز یک سلسله مذاکرات طولانی مدت خواهد بود./پ2

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.