سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماساژ دادن بدن نوزاد باعث آرام کردن نوزادان مبتلا به نفخ شکم است

ماساژ دادن، گذاشتن پارچه گرم زير شکم نوزاد و در آغوش گرفتن از راه حل هاي اساسي در آرام کردن نوزادان مبتلا به کوليک (نفخ شکم ) در نوزادان است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر احمد شاه فرهت، عضو مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه کوليک دردي است که روده ها يا روده بزرگ نوزاد را در بر مي گيرد و نوزاد اين درد را در سه ماهه اول زندگيش تجربه مي کند، اظهار داشت: استفاده از حرکت نرم گهواره، پيچيدن با يک پارچه، گذاشتن پارچه گرم زير شکم نوزاد و ماساژ دادن بدن نوزاد با روغن بچه از ديگر راهکار ها در آرام کردن نوزادان مبتلا به کوليک به شمار مي رود.

دکتر احمد شاه فرهت با اشاره به اينکه گريه هاي ناشي از ابتلا به کوليک در نوزادان از دو هفته گي آغاز مي شود، خاطر نشان کرد: آروغ گرفتن نوزاد مي تواند در پيشگيري از يا کاهش کوليک موثر باشد، چون بدين ترتيب ميزان هوايي که در روده ها وجود دارد کم مي شود و در نتيجه دل درد نوزاد هم کاهش مي يابد. اگر نوزاد را با شيشه شير مي دهيد، در طول شيردهي شيشه را طوري بگيريد که هوا نخورد.

وي افزود: کوليک معمولا بين سن 10 تا 12 هفتگي نوزاد متوقف مي شود و پزشکان به آن کوليک سه ماهه اول مي گويند، چون اغلب بعد از اين سن ديگر متوقف مي شود. اما گاهي ممکن است نوزاد تا چهار ماهگي هم به آن دچار شود.

عضو مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه در موارد استفاده از دارو در درمان کوليک نظر پزشکان متخصص الزامي است، گفت: در درمان دارويي قطره هايي وجود دارد که شامل دايمتيکن هستند. اين ماده اجازه نمي دهد محتويات درون شکم گاز توليد کنند و والدين بايد دقت کنند نبايد داروهايي را که براي کودکان بزرگتر يا افراد بزرگسال تجويز مي شوند به نوزاد داد مگر اينکه پزشک تجويز کرده باشد./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.